اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار گلستان:

سند آمایش میگو گلستان مشکلات اقتصادی منطقه را حل می‎کند

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‎ریزی استاندار گلستان گفت:‌ سند آمایش میگو، بسیاری از ظرفیت‎های شیلات استان را به فعل تبدیل می‎کند و در آینده مشکلات اقتصادی این منطقه را حل خواهد کرد.

سند آمایش میگو گلستان مشکلات اقتصادی منطقه را حل می‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شیلات گلستان، رضا غلامی در جلسه کارگروه تولیدات استان اظهار داشت: با توجه به اینکه آب دریا برای شیلات استان ظرفیتی عظیم محسوب می‎شود می‎تواند در تولید و تکثیر میگو از آن به خوبی استفاده کرد که این امر توسعه استان را به دنبال دارد.

وی افزود: ما هرگونه حمایت از لحاظ اعتبار و مدیریت لازم از این سند را خواهیم داشت تا همه حلقه‎های تولید میگو در استان تکمیل شود و برای مسئولان استان این پروژه‎ها می‎تواند در تولید و صادرات غیرنفتی بسیار ارزشمند باشد.

معاون برنامه‎ریزی استاندار گلستان بیان داشت: در تهیه سند آمایش میگو، برنامه‎ریزی برای استفاده از همه ظرفیت‎ها خواهد بود که این برنامه‎ریزی و اخذ اطلاعات دوسویه باید در یک نقطه عطف، همگرایی و هم‎افزایی ایجاد کند و این همگرایی است که ما را به هدف و مقصودی که در سند آمایش تعریف می‎شود، می‎رساند.

همچنین مدیر کل شیلات استان گلستان در این کارگروه با اشاره به روند پرورش میگو در دنیا، ایران و استان گفت: با توجه به اینکه حدود 70 درصد تکثیر میگو در دنیا و صددرصد در کشور از گونه میگو وانامی است این گونه به علت شوری کم، اقلیم و خاک مناسب در سایت میگو گمیشان طی 120 روز پرورش، به وزن 15 گرم می‎رسد و متوسط سه و نیم تن در هکتار می‎توان برداشت و تولید کرد.

علی‎اکبر پاسندی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیم مناسب، کیفیت آب دریای خزر و وجود اراضی کم‎بازده در شمال گمیشان که بیش از 40 هزار هکتار زمین شوره‎زار و غیراستفاده کشاورزی وجود دارد، می‎توان با هدایت سرمایه‎گذاران کارآفرین در صنعت شیلات به خصوص پرورش میگو استان گلستان به یکی از قطب‎های بزرگ پرورش میگو در کشور تبدیل شود.

وی یادآور شد: با توجه به امکان پرورش ماهی قزل‎آلا بعد از برداشت میگو، اقتصادی بودن این طرح را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل شیلات گلستان به تنظیم سند آمایش میگو در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به موفقیت‎آمیز بودن پرورش میگو در سال گذشته و ادامه فعالیت در سال 1391، سند آمایش میگو با نظارت دامپزشکی و محیط زیست استان و حمایت استاندار و معاونان وی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان گلستان تهیه و تدوین خواهد شد.

پاسندی اذعان داشت: سند چشم‎انداز تولید میگو در گلستان طی سه برنامه کوتاه‎مدت، میان‎مدت و بلندمدت برای تولید، اشتغال پایدار، ارزآوری و صادرات غیرنفتی تا سال 1420 برنامه‎ریزی می‎شود.

وی تدوین سند چشم‎انداز میگو گلستان را گامی مهم در راستای برنامه‎ریزی مدون برای سرعت بخشی به روند توسعه استان دانست و متذکر شد: سند چشم‎انداز توسعه پرورش میگو یکی از سندهای افتخار شیلات گلستان است که ارائه شده و گلستان این افتخار را دارد که از استان‎های پیشرو کشور در زمینه تدوین و تصویب سند آمایش است و امیدواریم بتوانیم در شکوفایی این سند تمام تلاش خود را به کار گیریم.

انتهای پیام/ن30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول