اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به زیباسازی مبلمان شهری شهرری

نصب بلندترین پایه‌های پرچم ایران در شهرری

خبرگزاری فارس: هویت‌بخشی سیمای شهری منطقه 20 از مهم‌ترین مواردی است که همیشه مد نظر مسئولان بوده است. نصب بلندترین پایه‌های پرچم در گوشه و کنار این منطقه نیز یکی از مصادیق توجه به زیباسازی شهر است که با این ابتکار عظمت و شکوه پرچم مقدس جمهوری اسلامی بیش از پیش به تصویر کشیده می‌شود.

نصب بلندترین پایه‌های پرچم ایران در شهرری

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، پنجمین شورای فرهنگی و ورزشی شهرداری منطقه 20 با حضور شهردار منطقه، ائمه جماعات و افراد تأثیرگذار فرهنگی و اجتماعی ری برگزار شد. این بار قرعه به نام اداره زیباسازی منطقه افتاد تا فعالیت و برنامه‌های این اداره اجرایی در راستای هویت‌بخشی به سیمای دیداری شهر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

همان‌طور که می‌دانید هم‌جواری منطقه ما با بارگاه مقدس حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و شناخته شدن این مکان به‌عنوان سومین شهر مذهبی کشور، افتخار بزرگی را نصیب اهالی و متولیان منطقه کرده است. این موضوع از جنبه‌های مختلف وظیفه متولیان شهر را برای مدیریت و نگهداری شهرری دوچندان کرده است.

داود دانشور، رئیس اداره زیباسازی منطقه، فعالیت و چشم‌انداز برنامه‌های اجرایی این اداره را برای اعضای شورای فرهنگی تشریح کرد و نقطه نظرات و پیشنهادات اعضای شورا را برای بهبود فعالیت‌های اداره زیباسازی در دستور کار خود قرار داد.

دانشور از تشکیل کارگروه‌های مذهبی و فرهنگی برای اجرای فعالیت‌های زیباسازی در منطقه خبر داد و افزود: تمام طرح‌های زیباسازی منطقه براساس نظر اعضای گروه‌های کارشناسی به‌اجرا درمی‌آید و برای هم‌خوانی برنامه‌ها با حال و هوای مذهبی و فرهنگی منطقه از مشاوره ائمه جماعات و چهره‌های مذهبی و فرهنگی منطقه نیز بهره‌مند می‌شویم.

در زیر بخشی از فعالیت‌های اداره زیباسازی منطقه از منظر هویت‌بخشی به سیمای شهر را برای شما معرفی می‌کنیم.

غبارروبی مساجد برای میزبانی مهمانان خدا

نمای زیبا و روحانی مساجد به همراه بانگ اذان یکی از عناصر هویت‌بخش به شهر اسلامی است. با توجه به موقعیت مذهبی منطقه خوشبختانه این موضوع از نگاه مسئولان اداره زیباسازی منطقه دور نبوده است و در ماه مبارک رمضان، غبارروبی و زیباسازی محوطه و نمای ظاهری 220 مسجد منطقه در رأس فعالیت‌های متولیان زیباسازی منطقه قرار گرفته است.

دانشور با اشاره به این مطلب، از ساخت 14 گلدسته در مساجد و بارگاه امامزادگان منطقه خبر داد و تصریح کرد: با توجه به تأکید شهردار منطقه مبنی بر هویت‌بخشی به مساجد، اجرای این طرح همچنان ادامه دارد و ائمه جماعات مساجد می‌توانند درخواست زیباسازی مساجد برای نورپردازی، نصب گلدسته، رنگ‌آمیزی و ... را از طریق رابطان مساجد به اطلاع کارشناسان اداره زیباسازی برسانند.

وی ادامه داد: همچنین برای ارائه خدمات ویژه به زائران و مسافران منطقه 250 دستگاه وضوخانه و سرویس بهداشتی سیار در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و 130 نمازخانه در بوستان‌های منطقه جانمایی و تجهیز شده است.

بازسازی و زیباسازی مقبره شهدای گمنام

آرامگاه شهدای گمنام منطقه یکی از زیباترین فضاهای معنوی شهر تهران است.

رئیس اداره زیباسازی منطقه با اشاره به این مطلب می‌گوید: آرامگاه شهدای گمنام، یکی از اماکن مقدس و نمادین شهر محسوب می‌شود به همین منظور برای زیباسازی این مکان اعتبار ویژه‌ای تخصیص داده شده است. در محوطه آرامگاه، تصاویر شهدا با مفاهیم ایثار و شهادت و نام 2 هزار و 700 شهید منطقه به تصویر کشیده شده که نورپردازی‌های انجام شده، فضای متناسبی را با حال و هوای روحانی این مکان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های زیبایی که در این مکان طراحی شده، ساخت محل روشن کردن شمع برگرفته از معماری سنتی سقاخانه‌های قدیمی است که برای روشن کردن شمع و ادای نذر در این مکان جانمایی شده است، اضافه کرد: با توجه به نورپردازی و فراهم کردن شرایط مناسب در این مکان، در طول ماه مبارک رمضان برپایی ضیافت افطاری، برگزاری مراسم شب‌های قدر و ... در مجاور مقبره شهدای گمنام ری پیش‌بینی شده است.

یادمان شهدا در میدان شهیدان شاملو و شهرداری منطقه

اگر این روزها گذرتان به میدان شهیدان شاملو (فرمانداری) افتاده باشد حتما یادمان شهدای شاملو در این مدت نظرتان را به خود جلب کرده است.

دانشور با اشاره به اهمیت اجرای این طرح گفت: اکنون بسیاری از میدان‌ها و مراکز بزرگ شهر به نام شهدای آن محله نام‌گذاری شده است اما با وجود گذشت بیش از سه دهه از تاریخ شهادت آن عزیزان، نسل جدید و جوان امروز خیلی با نام، تصویر و سیره این شهدا آشنا نیستند و طراحی و نصب یادمان شهدا برای معرفی شهدا همراه با تاریخ تولد، شهادت و بخشی از زندگی‌نامه یا وصیت‌نامه می‌تواند شرایط و بهانه‌ای را برای آشنایی بیشتر اهالی و رهگذران با شهدای شاخص منطقه فراهم کند.

وی افزود: به همین منظور نخستین یادمان شهدای منطقه برای برادران شاملو در میدانی که به نام آنها مزین شده، نصب شد و دومین یادمان نیز به یاد پرسنل شهید شهرداری منطقه در محوطه ساختمان مرکزی شهرداری نصب شده است که نگاه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

نصب احجام انتزاعی با موضوع‌های مذهبی

در راستای درخواست جامعه روحانیون عضو شورای فرهنگی منطقه، فعالیت‌های زیباسازی منطقه همسو با موقعیت مذهبی و فرهنگی منطقه به‌اجرا درمی‌آید.

رئیس اداره زیباسازی منطقه در ارتباط با اجرای این رویکرد گفت: منطقه ما دارای ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی شاخصی است که در زیباسازی بخش‌های مختلف منطقه از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شده‌ایم و بیش از 90 درصد نقاشی‌های دیواری ترسیم شده بر دیوارهای منطقه، طرح‌های مفهومی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برگرفته از تصویر شهدا و خانواده این عزیزان است.

وی با اشاره به این موضوع گفت: درصد قابل توجهی از احجام انتزاعی، المان‌ها، نقاشی‌های دیواری و ... که برای سال 91 طراحی شده، تلفیقی از هنر و ارزش‌های مذهبی است که طراحی تندیس‌ شهدای منطقه، نصب اسماء مقدس، احجام انتزاعی با مفاهیم اسلامی و ... را می‌توان به ‌عنوان طرح‌های تأثیرگذار معرفی کرد که زیبایی‌های بصری منطقه را دو چندان کرده است.

قبله تهران به بلندترین پرچم ایران مزین می‌شود

دانشور با اعلام این خبر گفت: نصب بلندترین پایه‌های پرچم در گوشه و کنار منطقه، عظمت و شکوه پرچم مقدس جمهوری اسلامی را به تصویر می‌کشد و علاوه بر فراهم کردن فضای زیبای بصری و ایجاد غرور ملی در میان شهروندان و زائران، نماد مناسبی برای شناسایی موقعیت جغرافیایی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) از مسافت دور است که خوشبختانه مورد توجه مسافران و زائران منطقه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نخستین و بلندترین پایه پرچم منطقه با ارتفاع 60 متر و مساحت 222 مترمربعی در ضلع شمال میدان نماز و دومین پرچم در ضلع جنوب حرم به اهتزاز درآمده است. تا پایان ماه مبارک رمضان دو پرچم در محوطه ورزشگاه قمربنی‌هاشم (ع) و پل عبدالرحمان صوفی رازی نصب می‌شود و جانمایی دو پرچم در ناحیه سه و شش نیز در دستور کار اداره زیباسازی منطقه قرار دارد.

پیام‌های مذهبی و شهروندی در شهر

با ورود به ماه مبارک رمضان، شهر حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد و متولیان زیباسازی منطقه نیز با نصب تصاویر و تابلوهای اذکار و دعاهای کوتاه و ارزشمند این ماه در فضاهای عمومی منطقه، شهروندان را برای حضور در ماه مهمانی خدا آماده می‌کنند.

دانشور با اشاره به این موضوع یادآور شد: عرشه‌های پل عابر پیاده یکی از بهترین و مؤثرترین فضاها برای ارائه پیام‌های شهروندی و مذهبی جهت هویت‌بخشی به شهر است.

وی افزود: در برخی مناطق شهر از این فضاها برای تبلیغات کالا و خدمات استفاده می‌شود که صرفه اقتصادی به همراه دارد اما مدیران شهرداری منطقه با توجه به موقعیت مذهبی این منطقه، تدابیری را به کار بسته‌اند تا از ظرفیت‌های موجود برای ارائه پیام، جملات قصار، احادیث و اذکار مذهبی استفاده شود زیرا قرار گرفتن مستمر پیام‌ها در نگاه شهروندان باعث تکرار و نهادینه شدن در ذهن می‌شود.

تلویزیون شهری جایگزین تابلوهای تبلیغاتی می‌شود

هر چند نصب و نظارت بر کمیت و محتوای تابلوهای فرهنگی و تبلیغاتی در گوشه و کنار منطقه یکی از وظایف اداره زیباسازی محسوب می‌شود اما با توجه به ساختار جدید شهر و توسعه دنیای مجازی، اجرای این طرح خیلی پاسخگوی نیاز و ذائقه بصری شهروندان نیست به همین دلیل کارشناسان اداره زیباسازی منطقه به دنبال راهکار جدیدی برای کاهش حجم تبلیغات در منطقه هستند.

رئیس اداره زیباسازی منطقه 20 تلویزیون را جایگزین مناسبی برای تبلیغات فیزیکی معرفی کرد و بیان داشت: اکنون یک دستگاه تلویزیون شهری در میدان حضرت عبدالعظیم (ع) نصب شده است که تبلیغات، اخبار و زمان برگزاری مراسم و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی منطقه را به اطلاع شهروندان می‌رساند.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و ضرورت فرهنگی منطقه مجوز نصب سه دستگاه تلویزیون شهری از سازمان زیباسازی صادر شده است که به ‌زودی در میدان هادی ساعی، شهید بروجردی و میدان معلم نصب می‌شود.

تصویر شهدا در قاب نگاه رهگذران

تابلوهای جدید تصاویر و نام شهدا که از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران طراحی شده است، برای نخستین بار در محله‌های منطقه 20 نصب می‌شود.

رئیس اداره زیباسازی با اشاره به این خبر گفت: منطقه 20 یکی از معدود مناطق شهر تهران است که تمام کوچه‌ها و خیابان‌های آن به نام شهدای محل نام‌گذاری شده است و نام و آوازه 2 هزار و 700 شهید منطقه باعث شده تا نصب سری جدید تابلوهای شهدا از میان 374 محله شهر تهران به‌طور آزمایشی از محله‌های ناحیه پنج منطقه 20 آغاز شود.

دانشور بیان داشت: تابلوهای جدید مزین به نام، تصویر، مشخصات و طرح‌های مفهومی در ارتباط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و به‌گونه‌ای طراحی شده است که در برابر بارندگی‌های فصلی مقاومت و ماندگاری چشمگیری دارد.

بانگ اذان در منطقه طنین‌انداز می‌شود

65 دستگاه پخش اذان در نقاط کلیدی منطقه نصب می‌شود.

عظیم بابایی، شهردار منطقه 20 با اعلام این خبر گفت: در راستای تحقق اهداف مدیریت شهر تهران مبنی بر هویت‌بخشی اسلامی به کلانشهر تهران، پخش به موقع اذان از دستگاه‌های اذان‌گو که در میدان اصلی و مراکز مهم شهر نصب شده در دستور کار ادارات زیباسازی مناطق قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این طرح بیش از هزار نقطه شهر تهران برای نصب دستگاه‌ اذان‌گو شناسایی شده است که در ماه مبارک رمضان مرحله نخست این طرح از اماکن اولویت‌دار شهر کلید می‌خورد.

بابایی گفت: در حال حاضر نخستین دستگاه اذان‌گوی دیجیتالی در میدان شهیدان شاملو نصب شده است که در هنگام ظهر و مغرب صدای خوش اذان را به گوش رهگذران می‌رساند. ‌ 

انتهای پیام/و10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول