اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک:

دولت سوریه توان مقابله با تروریسم وارداتی را دارد

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: اقدامات دولت سوریه در شهرهای حلب و خود دمشق حکایت از این دارد که خود دولت سوریه می‌تواند در مدتی کوتاه ضربه خیلی کارایی را به تروریسم وارداتی وارد کند.

دولت سوریه توان مقابله با تروریسم وارداتی را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند محمدعلی قاسم‌زاده نداف در نشست تحولات منطقه و نقش ایران اسلامی با موضوع سوریه در پاسخ به این سؤال که ترور شخصیت‌های مهم در سوریه از جمله وزیر دفاع و رئیس اطلاعات سوریه در چه سطحی به کشور سوریه ضربه وارد کرد، گفت: معمولا در جنگ‌های نامتقارن مثل جنگ‌های داخلی، نبردهای پارتیزانی و منازعات قومی- سیاسی گروه‌های شبه نظامی و یا طرف ضعیف‌تر به لحاظ امکانات، برای اینکه نشان بدهند توانایی لازم برای وادار کردن رقیب در زمینه تمکین به تقاضاهای خودشان را دارند، سعی می‌کنند، راس را نشانه بگیرند و یا به تعبیری نهادهای امنیتی و سیاسی رقیب را سست جلوه بدهند.

وی ادامه داد: تروریسم امروز در سوریه متشکل از گروه‌های سلفی، القاعده و نیروهای مداخله‌گر غربی هستند که در واقع در قالب یک معارضه همه جانبه تلاش دارند توان دولت سوریه را در زمینه مقابله با این جریان به چالش بکشند و اقدام آنها علیه وزیر دفاع و انفجار مقر شورای امنیت ملی سوریه در واقع به منظور اثبات این نکته بود که اینها می‌توانند در درونی‌ترین لایه‌ها نفوذ کنند و حتی دسترسی به شخص بشار اسد را امکان‌پذیر جلوه دهند.

تروریزم وارداتی و قدرت مقابله دولت سوریه با آن

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: این اقدامی که از طرف معارضان صورت گرفت سبب شد عملا دولت سوریه در منظر جهانی یک مقدار در واقع ناتوان جلوه بکند ولی دولت سوریه خیلی خوب و سریع خود را پیدا کرد و توانست با یک برنامه‌ریزی همه جانبه یعنی"تشکیل واحدها جیش الشعبی" ،"نیروهای مردمی" و با الگوبرداری از بسیج مستضعفان در ایران، توانست نیروهای "جیش الشعبی" را شکل بدهد.

قاسم‌زاده نداف تصریح کرد: دولت سوریه توانست به این الگوبرداری در کنار نیروهای دولتی به مقابله گسترده و همه جانبه با تروریسم و موارد ناامنی در سوریه اقدام بکند که اقداماتی که در شهرهای حلب و خود دمشق بود، حکایت از این می‌کرد که خود دولت سوریه می‌تواند در مدت کوتاه ضربه خیلی کارایی را به تروریزم وارداتی وارد کند.

سوریه از روش غربی‌ها برای مقابله با خودشان بهره برد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک به استفاده دولت سوریه از روش خود غربی‌ها و اعراب برای ضربه زدن به دشمنان اشاره کرد و اظهار داشت: روشی که آنها اتخاذ کرده بودند این بود که آمدند گروه‌های معارض با دولت سوریه را به ویژه گروه‌هایی که در مرز فعالیت می‌کردند، مرز عراق و ترکیه اینها را فعال کردند و مسلح کردند و به داخل سوریه گسیل دادند.

قاسم‌زاده نداف تصریح کرد: سوریه در یک اقدامی مشابه نسبت به انسجام بخشی چریک‌های k.k.p که معارض دولت ترکیه هستند اقدام کرد و آنها را به دورن ترکیه هدایت کرد و اینها توانستد ترکیه را در بعضی جاها دچار مشکل کنند.

وی افزود: همینطور در عربستان و در یمن عوامل مرتبط با علوی‌ها و حزب‌الله توانستند در واقع دولت‌هایی مثل عربستان، یمن و بحرین را به چالش بکشند و ترکیه هم به همین شکل.

اتفاقات امروز منطقه به قلب اروپا کشیده می‌شود

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک سوریه و لبنان با اشاره به اجرای سیاست دولت سوریه گفت: این یک تیغ دو لبه است و به موازاتی که دولت‌های عربی، ترکیه و غربی‌های استفاده می‌کنند به همین شکل این می‌توانند از طریق رقیبشان مورد استفاده قرار بگیرد و حتی ممکن است به مرزهای اروپا کشیده بشود.

قاسم‌زاده نداف اضافه کرد: اگر دولت‌های غربی و ترکیه و کشورهای عربی منطقه دست از اقدامات غیر منطقی خودشان برندارند در آینده نزدیک ما بعید نمی‌دانیم که شاهد برخی اتفاقات در پایتخت‌های کشورهای غربی باشیم.

وی افزود: در این فضا در واقع آنهایی بیشتر متضرر خواهند شد که بزرگترند و یا با اصطلاح عرض و طول بیشتری دارند، آنهایی متضرر خواهند شد که بیشتر امکانات دارند در دنیا و هیچ چیزی قابل کنترل نیست و تمام سفارتخانه‌ها و اتباع سیبل می‌شوند.

معرکه‌ای که غربی‌ها با کشتار در سوریه آغاز کرده‌اند به اروپا می‌رسد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک سوریه و لبنان گفت: اگر بناست اتباع سوری یا شهروندان سوری در خانه‌هایشان مورد تجاوز و هدف سلاح‌هایی بگیرند که اهدایی دولت‌های غربی است باید منتظر این باشیم که اتباع غربی هم مورد اثابت واقع بشوند و آن موقع این معرکه‌ای‌ است که خود غربی‌ها باید سروسامان ببخشند، البته ما شک داریم که بتوانند، ممکن است غربی‌ها شروع‌کننده‌های خوبی باشند اما نمی‌توانند به این راحتی این قضیه را خاتمه بدهند.

قاسم‌زاده نداف تاکید کرد: به نظر من حاکمیت دولت سوریه و طرف‌های درگیر باید وارد فاز مذاکره بشوند، امروز دیگر دوران خودکامگی دولت‌های زورگو به سر رسیده است که بخواهند حاکمیت‌هایی که با پشتوانه مردم است را ساقط کنند.

وی اضافه کرد: امروز مردم سوریه بر اساس آنچه ما اطلاع داریم، حامی بشار اسد هستند، البته اشکالاتی بوده و اسد تلاش کرده است که مشکلاتی که در ساختار سیاسی است را مرتفع بکند.

قاسم‌زاده نداف گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل حمایت از مظلوم و به هدف حمایت از مردم مسلمان سوریه و با رویکری پیش‌دستانه برای جلوگیری از دست‌اندازی بیشتر دشمنان قسم خورده اسلام به اهداف از پیش تعیین شده در منطقه، در کنار ملت و دولت سوریه ایستاده و از آنان حمایت می‌کند.

ایران به حمایت‌های دیپلماتیک از سوریه ادامه می‌دهد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا حمایت ایران اسلامی از دولت سوریه در این شرایط به مانند حمایتی که در جنگ‌های 22 روزه و 33 روزه لبنان و فلسطین کرد، است یا تفاوت دارد، گفت: حمایت دولت ما از دولت سوریه، خیلی متفاوت است از حمایتی که ما از حزب‌الله و سایر گروه‌های اسلامی انجام می‌دهیم، امروز سوریه از چین و روسیه سلاح تهیه می‌کند و با هم باید از ملت و دولت سوریه حمایت‌های بین‌المللی کنیم.

قاسم‌زاده نداف تاکید کرد: ما وارد فضای کمک تسلیحاتی به سوریه نمی‌شویم و نکته مهم اینکه آنها هم از ما درخواست ندارند، آنچه ما انجام می‌دهیم حمایت‌های دیپلماتیک و حمایت‌های اقتصادی است؛ مثلا ما در اوج درگیری‌های سوریه با طرف سوری مراودات اقتصادی و مذاکرات و تفاهمنامه‌هایی امضاء کردیم و آماده تامین انرژی به سوریه هستیم و آماده سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بوده و همینطور همکاری‌های مالی، همچنان که سوریه در زمان جنگ از ما حمایت کرد.

هدف از تلاش غرب در سوریه جمهوری اسلامی است

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخی رسانه‌های بین‌المللی معتقد هستند بشار اسد از ایران اسلامی فاصله گرفته آیا این تحلیل درست است یا خیر، گفت: شخصا نمی‌توانم در مورد نوع نگاه و یا دیدگاه آقای بشار اسد نظری بدهم، ولی به نظر من اینطور نیست.

قاسم‌زاده نداف با بیان اینکه همیشه سیاست‌های اعلامی دولت‌ها با سیاست‌های اعمالیشان متفاوت است، تصریح کرد: بعضی وقت‌ها سیاست ایجاد می‌کند که یک کشور در مراودات خودش با کشورهای دیگر نهایت احتیاط را بکند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور روسیه اعلام کرده که هدف از درگیری در سوریه و تمام تلاش غرب علیه آقای بشار اسد در واقع جمهوری اسلامی است، یادآور شد: این را هم غربی‌ها می‌دانند هم روس‌ها و چینی‌ها می‌دانند و همینطور خود آقای اسد می‌داند.

قاسم‌زاده نداف اضافه کرد: در واقع خط نبرد مقابله با جمهوری اسلامی، سوریه و لبنان است و اگر ما از آنها حمایت نکنیم باید پشت مرزهای خودمان درگیر باشیم و به نظر ما دولت سوریه و لبنان (حزب الله)در خط مقدم مبارزه با امپریالیسم غربی، آمریکا و صهیونسیم قرار دارند. 

امروز سوریه تمام تسلیحاتش را از روسیه می‌گیرد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که پرسید سفر وزیر امور خارجه سوریه به ایران به چه منظور بود و آیا هدف کمک دفاعی و انسانی بود یا چیز دیگری گفت: سوریه متحدینی دارد مثل روسیه که اتفاقا نوع ارتش سوریه هم کاملا الگوبرداری از ارتش روسیه است و تمام تسلیحاتشان از روسیه است و نیازی ندارد که از ایران تهیه کند.

قاسم‌زاده نداف افزود: سفر آقای معلم به تهران و ملاقات با همتای خودش در راستای تعمیق روابط فی ما بین بود و در واقع تدبیر و چاره‌جویی برای خروج از بحران سیاسی سوریه بود و اینکه بتوانیم روابط بین سوریه و کشورهای عربی را بهبود ببخشیم.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول