اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

رشوه‌خواران به عاقبت خود بیندیشند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم با اشاره به خطبه‌ای از نهج‌البلاغه گفت: کسانی که حق و حساب ناحق می‌گیرند و از طریق نامشروع به هدف خود می‌رسند به عاقبت و سرنوشت خود بیندیشند.

رشوه‌خواران به عاقبت خود بیندیشند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جمع نمازگزاران در حرم حضرت معصومه(س) با تسلیت شهادت امام علی(ع) و شب‌های احیاء اظهار داشت: جلسات احیاء شب نوزدهم ماه رمضان با حضور پرشور جوانان برگزار شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم از برکت این دعاها و احیاها، مشکلات عظیمی که جهان اسلام را فرا گرفته است، برطرف شود.

این مرجع تقلید در ادامه تفسیر سوره احزاب به تفسیر آیات 16 و 17 این سوره پرداخت و افزود: خداوند در آیه 16 سوره احزاب خطاب به کسانی که برای فرار از میدان جنگ آماده می‌شوند می‌گوید در هر صورت عاقبت به شر خواهید شد چه آنکه در صورت فرار از میدان ممکن است بیرون از عرصه کارزار پیمانه عمر شما سرآمده باشد و یا با پشت کردن به دشمن، ذلیل دست او شوید که در هر صورت برای شما سودی نخواهد داشت.

وی در ادامه به آیه 17 این سوره اشاره کرد و گفت: این آیه قدرت و عظمت خداوند و احاطه قدرت او به همه انسان‌ها را بیان می‌کند.

مکارم‌شیرازی در ادامه سخنان خود اجل یا سرآمد عمر را به دو نوع اجل معلق و اجل حتمی تقسیم کرد و در مقام تبیین اجل حتمی ابراز کرد: اجل حتمی یعنی برو برگرد ندارد و وقتی قلب از کار می‌ایستد، زندگی انسان پایان می‌یابد.

وی ادامه داد: اجل معلق همان است که با رعایت شرایطی، سرآمد عمر را عقب انداخته و عمر انسان را طولانی خواهد کرد.

استاد درس خارج فقه حوزه حسن نیت، صله رحم، نیکوکاری و زیارت قبر امام حسین(ع) را از مصادیق به تاخیر افتادن مرگ انسان یا همان اجل مشروط دانست و افزود: صله رحم، نیکی به پدر و مادر، احترام به بزرگ‌ترها و محبت به کوچک‌ترها طول عمر را افزایش می‌دهد و در مقابل بی‌ادبی نسبت به پدر و مادر، ترک صله رحم، و بدرفتاری با خویشاوندان اجل را جلوتر می‌اندازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به خطبه 224 نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: در این خطبه عدالت علی(ع) و بیزاری امیر مؤمنان(ع) از رشوه‌خواری بیان شده که در دنیا نظیر ندارد.

مکارم ‌شیرازی خطاب به مسئولان امر عنوان کرد: کسانی که در پست‌های حساس هستند ممکن است با این حق و حساب‌ها متزلزل شوند، این خطبه راه درست را به آنها نشان خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: وای به کسانی که از طریق حق و حساب ناحق به منافع خود می‌رسند، چه سرنوشتی خواهند داشت.

این مرجع تقلید در پایان خواستار الگوگیری از زندگی و سیره حضرت علی(ع) شد و خاطر نشان کرد: مؤمنان در کنار عزاداری در شب‌های قدر و توسل به امام اول شیعیان، زندگی آن حضرت را سرمشق قرار دهند تا فردای قیامت سرافراز در پیشگاهشان قرار گیریم.

وی تصریح کرد: آنها که با خدا آشنا شدند غیرخدا در نظرشان کوچک است و کسی که خورشید عالم‌تاب را می‌بیند شمع کوچک در نظر او ارزشی ندارد، مهم آشنا شدن به ارزش خداست.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول