اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از برگزار نشدن جشنواره گردو گزارش می‌دهد

دست گردوکاران کرمان در پوست گردو

خبرگزاری فارس: عدم برگزاری جشنواره گردو در شهرستان‌های گردوخیز استان کرمان طی سال جاری دست گردوکاران را در پوست گردو گذاشت.

دست گردوکاران کرمان در پوست گردو

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، برگزاری جشنواره‌ها در استان کرمان در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است، این جشنواره‌ها هر ساله هزاران نفر از مردم کرمان و حتی دیگر استان‌ها را به مناطق مختلف استان کرمان جذب می‌کنند.

جشنواره گردو نیز یکی از جشنواره‌های پرطرفداری است که در استان کرمان برگزار می‌شود، نخستین جشنواره گردو در سال گذشته در روستای کیسکان شهرستان بافت برگزار شد و البته مورد استقبال شهروندان هم قرار گرفت، اما برگزاری این جشنواره در سال جاری با اعلام خبرهای ضد و نقیص در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

رقابت نزدیک بافت و رابر برای برگزاری جشنواره گردو

بحث جشنواره گردو در استان کرمان از ابتدای شهریور ماه که به تاریخ برگزاری این جشنواره هم نزدیک می‌شدیم، درگیر حاشیه‌هایی شد، یکی از این حواشی مکان برگزاری این جشنواره بود، زیرا در حالی که محمدعلی بهروز فرماندار بافت در نخستین روز شهریور از برگزاری جشنواره گردو در این شهرستان خبر داد، تنها به فاصله چند روز از اعلام این خبر حسین شهابی رئیس هیئت مدیره انجمن گردوی استان کرمان گفت: جشنواره گردو در چشمه‌عروس شهرستان رابر برگزار می‌شود.

محمدعلی بهروز با اشاره به تصمیم برخی دستگاه‌های اجرایی کرمان برای برگزاری جشنواره گردو در نقاط دیگر استان به این موضوع اشاره کرد که جشنواره گردو به درخواست مردم بافت در این شهرستان برگزار می‌شود.

وی همچنین زیرساخت‌ها و شرایط برای برگزاری این جشنواره را مناسب خواند و از آمادگی کشاورزان و مردم خبر داد.

بهروز با بیان اینکه که این جشنواره در انجمن گردو به منطقه دیگری منتقل شده است، تصریح کرد: با توجه به مراجعه مکرر مردمی و کشاورزان نسبت به برگزاری جشنواره گردو که سندی برای معرفی هرچه بهتر استان کرمان است، دومین جشنواره نیز در این شهرستان و در مرکز شهر برگزار می‌شود.

هرچند فرماندار بافت از برگزاری جشنواره گردو در این شهرستان خبر داد، اما رئیس انجمن گردو چند روز بعد از انتشار این خبر زمان و مکان دقیق این جشنوراه را اعلام کرد و اظهار داشت: قرار است جشنواره گردو همراه با برنامه‌های متنوع فرهنگی ورزشی در روز جمعه 24 شهریور ماه جاری در چشمه‌عروس شهرستان رابر برگزار شود.

شهابی از فعال شدن دبیرخانه برگزاری جشنواره در فرمانداری رابر‌ هم خبر داد و با اشاره به کاستی‌های نخستین جشنواره گردو در کیسکان بافت ابراز داشت: اگر چه برنامه گذشته ضعف‌هایی مانند ترافیک، کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی‌، بی‌برنامه بودن تیم‌های رسانه‌ای و نبود جای مناسب استراحت شرکت‌کنندگان و ... را به دنبال داشت‌، اما امیدواریم با مدیریت فرمانداری رابر و همکاری اعضای ستاد در برگزاری جشنواره‌ ‌سال جاری شاهد کاهش نواقص باشیم.

رقابتی که ناتمام ماند

گرچه به نظر می‌رسید با اعلام نام دو شهرستان برای برگزاری دومین جشنواره گردو، رقابتی بین مناطق گردوخیز استان کرمان برای برگزاری این برنامه ایجاد شده است، اما صدور بیانیه لغو برگزاری این جشنواره توسط انجمن گردوی استان کرمان حاکی از جریان دیگری بود.

انجمن گردوی استان کرمان در اطلاعیه‌ای انصراف خود را از برگزاری جشنواره گردو در سال جاری اعلام کرد.

در این بیانیه به این نکته اشاره شده است که انجمن گردو نهایت تلاش و همت خود را برای برگزاری جشنواره‌ای متمایز و باشکوه با همکاری نهادهای مختلف با برگزاری چهار جلسه به کار بست، اما از تاریخ اطلاعیه قبلی در 31 مرداد ماه تاکنون فرمانداران شهرستان‌های گردوخیز استان کرمان نسبت به ارسال درخواست کتبی مبنی بر مشارکت انجمن در برگزاری جشنواره اقدام نکرده‌اند.

جشنواره پسته مقصر اصلی است

در حالی انجمن گردوی استان کرمان عدم همکاری فرمانداران را علت عدم برگزاری جشنواره در سال جاری اعلام کرد که رئیس اتاق بازرگانی، ‌صنایع، معاون و کشاورزی استان کرمان به خبرنگار فارس گفت: عدم برگزاری این جشنواره به علت همزمانی با برگزاری جشنواره پسته بود.

محسن جلال‌پور افزود: از آن جا که امکان حضور مسئولان و سایر اقشار جامعه به صورت همزمان در دو جشنواره میسر نیست، برگزاری جشنواره گردو به زمان دیگری موکول شد.

وی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم تا بر اساس برنامه‌ریزی منسجم‌تر و بهتر در آینده‌ای نزدیک جشنواره گردو را بر‌گزار کنیم.

جلال‌پور تصریح کرد: از آن جا که برگزاری جشنواره پسته در رفسنجان زودتر اعلام و برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گرفته بود، مجبور شدیم، برگزاری جشنواره گردو را به تاریخ دیگری موکول کنیم.

این بار دست گردوکاران در پوست گردو ماند

به نظر می‌رسد ضررهای برگزار نشدن جشنواره گردو در استان کرمان بیش از همه متوجه کشاورزانی است که دل امید به این برنامه بسته بودند تا با معرفی محصولاتشان رونقی در بازار گردو ایجاد شود و می‌توان با توجه به ضرب‌المثل قدیمی دستشان در پوست گردو است گفت: این بار دست گردوکاران در پوست گردو مانده است.

===============

گزارش از : مهسا حقانیت

==============

انتهای پیام/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول