اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران:

دماوند با فسخ قرارداد معادن ثبت جهانی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: در صورت فسخ قرارداد یا حذف معادن اطراف دماوند از سوی اداره صنعت و معدن، این قله ثبت جهانی می‌شود.

دماوند با فسخ قرارداد معادن ثبت جهانی می‌شود

سیف‌الله فرزانه در حاشیه سفر به غرب مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس اظهار داشت: قله دماوند بام ایران است و به این منظور درصدد هستیم تا با هماهنگی‌هایی که با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام دادیم آن را در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم.

* ساخت و ساز در ارتفاع بالای 2 هزار متر ممنوع

وی با بیان اینکه هرگونه ساخت و ساز در ارتفاع بالای 2 هزار و 200 متر در منطقه دماوند ممنوع است، اظهار داشت: در صورت فسخ قرارداد یا حذف معادن اطراف دماوند از سوی اداره صنعت و معدن مازندران این قله ثبت جهانی می‌شود.

فرزانه ادامه داد: همچنین برای این ثبت قله دماوند در فهرست آثار جهانی باید چند همایش در ارتباط با دماوند در مازندران برگزار کنیم تا به توان قبل از پایان سال 91 دماوند را به ثبت جهانی برسانیم.

* جهانی شدن سورت در مرحله مقدماتی

وی تصریح کرد: مقدمات لازم برای به ثبت جهانی رسیدن چشمه سورت، برج‌های آرامگاهی رسکت و لاجیم در مازندران نیز آماده شده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک جشن به ثبت رسیدن این آثار را در مازندران برگزار کنیم.

* 24 مسجد جامع مازندران در حال بازسازی

وی به اعتبارات تخصیص یافته به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در سال 91 اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مهم‌ترین کارهای میراث فرهنگی مرمت، احیا و بازسازی مساجد جامع ثبت شده استان مازندران با اعتبار 2 میلیارد و 650 میلیون تومان است که تا پایان شهریور عملیات مرمت، احیا و بازسازی تمامی 24 مسجد جامع ثبت شده مازندران به اتمام می‌رسد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین مبلغ 2 میلیارد و 700 میلیون تومان به بسیج سازندگی برای  خرید کانکس و نیازهای سواحل خزر پرداخت شد.

* سالم‌سازی دریا 33 سال با گونی و برزنت

این مسئول درباره گردشگری در غرب مازندران خاطرنشان کرد: دغدغه ما در ساحل و دریا است و حدود 33 سال با گونی و برزنت و مواد فرسوده طرح سالم‌سازی دریا را اجرا کردیم که همواره با هزینه‌های تکراری و استرس همراه بود و نتوانستیم جلوی ناهنجاری‌ها را در سواحل به طور کامل بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران ابراز داشت: امسال چون شعار جذب توریست خارجی را داشتیم و باید در سالی که مزین به شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است برای کشور ارز آوری نیز کنیم؛ اما با این اوضاع و احوال امکانات در طرح‌های دریا در این طرح موفق نبودیم.

* تشکیل کمیته گردشگری دریایی

وی گفت: اجرای طرح‌های دریا یا تقویت گردشگری دریایی را در نشستی در رامسر طی یک پکیج در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران مطرح کردیم و به تصویب هم رسید و به دنبال آن هستیم کمیته گردشگری دریایی با در زیر شاخه کارگروه تشکیل تا تقاضای سرمایه‌گذاران در بخش سواحل مورد بررسی قرار گیرد.

فرزانه افزود: در حال حاضر نیز تله کابین رامسر، منطقه تفریحی و توریستی سیترای نوشهر در دست بررسی است که اگر این پروژه‌ها حداقل در 30 نقطه مازندران عملی شود گام بزرگی برای اشتغال پایدار برداشته شده و چون اعتقاد داریم کشور در حال  تحریم نفت به سر می‌برد بنابراین صنعتی که می‌تواند جایگزین صنعت آلاینده نفت شود این صنعت گردشگری است که هیچ آلایندگی با خود ندارد.

وی در مورد تقویت یگان حفاظت از میراث فرهنگی در مازندران اشاره کرد و ابراز داشت: اکنون در این زمینه بخش حمل و نقل را قوی‌تر از گذشته کردیم و بنابراین در سال 91 با تمام قدرت و با همکاری مردم، فرمانداران و مسئولان محلی و نیز همراهی نیروی انتظامی بیش از گذشته آماده برخورد قاطع با متخلفان در عرصه میراث فرهنگی در مازندران هستیم.

فرزانه از تفکیک اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر از چالوس خبر داد و عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی یک سازمان ادغام شده و نوپا است و برای تقویت شهرها و یا ایجاد نمایندگی در شهرهای فاقد نمایندگی میراث فرهنگی نیاز به مجوز داریم.

این مسئول تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر از چالوس جدا  می‌شد و ما اکنون منتظر پاسخ شهرداری نوشهر مبنی بر واگذاری زمین مورد نظر هستیم چرا که پیش از این نسبت به واگذاری زمین برای ایجاد نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نوشهر به طور مستقل اعلام همکاری کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین درباره استقرار نمایندگی این اداره کل در بخش کجور افزود: کجور دارای ظرفیت بسیار بالایی در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، اما چون شهرستان نشده است نمی‌توان نسبت به ایجاد نمایندگی در این بخش اقدام کرد؛ اما در آینده به دنبال این هستیم تا بتوانیم دراین مورد نگاه ویژه‌ای به بخش کجور داشته باشیم.

* راه‌اندازی موزه دفاع مقدس و منطقه‌ای در مازندران

وی در ادامه به واگذاری برای ایجاد موزه منطقه‌ای مازندران اشاره کرد و اذعان داشت: بالاخره پس از کش‌ و قوس‌های فراوان زمین موزه منطقه‌ای مازندران در ساری طی یک تفاهم‌نامه با بنیاد حفظ و نشر آثار ارزش‌های دفاع مقدس برای انجام مطالعات و اجرای طرح تلفیق موزه دفاع مقدس و موزه منطقه‌ای مازندران در حاشیه تجن واگذار شد که پس از مراحل مطالعاتی این طرح عملیاتی می‌شود.

این مسئول در پایان متذکر شد: همچنین زمین موزه منطقه شمال کشور که استان‌های گیلان، گلستان و مازندران را شامل می‌شود به ابعاد 21 هزار متر مربع در شهرستان رامسر را تحویل گرفتیم و کار مطالعاتی مورد نظر در آن نیز آغاز شده که پس اتمام مطالعات نسبت به اجرای آن اقدام می‌شود.

انتهای‌پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول