اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ششمین نمایشگاه قرآن هم دائمی نشد

خبرگزاری فارس: امسال خبری از نشست‌ها و بمب‌های خبری قبل از برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب قرآن نبود جز بنری که روی آن نوشته شده بود:«نمایشگاه بزرگ کتاب قرآن ۸ الی ۱۸ رمضان و 7 الی 17 مردادماه91» که از برپایی ششمین نمایشگاه قرآن و عترت در موزه هنرهای معاصر اهواز خبر می‌داد.

ششمین نمایشگاه قرآن هم دائمی نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در مقابل در ورودی نمایشگاه قرآن که می‌ایستی، گویی که مهتاب به تو چشم دوخته. پس از ورود، اولین چیزی که احساس می‌شود تغییر دما و خنکای سالن‌های نمایشگاه است، دمای 50 درجه به دمای کمتر از 20 درجه تبدیل می‌شود.

* نفس‌های قرآنی در موزه

نفس خنک سالن با صدای دل انگیز قرآن، بهشت را تداعی می‌کند. در وسط سالن نمایشگاه، کتاب قرآن بزرگ و چراغانی جلب توجه می‌کند که در اطراف آن سایر کتب علوم قرآنی و ادعیه با هنرنمایی چیده شده‌اند.

پارچه‌ها روی میزها محکم چسبیده و کتاب‌ها و قرآن‌ها را پذیرا شده‌اند. در این میان ایستگاه تصویربرداری و عکاسی مستقر است که هر شب شوق و نشاطی را در میان بازدیدکنندگان کم سن و سال ایجاد می‌کند.

بر دیوارهای نمایشگاه، آیات قرآنی به خط کوفی نقش بسته، گویی سخنان خدا بر روی دیوارهای نمایشگاه تابیده شده‌اند، و شهدایی که تصاویرشان بر دیوار سالن حک شده، نظاره گر نمایشگاه شده‌اند.

* وعده‌های دور

یادش بخیر، آن هنگام که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت را در تمام شهرستان‌های استان وعده داده بود.

استاندار خوزستان هم راه‌اندازی نمایشگاه دائمی را در آینده نزدیک (که معلوم نیست چه زمانی است) وعده داده بود. مسئولان و مردمی که دو سال گذشته بازدید کننده نمایشگاه قرآن و عترت در اهواز بودند، خواستار برگزاری این نمایشگاه در تمامی فصول سال و حتی نمایشگاه دائمی قرآن و حدیث بودند. اما همچنان این نمایشگاه در دهه دوم ماه مبارک رمضان در موزه هنرهای معاصر اهواز برگزار می‌شود.

همه اینها به کنار، یادم آمد سال گذشته را؛ صدای شلیک گلوله‌ای که گاهی افکار بازدیدکنندگان را پاره می‌کرد. پشت کتاب‌های چیده شده کودکان، راهرویی بود که به جلسات فرهنگی منتهی می‌شد، از پخش فیلم‌های کوتاه دوران دفاع مقدس گرفته تا کارگاه نقاشی و همین چیزها بود که نمی‌گذاشت متوجه گذشت زمان شوی. اما انگار امسال این برنامه از لیست برنامه‌های جنبی حذف شده است.

* در همین حوالی

یک سالن اختصاص یافته به کتب تخصصی عربی و زندگینامه علما و مراجع تقلید، سالن دیگر مختص نرم افزارهاست و در بین این دو سالن، آثار هنری از جمله تابلوهای عکس، نقاشی و شیشه بری که نام‌های مقدس خدا و ائمه(ع) را به تصویر کشیده، سالنی را به خود اختصاص داده‌اند.

غرفه‌های حجاب و عفاف نیز جلوه‌های زیبا به نمایشگاه بخشیده و هر شب خیل عظیمی از بازدیدکنندگان و حتی غرفه‌داران به سوی آن سرازیر می‌شوند.

در غرفه‌ای دیگر از نمایشگاه، خبری از قرآن و کتاب نیست، اما جمعیت زیادی از مردم در آنجا توقف کرده‌‌اند. غرفه به کمیته امداد امام خمینی (ره) تعلق دارد و برگزار کننده طرح اکرام ایتام است که در اقدامی خیرخواهانه، بازدیدکنندگان را به پذیرش سرپرستی ایتام دعوت می‌کند.

* دستان خالی از بن‌های خرید...

از آب سردکن نمایشگاه آبی به صورت خود می‌زند و می‌پرسد: کی اذان می‌گویند؟ خیلی تشنه‌ام! و در پاسخ به این سوال که نمایشگاه را چطور دیدی، تابلویی را که هنرمندانه با آینه، نام حضرت علی (ع) بر آن نقش بسته، نشان می‌دهد و می‌گوید: این را خریدم. نمایشگاه خیلی قشنگ و زیبا است. ولی نتوانستم کتابی را که می‌خواستم بخرم. راستش خیلی گران بود و من فقط 3 هزار تومان داشتم.

این را زینب 17ساله می‌گوید که برای بازدید از نمایشگاه قرآن از کانون مساجد منطقه درویشیه به موزه اهواز آمده است. او به همراه کانون فرهنگی مسجد به نمایشگاه آمده و ای کاش سهمیه‌های بن خرید کتاب به این جوانان مشتاق هم تعلق می‌گرفت.

محمد حسین پسر 15 ساله‌ای که از دستگاه کارت خوان گله مند است، می‌گوید: خانواده‌ام اجازه ندادند پول نقد همراه خود بیاورم، مجبور شدم تنها کارت عابر بانکم را همراه خود بیاورم. ولی وقتی دیدم نمایشگاه بزرگ کتاب قرآن با مشکل دستگاه کارت خوان مواجه است، تعجب کردم و از خریدن کتاب و نرم افزارهایی که انتخاب کرده بودم، جا ماندم.

* سالن‌های خلوت

سید نور موسوی، مسئول غرفه فروش قاب‌های قرآنی می‌گوید: استقبال از نمایشگاه امسال کمتر از سال گذشته بوده که می‌توان علت آن را اطلاع رسانی نامناسب دانست.

وی می‌افزاید: تنوع غرفه‌ها و محصولات ارائه شده نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. در این غرفه نیز تابلوهای نفیس پوستی مزین به آیات قرآنی برای نخستین بار در این سال‌ها عرضه شده است.

موسوی ادامه می‌دهد: متاسفانه در خوزستان کمتر از کارهای دستی و هنری استقبال می‌شود. از این تابلوها در نمایشگاه‌های تهران به دلیل فرهنگ سازی انجام شده بیشتر استقبال شده است.

مهرداد زمانی، مسئول یکی از غرفه‌های عرضه کتاب با بیان اینکه کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه نسبت به پارسال از کیفیت بالاتری برخوردارند، می‌گوید: امسال اولین سالی ست که تعاونی ناشران استان برگزاری نمایشگاه را به عهده گرفته است و مطمئنا طی سال‌های آینده بهتر خواهد شد.

او می‌افزاید: استقبال از نمایشگاه خیلی خوب بوده است اما از آنجا که دسترسی به قم آنچنان خوب نیست احتمال اینکه فردی نتواند کتاب مورد نظر خود را پیدا کند وجود دارد.

زمانی تصریح می‌کند: بخشی از کتاب‌ها مثل تفسیر با درصد پایین عرضه می‌شوند و به همین دلیل در نمایشگاه کمتر دیده شده‌اند. با این حال برای نیاز مردم و افزایش سطح کیفی نمایشگاه آنها را عرضه کرده‌ایم.

او خاطرنشان می‌کند: نیاز مردم، حوزه‌های علمیه و دارآلقران‌ها در کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

غرفه نقاشی چهره کودکان این امکان را هم به خانواده‌ها می‌داد تا لحظاتی بتوانند به دنبال کتاب مورد نظرشان بروند و فرزند خود را مشغول کار دیگری کنند.

محدثه حسین پور، مسئول غرفه کودک نیز می‌گوید: کتاب‌های داستان مذهبی و متفرقه ارائه شده در این غرفه به خوبی مورد استقبال کودکان قرار گرفته است. بازی‌های فکری، کارت‌های بشارت، و سی دی‌های آموزشی از دیگر محصولاتی است که در این غرفه ارائه شده است.

مرضیه درخشان نژاد، مسئول غرفه حجاب و عفاف «حورا» استقبال از نمایشگاه امسال را خوب می‌داند: نمای نمایشگاه امسال بهتر از سال گذشته است. این غرفه در کنار سایر بخش‌های نمایشگاه می‌تواند به ترویج فرهنگ پوشش اسلامی کمک کند.

او می‌افزاید: افزایش زمان نمایشگاه می‌تواند موجب استقبال بیشتر و بهتر از آن شود.

رضا امیری، مسئول یکی از غرفه‌های کتب عربی و انتشارات منصوری می‌گوید: کتب آشپزی، بهداشت و سلامت خانواده، آموزش مراحل ابتدایی حوزه، کتب تاریخی چاپ مصر و لبنان، فرهنگ لغت‌های مختلف، آثار ادیبان و ... از جمله کتب عرضه شده در بخش کتب عربی نمایشگاه است.

امیری خاطرنشان می‌کند: همچنین پوسترهایی از مصر و تابلوهایی از جنس پاپیروس که بر روی آن آیات قرآنی نقش بسته از جمله دیگر محصولات عرضه شده در این غرفه است.

او می‌افزاید: استقبال از نمایشگاه با وجود تبلیغات ضعیف محدود به چند پوستر و بنر در سطح شهر خوب بوده است.

* 12 هزار عنوان کتاب

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار می‌کند: در این نمایشگاه بیش از 12 هزار عنوان کتاب، نرم افزار و نشریه در خصوص مسائل قرآنی و مذهبی در معرض دید مردم قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر می‌گوید: 800 عنوان کتاب قرآنی و دینی به زبان عربی، بیش از 15 عنوان تفسیر قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و تعداد هزار نرم افزار قرآنی ویژه بزرگسالان و کودکان با 40 درصد تخفیف در نمایشگاه امسال ارائه شده است.

وی می‌افزاید: غرفه محصولات عفاف و حجاب، تابلوهای قرآنی، غرفه اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان، غرفه ستاد بازسازی عتبات عالیات استان، غرفه ستاد اقامه نماز و غرفه ستاد صیانت فرمانداری اهواز از جمله غرفه های موجود در ششمین نمایشگاه کتاب قرآن کریم خوزستان هستند.

* نفیس ترین صحیفه سجادیه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به برنامه‌های جنبی این نمایشگاه، ادامه می‌دهد: برگزاری محافل قرآنی با حضور قاریان ممتاز استانی، اجرای تواشیح توسط گروه‌های برتر استانی و کشوری، برگزاری مسابقات قرآنی و دینی در محل نمایشگاه و دعوت از سخنرانان برجسته استانی، اساتید حوزه و دانشگاه از جمله برنامه های جنبی نمایشگاه قرآن کریم امسال است.

او با بیان اینکه از نکات قابل توجه نمایشگاه امسال وجود نفیس ترین صحیفه سجادیه در جهان اسلام به دو زبان فارسی و عربی به همراه نرم افزار کتاب است، اظهار می‌کند: قیمت پشت جلد آن 17 هزار تومان است ولی با تخفیف ویژه در نمایشگاه به قیمت شش هزار تومان به فروش می‌رسد.

* در انتظار سحری دیگر

آخر شب است و مسئولان برای بازدید از نمایشگاه آمده‌اند. کم کم باید بروی تا پس از استراحتی کوتاه، برای مراسم سحر بیدار شوی و اما یادم آمد سال گذشته در ایستگاه پایانی نمایشگاه، نمایش خیابانی اجرا می‌شد؛ گویی که نمایشگاه نمی‌خواست او را ترک کنی و به هر بهانه‌ای تو را در کنار خود نگه می‌داشت و و تو را دقایقی میهمان خود می‌کرد؛ اما امسال خبری از نمایش خیابانی نبود.

از نمایشگاه که خارج می‌شوی، هوای گرم و نمناک برایت آغوش وا می‌کند. حالا تو مانده‌ای و خاطرات ششمین نمایشگاه قرآن اهواز در محل موزه هنرهای معاصر....

...................................

گزارش: ایناس عبدالخانی

...................................

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول