اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل کمیسیون ملی سازمان جهانی یونسکو در ایران:

سالانه 2 اثر از ایران ثبت جهانی می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر کل کمیسیون ملی سازمان جهانی یونسکو در ایران از ثبت جهانی سالانه 2 اثر از ایران در یونسکو خبر داد و گفت: اعضای سازمان جهانی یونسکو پس از ماه مبارک رمضان به مازندران سفر می‌کنند.

سالانه 2 اثر از ایران ثبت جهانی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کجور، دبیر کل کمیسیون ملی سازمان جهانی یونسکو در ایران در سفری دو روزه به روستای گردشگری کندلوس با جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و طبیعی این منطقه آشنا شد.

محمدرضا سعیدآبادی در حاشیه سفر به کندلوس و بازدید از روستاهای منطقه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در کجور به برنامه‌های این سازمان در ایران پرداخت و گفت: انتخاب هرگونه آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور برعهده دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هماهنگی نمایندگی سازمان جهانی یونسکو در ایران است که پس از طی مراحل لازم در فهرست آثار جهانی قرار داده می شود.

دبیر کل کمیسیون ملی سازمان جهانی یونسکو در ایران افزود: ثبت میراث فرهنگی جهانی مانند گنبد، مسجد یا میادین از برنامه‌های یونسکو در ایران است که دراین‌باره سالانه فقط دو اثر از کل ایران می‌تواند به ثبت آثار جهانی برسد.

وی تصریح کرد: 15 اثر ثبت شده جهانی از ایران در بخش میراث فرهنگی قرار دارد که مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس گلستان جزو آثار ثبتی در این اواخر است.

سعیدآبادی اظهار داشت: در حوزه میراث معنوی و ناملموس، بازی‌های سنتی، آیین‌ها، صنایع‌دستی، گویش و هویت ایرانی مورد توجه یونسکو است. 

وی افزود: تاکنون آیین نوروز باستانی، نقالی، آیین به آب انداختن لنج در خلیج فارس در حوزه میراث معنوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این مسئول به ثبت میراث مکتوب در حافظه جهانی اشاره کرد و بیان داشت: در این بخش کتاب‌هایی که دارای قدمتی بسیار زیاد و به نوعی منحصربه‌فرد و نیز دارای سندیت و پیام جهانی باشد می‌توانند در حافظه جهانی ثبت شوند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران خاطرنشان کرد: شاهنامه فردوسی، بایسانقوری، کاخ گلستان، ذخیره گاه خوارزمشاهی و خمسه نظامی به عنوان میراث مکتوب ایرانی ثبت جهانی شد. 

وی تصریح کرد: ذخیرگاه‌های زیستی و طبیعی نیز جزو برنامه‌های یونسکو در ایران است که از نظر تنوع جانوری و گیاهی 10 مورد شناسایی شده است.

سعید‌آبادی در پایان به سفر اعضای سازمان جهانی یونسکو به مازندران و کندلوس پس از ماه مبارک رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: اعضای 30 نفره سازمان جهانی یونسکو متشکل از اعضای ایرانی و خارجی برای بازدید از دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس و نیز استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه طبیعی، گردشگری و فرهنگی به استان مازندران و این روستا سفر خواهند کرد و امیدواریم فصل جدیدی در شکوفایی و توسعه و پیشرفت در این منطقه باشیم.

انتهای‌پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول