اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از کارگاه آموزشی نقش زن در اقتصاد خانواده در خانه دولت‌آباد

زنان بهترین مدیران اقتصاد خانواده هستند

خبرگزاری فارس: کارشناس علوم تربیتی در کارگاه آموزشی نقش زن در اقتصاد خانواده گفت: بانوان؛ بهترین مدیران اقتصاد خانواده هستند.

زنان بهترین مدیران اقتصاد خانواده هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، بانوان، در مورد مسائل خانه هنوز هم حرف اول و آخر را می‌زنند و به‌ خاطر همین است که آنها می‌توانند نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در بخش‌های مختلف خانواده، از جمله برنامه‌ریزی‌های اقتصادی داشته باشند. زنان به جزئیات اهمیت بیشتری می‌دهند و شاید یکی از بارزترین تفاوت‌هایی که با آقایان دارند همین ویژگی باشد، چون آنها هم حوصله بیشتری دارند و هم بهتر مدیریت می‌کنند. بنابراین زنان بسیاری از هزینه‌ها و جهت‌گیری‌ها در مدیریت اقتصادی خانواده را می‌توانند تعیین کنند.

در این راستا خانه فرهنگ دولت‌آباد به‌ منظور ارتقای دانش و افزایش مهارت‌های خانواده‌ها کارگاه آموزشی نقش زن در اقتصاد خانواده را با حضور معصومه یوسفی، کارشناس علوم تربیتی و جمعی از شهروندان در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.

یوسفی در تعریف اقتصاد خانواده اظهار داشت: اقتصاد خانواده به معنای چگونگی ساماندهی و مدیریت منابع خانه است. خانواده سازمانی است که در زمینه تولید و توزیع کالاهای مورد نیاز را فراهم می‌کند و زن بدون مناقشه به ‌عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده در این سازماندهی و مدیریت، نقش اساسی را ایفا می‌کند. جایگاه مادری و همسری عمده منابع مصرف را به زن می‌سپارد و انتظار می‌رود که او بتواند با سازماندهی و مدیریت صحیح بین درآمدها و هزینه‌ها، توازن برقرار کند و با برنامه‌ریزی و اجرای صحیح در رشد و توسعه اقتصاد خانواده نقش مؤثر ایفا کند.

می‌توان گفت که زنان در واقع نقش کلیدی در استفاده بهینه از منابع دارند. منابع در اینجا شامل پول، زمان و یا درآمدهای دیگری است. دسترسی به منابع سخت و از دست دادن آنها آسان است؛ از این رو باید مدیر خانواده با ساماندهی و مدیریت صحیح و سالم بتواند بهترین انتخاب‌ها را داشته باشد.

خانواده غیر از منابع مادی منابع دیگری نیز در اختیار دارد که قابل تبدیل به پول نیست و در بیشتر موارد تجدید ناپذیر نیست. از جمله این منابع عشق، انسجام خانواده، خاطرات خوش و ... است و چون این منابع برای اعضای خانواده رضایت خاطر ایجاد می‌کند باید نقش اساسی آنها در جایگاه خاص هر کدام مورد توجه قرار گیرد تا افراد بتوانند در بالاترین سطح و به ‌صورت مطلوب از آنها استفاده کنند.

الگوهای دینی در مدیریت اقتصادی خانواده

یوسفی با اشاره به نقش الگوهای دینی در هدایت زندگی بشر به سوی رستگاری دنیا و آخرت، گفت: حضرت زهرا (س) همان‌گونه که در تمام شئون الگویی حسنه است در این مورد نیز برای بانوان بهترین الگو در مدیریت و سازماندهی اقتصاد خانواده است و جالب است که در زندگی حضرت زهرا (س) نقش منابع غیرمادی در اقتصاد خانواده مهم‌تر از منابع اقتصادی است.

ارسطو علم اقتصاد را علم خانه‌داری می‌دانست اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمد و مخارج است و تأمین اقتصادی رمز بقای خانواده است. نقش منابع آنقدر اهمیت دارد که کارشناسان مدیریت اقتصاد خانواده آن را به‌عنوان یکی از ارکان تحقق رویای خوشبختی و موفقیت مطرح می‌کنند.

یوسفی در ادامه افزود: انتخاب قلب اقتصاد خانواده است. اعضای خانواده دوست دارند بهترین نوع غذا را مصرف کنند، زیباترین لباس‌ها را خود تهیه کنند. در بهترین نقطه شهر و در بهترین منزل زندگی کنند و بهترین وسایل و امکانات را در اختیار داشته باشند. به‌طور مکرر سفر بروند، بهترین آموزش‌ها را برای خود فراهم کنند و ... واقعیت این است که اگر چه این درخواست‌ها به وسیله همه خانواده‌ها مطرح می‌شود اما واضح است که فقط درصد کمی از خانواده‌ها قادر به تأمین این خواسته‌ها هستند.

درآمد هر خانواده می‌تواند مقدار محدودی از این خواسته‌ها را برآورده کند، از این رو خانواده باید از میان خواسته‌های خود انتخاب کند.

بهترین و اقتصادی‌ترین انتخاب برای خانواده، انتخابی است که بیشترین رضایت خاطر و خشنودی را برای اعضای خانواده به بار آورد. اقتصاددانان به جای رضایت خاطر از یک اصطلاح علمی به نام «مطلوبیت» استفاده می‌کنند. آنها می‌گویند بهترین انتخاب، انتخابی است که بیشترین مطلوبیت را برای خانواده ایجاد می‌کند.

زنان در مدیریت و برنامه‌ریزی الگوهای مصرفی در خانواده نقش اصلی را دارند. در جوامع سنتی این نقش زنان بیشتر در موضوع قناعت در خانواده مطرح است. برخی کارشناسان مصرف را کلید مهم تحولات اجتماعی بیان می‌کنند. از آنجا که سطح زندگی افراد در جامعه دچار تغییرات اساسی است نگاه امروز به اقتصاد نگاهی وسیع و گسترده است.

در قدیم مصرف، یک رفتار اقتصادی معرفی می‌شد به‌طوری که افراد غنی به لحاظ درآمد بالا کالای بیشتری مصرف می‌کردند در حالی که امروز مصرف وسیله‌ای شده که افراد شخصیت خود را به دیگران نشان می‌دهند و در واقع مصرف به یک رفتار اجتماعی تبدیل شده است.

یوسقی تأکید کرد: اگر در خانواده مصرف و استفاده از کالاهای مصرفی توسط مادر خانواده مدیریت نشود اقتصاد خانواده دچار مشکل می‌شود. زن با استفاده از جایگاه ویژه‌ای که از لحاظ احساسات و عواطف در خانواده دارد می‌تواند روی الگوی مصرف و نظام اقتصادی خانواده تأثیر مستقیم داشته باشد.

دسترسی اعضای خانواده به منابع درآمد

چگونگی توزیع منابع در دسترس خانواده بین اعضای آن بسیار مهم است و واضح است اگر یکی از اعضای خانواده قسمت بیشتری از درآمد خانواده را به خود اختصاص دهد سهم کمتری برای دیگران می‌ماند.

در اینجا یک راه حل طلایی برای توزیع مناسب درآمد خانواده پیشنهاد می‌کنیم. فهرستی از خواسته‌‌ها و انتخاب‌های ممکن را بنویسید. انتخاب‌ها را آنقدر با هم عوض کنید که به بهترین انتخاب با توجه به درآمدتان دست پیدا کنید. توجه کنید که هر خانواده سازمانی است که تولید و توزیع کالا را انجام می‌دهد. مکانی است که در آن گروهی زندگی، کار و بازی می‌کنند و عمل هر یک بر دیگری اثر می‌کند.

پیداست که درآمد خانواده تنها می‌تواند درصدی از نیازهای افراد خانواده را تأمین کند. از این رو باید از میان خواسته‌ها بهترین و لازم‌ترین انتخاب به‌عمل آید. نیاز به انتخاب در تمام طول زندگی وجود دارد. انتخاب کالاهای مختلف بستگی به درآمد خانواده و تشخیص آنها دارد.

هر چه درآمد محدودتر باشد انتخاب‌ها هم محدود می‌شود و در نتیجه باید انتخاب‌ها درست و بهینه باشد تا بیشترین رضایت خاطر و مطلوبیت را برای افراد خانواده به بار آورد. برای رسیدن به این سطح، همکاری پدر و مادر لازم و ضروری است ولی نقش مادر با توجه به مسئولیت مادری و همسری از پدر مهم‌تر است. بریز و بپاش‌ها و مخارج فرعی و غیرضروری یا گاهی زیان‌آور نه تنها سطح بهره‌وری خانواده را کاهش می‌دهد بلکه به‌صورت فرهنگ و عادت نامطلوب به نسل‌های آینده منتقل می‌شود.

انتهای پیام/و10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول