اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان قزوین:

عمل مسئولان به وقف مهم‌ترین عامل در شکوفایی وقف است

خبرگزاری فارس: دادستان قزوین گفت: مهم‌ترین عامل در شکوفایی وقف عمل مسئولان به وقف است.

عمل مسئولان به وقف مهم‌ترین عامل در شکوفایی وقف است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی وقف را از افتخارات دین اسلام دانست و اظهار کرد: وقف از افتخارات دین اسلام است و به طور غیرمستقیم در قرآن و به طور مستقیم در سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) به آن توجه فراوان شده است و از نظر اسلام وقف راه‏‌گشایی برای رفع محرومیت‏‌های مادی و معنوی جامعه و یادگار جاودانه‏ای از کرامت انسان به پیشگاه بشریت و پیوند با آفریدگار متعال است.

وی افزود: هر چند در هیچ یک از آیات قرآن صریحا به وقف اشاره نشده است اما، علمای اسلام از کلیت برخی مفاهیم اخلاقی که در قرآن ذکر شده، چنین نتیجه می‌گیرند که وقف مورد تأیید قرآن است.

دادستان قزوین ادامه داد: قرآن در توسعه فرهنگ وقف در جامعه اسلامی تأثیر محتوایی و موضوعی داشته است و در وقف‌‏نامه‌‏ها نشانه‏‌ تأثیر قرآن در گسترش فرهنگ در جامعه‌‏ اسلامی است.

وی به وقف در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ما ایران نیز از گذشته‏‌های دور وقف مرسوم بوده است، مرحله‏‌ اول توسعه‏‌ وقف در ایران با تصرف زمین‏‌های مفتوح العنوه آغاز می‏‌شود و در دوره سامانیان برای اداره‏‌ موقوفات تشکیلاتی به نام دیوان اوقاف به وجود آمد.

وی سنت وقف را ویژه‏‌ کشورهای اسلامی و شرقی ندانست و گفت: سنت وقف ویژه‏‌ی کشورهای اسلامی و شرقی نیست بلکه در میان کشورهای آلمان، فرانسه و نظام‏‌های آنگلوساکسون تشکیلات عام المنفعه‏‌ای وجود دارد که کارکرد آن‌ها شبیه نهاد وقف است.

دادستان قزوین، یکی از مشکلات کنونی موقوفات را عدم نظارت کافی بر عملکرد متولیان موقوفات دانست و عنوان کرد: مهم‌ترین عامل در شکوفایی فرهنگ وقف، عمل مسئولان به وقف اعم از متولیان موقوفات و ادارات اجرایی و ستادی و نظارتی اوقاف می‌باشد که به عنوان الگو می‌‏تواند در گرایش و سوق‌‏دهی مردم در عمل به وقف مؤثر باشد و همین عامل شکوفایی با عدم نظارت کافی بر عملکرد متولیان می‌تواند به یک عامل بازدارنده برای رشد و شکوفایی وقف در جامعه تبدیل شود.

صادقی‌نیارکی در خاتمه دستگاه دادستانی استان را آماده ارایه هرگونه خدمت و تعامل در راستای توسعه فرهنگ وقف و مبارزه با هر گونه فسادی در زمینه وقف دانست.

انتهای پیام/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول