اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف مازندران:

40 میلیارد ریال از دستگاه‌های دولتی مطالبه وقفی داریم

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: اوقاف مازندران 40 میلیارد ریال از دستگاه‌های دولتی مطالبه وقفی دارد.

40 میلیارد ریال از دستگاه‌های دولتی مطالبه وقفی داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی ظهر امروز در جمع اعضای شورای حفظ حقوق بیت مازندران مطالبات وقفی و موقوفات اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران از دستگاه‌های دولتی را بیان کرد.

مدیرکل اوقاف مازندران افزود: اوقاف بیش از چهل میلیارد ریال از دستگاه‌های دولتی مطالبه وقفی دارد که باید همه این افراد همّت کنند تا این دین شرعی را در زمان مسئولیت خود پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: دو سوم پرونده‌های وقف با همکاری دادگستری و قضات استان تعیین تکلیف شده و رأی‌شان صادر شده و همچنین در سال 91 بنابراین است تا با همکاری ثبت اسناد، 6 هزار سند برای تثبیت موقوفات صادر و اخذ شد.

سهرابی خاطرنشان کرد: 45 درصد موقوفات استان احیا شده است و 65 درصد دیگر هنوز احیا نشده و برای احیای آن همه مردم در شهرها، روستاها، محلات و دستگاه‌های دولتی، مدیران کل و... مسئولند و باید مکان‌های وقفی املاک خود را معلوم و به اوقاف اعلام کنند تا وقف در جامعه زنده شود.

حجت‌الاسلام حسین طالبی رئیس کل دادگستری مازندران نیز با اشاره به اهمیت وقف گفت: وقف یعنی «حبس المال و تسبیل المنفعه»، اگر املاک و اراضی که وقف شد مال آن قابل تغییر نیست و در راه عموم و جامعه بر اساس نیات واقفان خیر اندیش هزینه می‌شود و منفعت آن به جامعه برگشت می‌کند.

وی افزود: نخستین واقفان پیامبر اسلام و حضرت علی (ع) بوده‌اند و حضرت امیر (ع) تلاش و کار می‌کرد و چاه حفر می‌کرد و باغ تأسیس می کرد و آن را وقف می‌کرد و این نشان از اهمیت وقف است.

رئیس کل دادگستری مازندران ادامه داد: همه باید در قبال وقف احساس مسئولیت کنیم و با استفتائی که از مقام معظم رهبری مبنی بر قبول نشدن نماز و عبادات مستأجران اوقافی که بدون رضایت اوقاف در این اماکن هستند، باید هوشیار و توجه‌مان بیشتر شود و احساس وظیفه بیشتری کنیم.

طالبی گفت: کسانی که حق وقف و موقوفات را پرداخت نمی‌کنند هم جلوی خیر را می‌گیرند و اگر قرار بود از درآمد آن موقوفه بر اساس نیات واقفان عمل خیری صورت بگیرد، آن عمل خیر متوقف می‌شود و هم از نظر شرعی مسئول هستند.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال خطاب به همه دستگاه‌های دولتی تصریح کرد: در دوران مسئولیت خود حقوق وقف و موقوفه آن دستگاه را پرداخت کنید تا عمل خیر بر زمین نماند و در اجر و پاداش واقف خیراندیش هم سهیم باشند.

این مسئول متذکر شد: مملکت ما امروز دارای عزت و عزتمندی در جهان است و این عزت را مدیون امام، رهبری و شهیدان هستیم و این مسئولیت‌ها را سنگین می‌کند و باید سرباز ولایت و مملکت باشیم و برای مردم خدمت کنیم.

در این جلسه حجت‌الاسلام اسدالهو جعفری دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال مازندران نیز اذعان داشت: اوقاف از سال 87 به عضویت این شورا درآمد و تا به حال با برگزاری 20 جلسه مصوباتی درباره احیا و حراست از موقوفات داشته‌ایم.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول