اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تولید 25 هزار تن گردو در آذربایجان‌شرقی

10 درصد گردوی جهان در ایران تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 10 درصد گردوی جهان در ایران تولید می‌شود، گفت: آذربایجان‌شرقی با تولید 25 هزار تن گردو در سال رتبه چهارم کشور را کسب کرد.

10 درصد گردوی جهان در ایران تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سال 1390، سطوح زیر کشت گردو در کشور بالغ بر 182 هزار هکتار بوده و ایران در سال گذشته با تولید 293 هزار تن محصول گردو، از نظر میزان تولید بعد از کشورهای آمریکا و چین رتبه سوم میزان تولید این محصول را در جهان به دست آورده است.

وی با توجه به مزیت‌های اقتصادی گردو از لحاظ میزان بهره‌وری در واحد وزن، آن را به عنوان سودآورترین محصول اقتصادی تولیدی در بخش کشاورزی جهان ذکر کرد و افزود: توسعه باغات گردو، محور برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در زیر بخش باغی بوده و در هدف‌گذاری چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه، تولید بیش از 400 هزار تن از این محصول در سطح باغات کشور پیش‌بینی شده است.

اسکندری با اشاره به اینکه درخت گردو براساس اطلاعات تاریخی و استنادات فرهنگی، جایگاه خاصی در فرهنگ ایران داشته و این سرزمین، خاستگاه اصلی آن محسوب می‌شود، گفت: در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، توسعه بکارگیری دستگاه گردوشکن مستقل از اندازه، در امر تولید و فرآوری محصول گردو، خواهد توانست رشد ارزنده‌ای را در تولید کیفی محصول و افزایش درآمد بهره‌برداران و جلوگیری از هدررفت سرمایه بخش کشاورزی به دنبال داشته و حرکت به سوی توسعه پایدار بخش کشاورزی کشور را از رشد قابل توجهی برخوردار کند.

وی با اشاره به نابسامانی در سیستم تنظیم بازار این محصول تولیدی ارزشمند کشور گفت: این امر سبب شده است درآمد بهره‌برداران در تولید آن، جوابگوی هزینه‌های تولید نبوده و در کنار آن، قیمت بالای این محصول در بازار، مصرف‌کنندگان را برای تهیه آن با مشکل مواجه می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به چالش‌های فرآروی صنعت تولید و فرآوری محصول گردو در ایران همچنین افزود: عدم یکنواختی میوه گردوی تولید شده در کشور به لحاظ شکل، اندازه و عدم امکان فرآوری، درجه‌بندی و بسته‌بندی مناسب آن، فرآوری، پوست‌کنی و مغزکنی به شیوه دستی این محصول در اکثر مناطق کشور، هزینه‌های بالای فرآوری و بسته‌بندی محصول گردو و مشکلات بهداشتی آن، مزیت رقابتی این محصول را در بازارهای جهانی با چالش روبه‌رو کرده به صورتی که با وجود سهم 10 درصدی کشور در تولید جهانی این محصول سهم ناچیزی در تجارت جهانی گردو عاید کشور می‌شود.

انتهای پیام/و20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول