اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گیاه‎شناسی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبر داد

ابتلای 100 هکتار از باغات گردو چهارمحال و بختیاری به آفت پروانه فری

خبرگزاری فارس: رئیس گروه گیاه‎شناسی مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از ابتلای 100 هکتار از باغات گردو این استان به آفت کرم خراط یا پروانه فری خبر داد.

ابتلای 100 هکتار از باغات گردو چهارمحال و بختیاری به آفت پروانه فری

حبیب‌الله نوربخشیان امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: پدیده خشکسالی که سال‌های اخیر این استان را فرا گرفته از جمله مهم‌ترین عوامل بروز و گسترش آفت پروانه فری در باغات گردو این استان است.

وی عدم مدیریت صحیح باغداران را از دیگر عوامل موثر در بروز این آفت عنوان کرد و افزود: بکارگیری شیوه‌های مدیریت به‌روز و علمی در باغداری و استفاده از تکنیک‌های علمی مدیریت باغداری نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای در جلوگیری از شیوع و گسترش این آفت و کاهش عوارض و پیامدهای آن دارد.

نوریخشیان با اشاره به تحقیقات و اقدامات صورت گرفته در مرکز تحقیقات جهادکشاورزی این استان در راستای مقابله با این آفت، خاطرنشان کرد: این مرکز اطلاعات خوبی در راستای مبارزه با آفت پروانه فری به دست آورده است که باغداران می‌توانند از این تحقیقات در راستای جلوگیری از ابتلای باغات خود و کاهش عوارض آن استفاده مفید ببرند.

رئیس گروه گیاه‎شناسی مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تغذیه مناسب درختان گردو از جمله عواملی است که خسارت این آفت را در باغات به حداقل می‌رساند که باغداران استان باید به این مسئله توجه جدی داشته و از توصیه‌های این مرکز درباره ضرورت‌های تغذیه‌ای درختان گردو بهره ببرند.

وی اقدام به موقع و به‌هنگام کشاورزان را برای مقابله با این آفت و به حداقل رساندن خسارات آن خواستار و گفت: مصرف کود مناسب و آبیاری به موقع در کاهش این آفت مزمن و خسارات ناشی از آن مفید است.

به گفته نوربخشیان نصب تله فرمونی که وظیفه شکار پروانه یا کرم خراط را دارد، تاثیر بسزایی در این راستا دارد.

وی با رد برخی شایعات و اظهارات صورت گرفته در خصوص خاستگاه و علل ابتلای برخی باغات این استان به آفت پروانه فری، افزود: سازمان جهاد کشاورزی این استان هیچ‎گونه نهال آلوده به استان وارد نکرده و این مسئله شایعه و کذب است.

نوربخشیان تصریح کرد: آفت پروانه فری از سالیان گذشته در این استان وجود داشته و علت عمده گسترش آن خشکسالی سال‌های اخیر است.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول