اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد

پوشش 8000 هکتار از اراضی قم در برنامه‌‌های خاک‌ورزی حفاظتی

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: 8 هزار هکتار زمین از اراضی قم، زیر پوشش برنامه‌های خاک‌ورزی حفاظتی در استان قرار گرفته است.

پوشش 8000 هکتار از اراضی قم در برنامه‌‌های خاک‌ورزی حفاظتی

سیدمحمدتقی سجادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم تولید محصول سالم را یکی از فعالیت‌های معاونت بهبود تولیدات گیاهی ذکر کرد و اظهار داشت: باید تا پایان برنامه پنج ساله 25 درصد کل اراضی کشاورزی اعم از زراعی و باغی زیر پوشش طرح آی.پی.ام قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: این طرح مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات است که در آن استفاده از سموم کاهش پیدا می‌کند و عوامل بیولوژیکی جایگزین عوامل یا سموم شیمیایی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: در این طرح محصولی تولید می‌شود که از نظر باقیمانده سموم استاندارد است.

وی با بیان اینکه 13 محصول در استان قم اعم از محصولات زراعی و باغی زیر پوشش طرح مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات قرار گرفته است گفت: سبزی، محصولات گلخانه‌ای، گیلاس، پسته، محصولات زارعی مانند گندم، جو و کلزا عمده‌ترین محصولاتی هستند که زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

سجادی خاطر نشان کرد: کشاورزی حفاظتی از دیگر طرح‌های معاونت بهبود تولیدات گیاهی بوده که در نتیجه اجرای عملیات حفاظتی در این طرح، بقایای گیاهی و رطوبت در خاک حفظ می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه زراعت در سال‌های گذشته گفت: سال‌های گذشته باقیمانده محصولات زراعی از روی زمین برداشته یا سوزانده می‌شد در نتیجه ترکیب فیزیکی خاک به هم می‌خورد و ساختار آن دچار چالش می‌شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: طرح حفاظتی خاک‌ورزی یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت بوده که در آن به جای اینکه کشاورز از گاو آهن‌های برگردان‌دار برای شخم زدن زمین استفاده کند و خاک را زیر و رو کند، خاک بدون زیر و رو شدن شخم می‌خورد و در نتیجه رطوبت آن حفظ می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از این روش حداقل یک نوبت آبیاری در زمان خشکسالی و کم آبی کاهش پیدا می‌کند.

سجادی یادآور شد: بیش از هشت هزار هکتار امسال زیر پوشش برنامه‌های خاک‌ورزی حفاظتی قرار گرفته است.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول