اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

ماندگارترین کارها در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ماندگارترین کارها در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بود، گفت: دلیلی ندارد که دستاوردهای نظام و دولت را به جهت مخالفت با افراد زیر سؤال ببریم.

ماندگارترین کارها در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بود

جعفر گرجی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با گرامی‌داشت دوباره یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: این دو شهید بزرگوار چنان با صداقت و بی‌ریا در طول مدت کم مسئولیت خود به امر مدیریت پرداختند که تا همیشه تاریخ در ذهن مردم ایران جاودانه خواهند ماند.

این مسئول ادامه داد: شهیدان رجایی و باهنر با صدق و صفا در کنار مردم به خدمت بی‌منت و بی‌ریا پرداختند و زرق و برق مسئولیت‌ها ذره‌ای در راه خدمت‌رسانی آن‌ها به مردم اثرگذار نبود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ما نیز به عنوان کوچک‌ترین خدمتگزار در عرصه کشاورزی این استان همواره سعی بر این داشته‌ایم که در توسعه این بخش حیاتی از اقتصاد کشور و استان گوشه‌ای از بار را بر دوش گرفته و باری را به سر منزل مقصود برسانیم.

این مسئول در ادامه به محورهای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: در این چهار محور اصلی که توسط برنامه‌ریزان تعریف شده کشاورزی جایگاه ویژه و خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: هیچ یک از محورهای توسعه کهگیلویه و بویراحمد نافی یکدیگر نبوده و همه در کنار هم به توسعه متوازن و پویای استان کمک خواهند کرد و غفلت از یکی موجب خسران و ضرر در دیگری می‌شود.

خدشه‌دار کردن خدمات نظام ناسپاسی است

وی در ادامه با برشمردن برخی از فعالیت‌های جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت کنونی به خصوص در سه سال اخیر ابراز داشت: قبل از هر چیز بگویم که پیشرفت‌ها در کشور و به ویژه در بخش کشاورزی از برکت انقلاب بوده و هرگونه خدشه وارد کردن به این خدمات ناسپاسی در حق این مجموعه عظیم بوده که حاصل فداکاری همه مجاهدان ایران اسلامی است.

گرجی‌پور با مقایسه‌ای میان کارهای انجام گرفته در بعد از انقلاب با رژیم گذشته گفت: در پیش از انقلاب این استان تنها 3 هزار و 227 هکتار باغ داشت که اکنون سطح اراضی باغات استان ما افزون بر 43 هزار هکتار است.

رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از مجموع این 43 هزار هکتار باغ که از سال‌های پس از پیروزی انقلاب و در سه دهه گذشته احداث شده بیش از 15 هزار هکتار آن متعلق به خدمات این دولت از سال 84 به بعد است که نمی‌توان لقب غیر ماندگار به آن داد.

این مسئول ارشد امور کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در برخی از نقاط استان ما باغی وجود نداشت و ما در شهر دهدشت که یکی از شهرستان‌های بزرگ سه‌گانه استان کهگیلویه و بویراحمد بوده تقریبا هیچ گونه باغی نداشتیم و اکنون به برکت نظام جمهوری اسلامی و خدمات گسترده این دولت یک حلقه چاه موجود در آن منطقه را به چندین و چند حلقه افزایش داده و نیازی به بیان مقدار باغات احداث شده هم نداریم.

 

تولیدات 205 هزار تنی چیزی جز کار ماندگار نیست

وی در یک قلم دیگر به کارهایی که آن را ماندگار در بخش کشاورزی این استان نامید اشاره کرد و گفت: وقتی در هنگامه کنونی میزان تولیدات ما در بخش کشاورزی از مرز 205 هزار تن گذشته مشخص می‌شود که در این حوزه کار شده است.

گرجی‌پور با بیان اینکه همه می‌دانند به دنبال بزرگ کردن خود در رسانه‌ها نبوده‌ایم، اظهار کرد: وقتی در بخش کشاورزی این استان بر خود می‌بالد که 600 ایستگاه کوچک و بزرگ پمپاژ آب دارد که به معنای حقیقی انجام کار آن هم از نوع جهادی در این بخش بوده است.

19 هزار هکتار اراضی زیر پوشش آبیاری تحت فشار داریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اکنون در سطح استان ما 19 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار دارند که در سال 72 به یک هکتار هم نمی‌رسید و البته بخش بزرگی از این 19 هزار هکتار مربوط به چند سال اخیر است.

وی برای نمونه به یکی دیگر از کارهای بزرگ در زمینه کشاورزی این استان اشاره کرد و افزود: در همین شهرستان بویراحمد ایستگاه پمپاژ 800 هکتاری مختار را داریم که ما تاکنون بیش از 7 میلیارد تومان برای آن هزینه کرده‌ایم.

گرجی‌پور از ایستگاه پمپاژ آب شمس‌آباد چرام نیز یادی کرد و گفت: این ایستگاه 750 هکتار از اراضی را زیر پوشش خود قرار می‌دهد که حجم بالایی از آن گودبرداری شده و نزدیک به 50 هکتار آن زیر کشت رفته است.

وی به ایستگاه پمپاژ ابلش لنده نیز اشاره کرد و افزود: 90 درصد کار این ایستگاه تمام شده و بعد از رفع مشکلات آن با منابع طبیعی در مدار قرار خواهد گرفت.

احیای 150 دهنه قنات کار بزرگی است

این مسئول به سایر خدمات انجام شده در دو تا سه سال گذشته در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: از تعداد 250 دهنه قناتی که در این استان داشته‌ایم حدود 150 دهنه آن را بازسازی کرده‌ایم که در نوع خود کاری کم‌نظیر در بخش کشاورزی استان است.

10 هزار تن تولید سالانه ماهی داریم

گرجی‌پور از تولیدات دامی و شیلات این استان نیز یادی کرد و گفت: با حمایتی که از این واحدهای تولید شیلات صورت گرفته و نظارت‌هایی که وجود دارد اکنون تولید ماهی خود را سالانه به 10 هزار تن رسانده‌ایم که 169 واحد سایت پرورش ماهی ما در استان فعالیت دارند.

وی در همین زمینه به چند مجتمع بزرگ آبزی‌پروری استان اشاره کرد و افزود: مجتمع هزار تنی غلات را در دستور کار قرار داریم که شرکت مهندسی آب و خاک به شدت روی آن کار می‌کند و اکنون پیشرفت 40 درصدی دارد و همچنین مجتمع یک‌هزار و 500 تنی چنار برم را داریم که زیرساخت‌های آن ظرف یکی دو ماه آینده فراهم می‌شود.

کسب رتبه چهارم تولید ماهی کاری ماندگار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به لطف همه کارهایی که در این بخش انجام شده اکنون رده چهارم پرورش و تولید آبزیان کشور را به خود اختصاص داده‌ایم که نمی‌توان از آن به عنوان کار ماندگار در بخش کشاورزی استان یاد نکرد.

گرجی‌پور یکی از کارهای بزرگ جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را در همه دوره‌ها مربوط به پروژه‌های آب و خاک دانست و گفت: 2 هزار و 156 مورد پروژه آب و خاک را در سطح استان نظارت و اجرا کردیم که اعتبار 46 میلیارد تومانی را در پی داشته است.

صرفه‌جویی 20 میلیون مترمکعبی آب کار کوچکی نیست

این مسئول در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم یک قلم دیگر از کارهای بزرگ این مجموعه را بیان کنیم مربوط به صرفه‌جویی 20 میلیون مترمکعبی آب در استان است که توانستیم با کارهای بزرگی از جمله انتقال آب با لوله، آبیاری تحت فشار و احداث کانال‌ها در سال 90 به این امر مهم نائل شویم که در سطح کشور برای استانی که 10 درصد آب را در خود دارد کم‌نظیر است.

وی در قسمتی دیگر از این گفت‌وگوی تفصیلی به رشد 536 درصدی اعتبارات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: سال 89، اعتبارات ملی ما 7 میلیارد و 500 میلیون تومان بود که در سال 90 به 33 میلیارد تومان افزایش یافت که خود نشان از رشد چشمگیر آن دارد.

جذب بیش از 500 میلیارد تومان در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

گرجی‌پور با بیان اینکه نمی‌خواهم در زمینه پی‌گیری اعتبارات با ارقام و آمار بازی کنم، تصریح کرد: وقتی عبدالحسین نافیان معاون برنامه‌ریزی استاندار اسبق می‌گوید از کل اعتبارات 800 میلیارد تومانی این استان ظرف چند سال گذشته 500 میلیارد تومان آن را بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد جذب کرده است نباید سخنی دیگر بر زبان آورد.

وی به رتبه‌های برتر و تک رقمی این استان در زمینه تولیدات کشاورزی اعم از باغی و زراعی اشاره کرد و گفت: در چندین محصول استراتژیک در سطح کشور مقام‌های ارزنده و تک رقمی را به خود تخصیص داده‌ایم که بیانگر کار ماندگار در این عرصه است.

رتبه‌های تک رقمی در تولید برنج، مرکبات، گردو، ماهی و سیب

این مسئول افزود: به رغم اینکه یک درصد از مساحت کشور پهناور ایران اسلامی به ما اختصاص داده شده ولی در تولید محصولاتی هم‌چون مرکبات و سیب و گردو و انگور و به ویژه برنج و ماهی در کشور سرآمد هستیم که رتبه‌هایی چون چهار و سه و هشت و شش را از آن خود کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از کارهای باارزش و ماندگار در این بخش را مربوط به حوزه آب و خاک دانست و گفت: مطالعه و پتانسیل‌یابی بخش آب و خاک استان از کارهای شاخص در جهاد کشاورزی است که از سال 87 تاکنون ساخت و ساز بندهای خاکی تعداد 60 مورد را شناسایی، 24 مورد را در دست مطالعه داشته و هفت مورد را کلنگ‌زنی کرده‌ایم که آخرین آن‌ها در منطقه دیلگون بویراحمد بود.

وی از اجرای بند خاکی در منطقه دیلگون که به همراه نماینده مردم بویراحمد و دنا کلنگ‌زنی شد اشاره کرد و گفت: این کار را با اعتبار 2 میلیارد و 300 میلیون تومانی شروع کردیم که در صورت بهره‌برداری قادر خواهد بود یک‌هزار و 100 هکتار از زمین‌های موجود و باغات منطقه را آبیاری کند.

دستاوردهای نظام ربطی به مخالفت با افراد ندارد

گرجی‌پور به کشت بیش از 3 هزار و 800 هکتار از اراضی گرمسیری استان به محصول ذرت اشاره کرد و گفت: امسال تنها یک‌هزار هکتار به کشت ما اضافه شد و کمک بزرگی به تهیه و تولید دان مورد نیاز مرغداری‌ها دارد و در نوع خود از کارهای ماندگار به شمار می‌رود.

رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در انتها با بیان اینکه خدمات نظام جمهوری اسلامی در اشخاص متبلور نمی‌شود و نباید به صرف مخالفت با امثال ما دستاوردها را نادیده گرفت، خاطرنشان کرد: همه ما روزی باید مسئولیت‌ها را واگذار کنیم و به همین خاطر این روند رو به رشد توسعه و تعالی در کشور به اشخاص منتهی نمی‌شود.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول