اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اراده‌ای که همه را شگفت‌زده کرده است

باور به تولید داخلی با تکیه بر اراده جوانی

خبرگزاری فارس: ناصر سیدی دکترای رشته کشاورزی در دورترین منطقه گرمی اراده جوان ایرانی را در توجه و تمرکز بر تولید ملی به شایستگی به نمایش گذاشته و توانسته است اراضی بایر و دیم کم حاصل در گذشته را به باغات میوه تبدیل کند.

باور به تولید داخلی با تکیه بر اراده جوانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه اردبیل عصر امروز در جریان بازدید از باغ نمونه استان واقع در منطقه آزادلوی گرمی در کمال تعجب با تولیدات باغی مواجه شدند که این تولیدات در نوع خود در منطقه و حتی استان اردبیل بی‌نظیر است به طوری که این مهندس کشاورزی به همراهی عده‌ای از دوستان در اراضی مشارکتی انواع میوه‌های تابستانی و پاییزی را پرورش می‌دهد که بخشی از آنها به مرحله سوددهی رسیده است.

در این بهشت میوه‌هایی با رنگ و طعم متنوع آن چه که بسیار جالب به نظر می‌رسد همت و اراده اهالی روستا در پیوند همتی همگانی برای ارتقا تولید محصولات وطنی است که در حال بسته‌بندی شلیل‌های آبدار و اصیل ایرانی هستند که به نظر می‌رسد نمونه آن در منطقه و حتی کشورمان بی‌نظیر است.

این جوان با اراده که مجموعه تولیدی خود را کشت و صنعت و دامپروری گلستان هادی مغان نام نهاده است در حقیقت تلاش می‌کند تا در سال مزین به تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی با تکیه بر هر سه موضوع تولید داخلی را افزایش دهد و اراده‌های آهنین را به نظاره بگذارد.

در جریان این بازدید خبرنگاران که بیش از سه ساعت به طول انجامید ناصر سیدی مدیرعامل کشت و صنعت گلستان هادی مغان با خوش‌آمدگویی به خبرنگاران گفت: بنده بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در مقاطع ارشد و دکترا از سال 83 در منطقه گرمی حاضر شدم و از روز اول یقین داشتم که آب و هوا و خاک منحصر به فرد این منطقه می‌تواند در تولید و پرورش محصولات سردرختی از انواع مختلف بسیار مستعد و مناسب باشد.

مجری طرح توسعه باغات آزادلوی گرمی خاک مغان را خاک رسی سنگین و بسیار مستعد برای توسعه باغات اعلام کرد و افزود: معتدل بودن هوا، اقلیم مناسب و کشت گونه‌های متنوع محصولات سردرختی و توجه به سوددهی بالا از زمینه‌ها و انگیزه‌هایی بود که سبب شد به کشت و توسعه باغات میوه اقدام کنیم به طوری که برای اولین بار درخت انار به شکل پایلوت در 25 هکتار کاشته شده است و در کنار آن به تولید و عمل‌آوری محصولاتی نظیر گوجه سبز، گلابی نطنز، به اصفهان، آلو، هندوانه، شلیل و هلوی پاییزه، آلبالو و گیلاس اقدام کردیم.

سیدی سطح اراضی قابل کشت را 135 هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: ما در تولید شلیل وزن 600 گرم را رکورد زدیم به طوری که اغلب محصولات ما به دلیل درشت بودن قابل رقابت با تولیدات سایر کشورها است که اغلب درختان به دلیل پیوندی و اصلاح بودن قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را دارد.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ ما اغلب نهال‌های خود را از تهران، کرج و رشت تأمین کردیم و یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در منطقه است به طوری که ما برای اجاره سردخانه 450 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردیم که ضرورت دارد هم در احداث سردخانه و هم توسعه صنایع تبدیلی در این منطقه اقدامات لازم انجام شود.

سیدی برنامه‌های توسعه این مجموعه را گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی اعلام کرد و ادامه داد: ما حدود هفت هکتار گیاهان دارویی کاشتیم که اغلب از نوع آویشن، نعناع فلفل و به‌لیمو بوده است.

به گزارش فارس، باغدار موفق و نمونه استان اردبیل تعداد اشتغالزایی صورت گرفته در این مجموعه را 25 نفر اعلام کرد و گفت: تمام باغات این کشت و صنعت به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است و بدون این‌که ریالی تسهیلات دولتی دریافت کنیم بیش از دو میلیارد و 300 میلیون تومان سرمایه‌گذاری در این مجموعه صورت گرفته است که ظرف یک تا دو سال آینده به مرحله باردهی و شرایط اقتصادی عرضه می‌رسد.

سیدی خاطر نشان کرد: ما از فرصت استفاده کردیم و در مابین نهال‌های تازه کاشته شده هندوانه کاشتیم که پیش‌بینی می‌کنیم 40 تن محصول هندوانه برداشت کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که علاقه‌ای به حضور در دانشگاه در مسند مدرس دارد، اضافه کرد: با درآمدی که سالانه 320 میلیون تومان از برداشت محصول نصیب ما می‌شود دیگر نیازی نیست که به حقوق حق‌التدریسی دانشگاه دل‌ خوش کنیم چرا که با حضور در سنگر تولید و استفاده عملی از علوم و تجربیات آموخته شده سعی داریم ارتقای تولید و بهره‌وری را داشته باشیم.

سیدی با اعلام این‌که از طرف کارگروه توسعه بخش کشاورزی 530 میلیون تومان برای ما مصوب شده است، افزود: به دلایل مختلف به ویژه کارشکنی جهاد کشاورزی هنوز موفق به دریافت آن نشدیم.

کارآفرین نمونه استان اردبیل به برداشت محصول در مراحل مختلف و چین‌های متعدد اشاره کرد و اظهار داشت: ما از اول اردیبهشت ماه تا آبان ماه از گوجه سبز گرفته تا انار محصول تولید می‌کنیم و روانه بازار مصرف می‌کنیم.

سیدی در مورد سودآوری و ارزآوری تولید گیاهان دارویی تصریح کرد: به دلیل آن که در منطقه گرمی 300 روز کامل هوای آفتابی را شاهد هستیم و زمستان‌ها نیز متعدل می‌باشد کشت گیاهان دارویی نظیر به‌لیمو و آویشن جوابگو است به طوری که در چند مرحله می‌توان با برداشت از این محصول به تولید و عمل‌آوری محصول اقدام کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هم اکنون میوه‌های ریخته شده در پای درختان بدون استفاده مانده که در این خصوص راه‌اندازی صنایع تبدیلی به ویژه کمپوت‌سازی، آب‌میوه‌گیری و خشک‌کنی ضروری به نظر می‌رسد.

سیدی از صادرات محصولات این شرکت کشت و صنعت به شهرهای مختلف به ویژه تهران، کرج، تبریز و رشت خبر داد و اضافه کرد: در آینده تلاش می‌کنیم محصولات خودمان را به کشور روسیه و کشورهای حوزه قفقاز صادر کنیم.

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول