اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسب برگزاری دومین جشنواره تجلیل از خیران سلامت

فرهنگ وقف در سلامت کمرنگ شده است

خبرگزاری فارس: امروزه خیران سلامت نقش بزرگی را در عرصه‌های مختلف بهداشت و درمان دارند به گونه‌ای که حضور سهمگینی را در حوزه پیشگیری و درمان بیماری‌ها بر عهده گرفته‌اند.

فرهنگ وقف در سلامت کمرنگ شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خیران سلامت استان معتقدند که روحیه خیرخواهی در مردم این استان بیش از سایر استان‌ها است به گونه‌ای که حضور چشمگیر مردم در این عرصه باز هم مهر پیشتازی را بر پیشانی اصفهان زده است.

معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری که امروز صبح به منظور برگزاری دومین جشنواره تجلیل از خیران و واقفان عرصه سلامت استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره 9 شهریورماه امسال به منظور گسترش فرهنگ خیرخواهی در جامعه اصفهان و احساس نیاز به ورود بیشتر مردمان خیر استان به حوزه بهداشت و درمان از سال گذشته رسمیت یافت.

نورالدین سلطانیان خطاب به اهالی رسانه خواستار اختصاص ستونی از صفحه سلامت روزنامه‌ها به فعالیت‌های خیران سلامت شد و افزود: در صورت رسانه‌ای شدن عملکرد خیران، سایر افراد تشویق به این امر می‌شوند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها به جای پرداخت به حوادث سلامت و بازگو کردن انواع بیماری‌ها بهتر است در عرصه فرهنگ‌سازی مسائل بهداشت و درمان همپای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گام‌ بردارند، ادامه داد: در این جشنواره از 120 خیر نام‌آور، چهره‌ ماندگار و برتر تجلیل می‌شود.

معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از وجود بیش از 40 انجمن خیریه در شهر اصفهان و حدود یک‌صد خیریه سلامت در استان خبر داد و اضافه کرد: خیران بهداشت و درمان پس از انقلاب اسلامی ایران بیش از هزاران میلیاردها تومان به حوزه سلامت کشور کمک نقدی کردند.

در ادامه مدیر عامل مجمع خیریه‌های درمانی استان اصفهان که فرصت را مغتنم شمرده بود به طرح‌های مختلف سلامتی که خیران سازنده اصلی آن بودند، اشاره کرد و گفت: طرح توسعه بیمارستان خمینی‌شهر، بیمارستان جامعه زنان، امام رضا (ع) در کنار بیمارستان سید‌الشهدا (ع)، احداث بزرگ‌ترین مرکز دیالیز اصفهان و ساخت دیالیز بیمارستان حجتیه اصفهان از این جمله‌ است.

سید حسین رضازاده سهم خیران سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان را در بسیاری از طرح‌ها به 50 مورد عنوان کرد.

وی از تخصصی بودن تمام خیریه‌های درمانی موجود خبر داد و اعلام کرد: خیران سلامت سعی کردند به گونه‌ای رفتار کنند که هیچ باری از بهداشت و درمان بر روی زمین نماند.

*تأخیر در بهره‌برداری پروژه‌های سلامتی خیران

به گزارش فارس، اگر چه افتخار مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خیران سلامت این است که هر جایی که نیازی احساس شد، پروژه‌های بهداشت و درمانی برای کمک به بیماران و دستگاه‌های مختلفی برای پیشبرد علم سلامت خریداری شده است اما تأخیر در بهره‌برداری‌های چند ساله  این پروژه‌ها به نوعی همان حکایت نوشدارو پس از مرگ سهراب شده است.

معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین دلیل تأخیر در بهره‌برداری از بیمارستان امام رضا (ع) در کنار بیمارستان سیدالشهدا (ع) اصفهان را عواملی خارج از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد و گفت: به طور قطع بیمارستان‌سازی با ساختمان‌سازی متفاوت است به طوری که برای ساخت مکانی برای یک دستگاه شتاب‌دهنده بیماران سرطانی نیاز به ساخت دیواره‌ای با قطر 4 بتنی دارد.

نورالدین سلطانیان با اشاره به اینکه بخشی از تأخیر به قوانین دست و پا گیر و مشکلات سایر دستگاه‌های برمی‌گردد، تصریح کرد: در اصفهان هنوز ساخت بیمارستان با فاصله 30 تا 50 کیلومتری از مناطق مسکونی وجود ندارد که در صورت وجود این فرهنگ در مرحله نخست اصحاب رسانه به انتقاد از آن بر می‌خاستند.

وی افزود: ساخت چنین بیمارستان‌هایی با این وسعت به طور قطع نیاز به ایجاد پارکینگ و فضای سبز دارد زیرا که کار کردن در بیمارستان درمانی سرطانی‌ها و هجمه غمی که به کادر درمانی وارد می‌شود بسیار متفاوت از فعالیت در یک زایشگاه و شادی از تولد نوزادان است.

مدیرعامل مجمع خیریه‌های درمانی استان اصفهان همچنین اظهار کرد: اگر چه این بیمارستان برای کمک به درمان بیماران سرطانی در دست ساخت است اما در درمان هیچ بیمار سرطانی  معطل نمانده‌ایم و تنها ساخت این بیمارستان حوزه درمان بیماران را وسیع‌تر می‌کند.

رضازاده از دلایل تأخیر در بهره‌برداری بیمارستان امام رضا (ع) را به آماده نبودن خط گاز یا خط برق آن نام برد و اضافه کرد: این بیمارستان در فضای 18 هزار متر مربعی در حال ساخت است و با توجه به این وسعت زمین، کار آماده کردن آن سهل و آسان نیست.

وی از ساخت بیمارستان غدیر در نزدیکی بیمارستان امام رضا(ع)، خبر داد و تاکید کرد: اگر شاهد فضایی کمی برای بیماران سرطانی در بیمارستان سیدالشهدا (ع) هستیم به دلیل ارائه خدمات به بیماران چهار تا پنج شهرستان استان اطراف اصفهان هم است.  

*جفا است اگر بگویم بیماری به خاطر یک میلیون تومان معطل مانده است

رضازاده با بیان اینکه خیریه‌های مختلف برای کمک به درمان بیماران وجود دارد و جفا است که بگویم بیماری معطل  500 هزار تا یک میلیون تومان شده است.

وی ادامه داد: ادعایی نداریم که به تمام بیماران نیازمندان سرویس‌دهی می‌شود.

  معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در این زمینه گفت: تا این لحظه درمان هیچ بیماری به خاطر فقر مالی مختل نشده است.

*شهرک سلامت و حرف آخر

وی از برگزاری دوره‌های phd در کشورهای انگلیس به منظور جذب کمک‌های مردمی خبر داد و گفت: تاکنون در عرصه فرهنگ وقف در حوزه سلامت اقدامات گسترده‌ای صورت نگرفته است که امیدواریم با کمک رسانه‌ها به این موضوع جامه عمل بپوشانیم.

گزارش از عاطفه قلع‌ریز

 

انتهای پیام/ی10/ط4001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول