اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای شهر اردبیل:

انتظار تملق و چاپلوسی از خبرنگاران بیجاست

خبرگزاری فارس: رئیس شورای شهر اردبیل گفت:‌ انتظار تملق و چاپلوسی و تعریف و تمجید بیجا از سوی خبرنگاران انتظاری نابجا و خارج از مرام آنهاست.

انتظار تملق و چاپلوسی از خبرنگاران بیجاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام محمد رضا سرداری صبح امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه که به همت شهرداری و شورای شهر اردبیل در سالن سوم خرداد برگزار شد، اظهار داشت: اگر به ریشه خبر و خبرنگاری توجه کنیم این کلمه مشتق از نبأ است که به معنای نبی و رسول الهی است و از همین رو باید گفت وظیفه و کار خبرنگاری در حقیقت راهبری جامعه و آگاه‌سازی عموم افراد اجتماعی است.

وی با یادآوری اینکه روش و سیره نبی مکرم اسلام نیز خبر‌رسانی است، خاطرنشان کرد:‌ اگر پروردگار عالم برای نبی خود وحی نازل می‌کرد و سخنی را الهام و القا می‌کرد از این بابت بود که نبی الهی بدون دخل و تصرف خبر‌رسانی کرده و اخبار را بازگو کند.

رئیس شورای شهر اردبیل یادآور شد: به تبعیت از این سیره خبرنگار موفق خبرنگاری است که اخبار را آنطور که اتفاق افتاده بازگو کند و خبر واقع شده را بدون تحریف بازگو کند.

سرداری گفت: هنر یک خبرنگار آن نیست که متناسب با نیت و تفکر خود مطلبی را به جامعه القا کند بلکه شایسته است هر اتفاقی که رخ داده بدون کم و کاست اطلاع‌رسانی کرده و بیان کند.

این مسئول فعالان این عرصه را به مانند آینه شفاف و روشن در بازتاب بسیاری از واقعیت‌ها توصیف کرد و افزود:‌ همانگونه که آینه بدون کوچکترین کم و کاستی واقعیت‌ها با انعکاس داده و بازتاب می‌دهد خبرنگاران نیز باید همچون آینه واقعیت‌ها را منعکس کرده و از بزرگنمایی و یا تحریف واقعیت‌ها پرهیز کنند.

رئیس شورای شهر اردبیل تاکید کرد: همانطور که خبرنگار نباید بزرگنمایی کند شایسته نیست در انعکاس اخبار خود دست به کوچک‌نمایی نیز بزند و یا بخواهد خبر واقعی را تحریف کند چرا که ذات و اصل خبر بیان واقعیت‌ها و دوری از تحریف است.

سرداری ادامه داد: حرفه خبری و صادق بودن در این عرصه ایجاب می‌کند کتمان خبر صورت نگیرد و جامعه از واقعیت‌های اجتماعی محروم نماند.

وی تصریح کرد: خبرنگار باید واقعه اتفاق افتاده را بدون ظواهر و پیرایه بستن و یا ورود حب و بغض شخصی مطرح کند و هر حرکتی غیر از این با عنوان او و قداست شغلی‌اش در تعارض است.

رئیس شورای شهر اردبیل اظهار داشت: تحریف خبر و کتمان و بزرگنمایی خبر ارزش و جایگاه قشر خبرنگاران را زیر سئوال می‌برد و فعالان این عرصه در تبعیت از سیره نبی مکرم اسلام باید عدالت را در انعکاس اخبار مدنظر قرار دهند.

سرداری عنوان کرد:‌ هرگونه کم یا زیاد گذاشتن در اصل مطلب با عدالت خبری سازگاری ندارد و همانگونه که این قشر در تمام عرصه‌ها پیشرو هستند باید در بیان واقعیت‌ها نیز صادق باشند.

وی مسئولیت خطیر خبرنگاران را در آگاه‌سازی افکار عمومی بسیار حساس و خطیر توصیف کرد و یادآور شد: به دلیل اینکه فعالان این قشر با افکار عمومی سر و کار دارند منفی یا مثبت بودن جلوه خبری می‌تواند بازتاب‌های اجتماعی مختلفی را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس شورای شهر اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی رسانه‌ها که دست به تملق و چاپلوسی می‌زنند، گفت:‌ برخی‌ها انتظار دارند خبرنگاران و مطبوعات تنها از آنها تعریف و تمجید کنند و از این طریق بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند در حالی که ما اعتقاد داریم این اقدام مخالف با سیره و سلوک خبرنگاران است.

سرداری افزود: شهرداری و شورا انتظار دارد بدون کوچکترین تمجید و تعریفی خبرنگاران واقعیت‌ها و نقاط ضعف را بازگو کنند تا ما بهتر بتوانیم در عرصه خدمت‌رسانی به شهروندان بتوانیم نکات مثبت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی در پایان به نقش اصلاح‌گر خبرنگاران اشاره کرد و اظهار داشت: خبرنگاران وظیفه خطیری در اصلاح حقیقی جامعه دارند و در این فرایند باید نقد‌ها و انتقادات را به جان خرید و ضعف‌ها و کاستی‌ها را نیز برطرف کرد.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول