اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس علوم اجتماعی کردستان:

افشای رازهای فردی از آسیب‌های نوین فضای سایبر است

خبرگزاری فارس: یکی از کارشناسان علوم اجتماعی استان کردستان گفت: استفاده نادرست از اینترنت و موبایل، ورود به چت‌روم، وبگردی و غیره می‌تواند رازداری افراد را کم‌رنگ کند و زمینه‌ساز افزایش جرائم و آسیب‌های اجتماعی باشد.

افشای رازهای فردی از آسیب‌های نوین فضای سایبر است

حمیدرضا ترکمندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: رازداری از جمله خصوصیت‌هایی است که در دین اسلام به عنوان یک صفت مطلوب به آن سفارش شده است و فرد رازدار با مشکلات کمتری در صحنه اجتماعی روبه‌رو خواهد شد.

وی افزود: قبل از ظهور تلفن، اینترنت، موبایل و سایر وسایل ارتباطی، برای افشای راز خود و دیگران لازم بود تا یک شخص نزد فرد یا افراد دیگری رفته و چهره به چهره شروع به سخن نماید و یا در سطحی بالاتر، اقدام به نوشتن راز و ارسال از طرق مختلف کتبی (پوست، پارچه، کاغذ، نامه و غیره) می‌کرد.

به گفته ترکمندی، ابزارهای افشای رازها بسیار کمتر از وسایل ارتباطی امروزه بوده و اشخاص معتقد بودند که خصوصاً رازهای دیگران را در نزد خود به امانت داشته و بر اساس وجدان، اخلاق، آداب و رسوم، آموزش‌های رسمی و غیررسمی، هنجارهای اجتماعی و دستورات دینی خود را موظف به حفظ آن می‌دانستند و البته در ادیان گوناگون به ویژه در اسلام به حفظ رازهای شخصی و راز دیگران تاکید شده است چراکه عدم رازداری آسیب‌ها و عواقب نامطلوب فردی و اجتماعی در پی دارد.

وی خوار شدن، سرزنش، استرس، اضطراب و وسواس افشا‌ کننده راز، لطمه به آبرو و حیثیت دیگران، افزایش پرخاشگری و درگیری و حتی قتل، عادت به بی‌توجهی به دستورات دینی و هنجارهای اجتماعی، آلوده شدن به گناه‌هایی چون غیبت، تهمت، افترا، بهتان، سخن‌چینی و غیره را از جمله عواقب نامطلوب عدم رازداری ذکر کرد.

مشاور اجتماعی فرماندار بیجار گفت: با گسترش و تنوع وسایل ارتباط جمعی مانند موبایل، وبلاگ، سایت، چت، ایمیل، اس‌ام‌اس، MMS، وبکم و در آینده نزدیک حس‌گر و انتقال‌دهنده بوها و غیره نوع رازداری و نگاه به راز هم تغییراتی داشته و بر عدم سلامت و بهداشت روان افراد به ویژه کودکان و نوجوانان تاثیرات مخرب و سریعی خواهد داشت.

وی افزود: متاسفانه برای نوجوانان و جوانانی که به میزان زیادی از رسانه‌های فوق‌الذکر استفاده می‌کنند در اثر عادت به افشای برخی امورات از حریم شخصی خود و خانواده تحت بهانه‌ها یا عناوینی چون درد دل، اظهار دلتنگی، رفع غم و غصه، حل مشکلات روحی، لذت بردن از شنیدن رازهایی از حریم خصوصی دیگران، لذت بردن از تعریف مسائل خصوصی خود و خانواده، عشق دیوانه‌وار و غیره معنای واقعی رازداری برایشان تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: از قدیم‌الایام حفظ حریم خانواده برای اکثر جوامع و گروه‌ها اهمیت داشته است، به محرمانه بودن ارتباط همسران توجه زیادی می‌شد به نحوی که کسی از ارتباطات رایج و خصوصی زن و شوهر باخبر نمی‌شد و یک ناهنجاری محض (و عمل خلاف اخلاق جمعی) که مجازات‌های شدید اجتماعی در پی داشت به شمار می‌رفت اما بیم آن می‌رود که ذکر هر نوع سخنی از حریم خصوصی برای معتادان چت و مکالمه قبحی نداشته و به امری عادی تبدیل شود.

ترکمندی خاطرنشان کرد: هرازچندگاه با وبلاگ‌های عجیب و غریبی برخورد می‌شود که مدیر آن یا فردی متقلب که خود را به جای جنس مخالف جا زده و یا اینکه فردی است خوش خیال که فکر می‌کند همه در اینترنت، خوش نیت و آدم‌های خوبی هستند.

 وی اضافه کرد: تعریف از شوخی‌های خود با اعضای خانواده، با آب و تاب تعریف کردن شوخی‌های پدر و مادر، صحبت از گپ زدن با پسر خاله و دختر عمو، دختر دایی و پسر عمه در پیک‌نیک جمعه، استمداد کمک برای رفع دلتنگی و غصه از دیگران ناشناس، داستان خرید و انتخاب لباس‌های زیر و تخفیف گرفتن از فروشنده، معرفی دوست از جنس مخالف و افتخار عشق دیوانه‌وار به وی، تعریف متلک‌گویی‌های یک فرد رهگذر، تعریف اتفاقات چند روز قبل هنگام خرید در پاساژ، شرحی بر ماجرای دیشب در مهمانی اقوام (راست یا دروغ!)، درخواست محبت از دیگران و هزاران مورد دیگر حاکی از این است که در یک درجه بالاتر، احتمالاً افراد زیادی به صورت خصوصی‌تر، نسبت به تعریف وقایعی از حریم شخصی خود در قسمت نظرات خصوصی یا توسط مسنجرها اقدام می‌کنند و به عبارتی نسل یکی دو سال بعد، عادت به تعریف رازها را برای دیگرانی که نامحرم، غیرکارشناس، ناشناس و کسانی که استحقاق عنوان دوست رازدار را ندارند، خواهند کرد و زمینه‌سازی برای وقوع جرم و بزه نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس اجتماعی یادآور شد: بعضاً شنیده شده و یا اتفاق افتاده است که در محیط اینترنت به ویژه در چت، برخی افراد با صراحت، مسائل خصوصی و محرمانه زندگی خود را به صورت متقابل با دیگران مطرح کرده و می‌کنند و این عمل در صورت تکرار ملکه ذهن خواهد شد و ممکن است در فضای واقعی نیز بی‌پروا رخ دهد و اگر چنین باشد محیط سایبر به علت تقویت حس پنهان ماندن افراد، موجب و بانی بی‌حیایی‌ها خواهد شد که به نظام خانواده، روابط و مناسبات زناشویی و سپس به نظام اجتماعی ضربات مهلکی وارد خواهد ساخت و جالب اینکه بعضی از افراد مغرض به بهانه آزادی یا حتی حقوق بشر و غیره از این کارهای قبیح خود و دیگران دفاع می‌کنند و به تدریج از غیرت برداشت‌های نادرستی رایج خواهد شد که موجبات بروز بیماری‌های مختلف روانی را پی‌ریزی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: یک پسر جوان هیچ‌گاه به خود اجازه نمی‌داد از رفتار و پوشش خواهر یا مادرش و یا از حالات خصوصی خود یا اعضای خانواده بین پسران دوست و همسایه کلمه‌ای سخن بگوید و رازهای شخصی و خانوادگی در دل‌ها می‌ماند و البته تاثیر مطلوبی در کاهش درگیری‌ها، قتل‌ها و شکوائیه‌ها به مراجع قضایی داشت اما تضمینی وجود ندارد که تا چند سال آینده هم وضعیت همچنان مطلوب باشد.

ترکمندی خاطرنشان کرد: وبلاگ‌نویسی و وبگردی که می‌تواند فواید بسیار مطلوبی داشته باشد امروزه به محل‌هایی برای افشای حالات خصوصی و رازهای درونی تبدیل گشته و در ادامه به ویژه برای نوجوانان 10 تا 18 سال در اثر  خواهش، تشکر، تشویق و حتی زبانبازی به وسیله بازی متبحرانه با کلمات و بازی با احساسات دیگران، به تدریج دایره رازداری‌ها، بازتر خواهد شد.

به عقیده مشاور اجتماعی فرماندار بیجار، گذر از جامعه سنتی و حرکت به سوی جامعه مدرن، ظهور اینترنت و دیگر رسانه‌ها نمی‌تواند و در جایگاهی نیست که حکمی اقتضایی مغایر با دستورات صریح اسلام و معصومین(ع) در اهمیت رازداری و دفاع از حریم خانواده و حریم شخصی افراد صادر کند.

وی گفت: البته با بازنگری افراد در شیوه وبلاگ‌نویسی توجه به امورات مذهبی و اخلاق و وجدان، بازنگری در اهمیت حریم خانواده، آموزش از طریق پرسش و پاسخ، تذکر معلمان و سخنرانان، توجه رسانه عمومی مانند تلویزیون و روزنامه‌ها می‌تواند به بهبود این وضعیت و پیشگیری از ظهور  آداب اجتماعی جدید که همان مدل‌های اساسی و مهم رفتار که افراد به اجبار در یک محیط اجتماعی می‌پذیرند، منجر شود.

وی در پایان افزود: همگان می‌دانند که استفاده از ابزارها، روش‌ها و حتی شیوه‌ها تغییراتی را در انسان‌ها به وجود خواهد آورد پس ضروری است که برای پیشگیری از برخی آفت‌های احتمالی به ویژه توسط والدین و کارشناسان چاره‌اندیشی نمود.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول