اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار گلستان:

برج قابوس با رأی قاطع و بدون هیچ مخالفتی به ثبت جهانی رسید

خبرگزاری فارس: استاندار گلستان گفت: برج قابوس با رأی قاطع و بدون هیچ مخالفتی به ثبت جهانی رسیده است.

برج قابوس با رأی قاطع و بدون هیچ مخالفتی به ثبت جهانی رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان جواد قناعت ظهر امروز در فرودگاه گرگان در بازگشت از نشست یونسکو برای ثبت جهانی برج قابوس در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه ایران در اجلاس یونسکو پانزدهمین اثر خود را به ثبت رساند و برج قابوس اولین اثر تاریخی گلستان بوده که به ثبت جهانی رسیده است اظهار داشت: در اجلاس یونسکو حدود 130 کشور دنیا حضور داشتند و نزدیک به 40 اثر طبیعی، تاریخی، هنری و فرهنگی در این اجلاس ارائه شد.

وی تصریح کرد: فقط سه الی چهار کشور دنیا دو اثر را پیشنهاد داده بودند که یکی از آنها جمهوری اسلامی ایران بود و در این میان حتی اثر پیشنهادی کشور روسیه که به عنوان کشور میزبان ارائه شد مورد تایید قرار نگرفت اما دو اثر پیشنهادی کشورمان که یکی مسجد جامع اصفهان و دیگری برج قابوس بود هر دو به ثبت جهانی رسید.

 

استاندار گلستان با ابراز خرسندی از اینکه برج قابوس با رأی قاطع و بدون هیچ مخالفتی به ثبت جهانی رسیده است خاطر نشان کرد: این امر نشان می‎دهد که دست‎اندرکاران استان گلستان و مجموعه مدیران فرهنگی شهرستان گنبدکاووس سنگ تمام گذاشتند و شاخصه‎ها و معیارهایی که مدنظر میراث جهانی بود را رعایت و فراهم آورده بودند.

قناعت با بیان اینکه در اجلاس بین‎المللی برجسته‎ترین و ممتازترین اثرها انتخاب می‎شوند اذعان کرد: در ماده 98 کنوانسیون آمده که اگر در منطقه ثبت اثر برنامه‎های توسعه‎ای ساخت و ساز وجود داشته باشد نباید خدشه‎ای به سلامت اثر ملی وارد شود.

وی با بیان اینکه ثبت اثر جهانی رعایت اقداماتی را به همراه دارد، متذکر شد: ارائه برنامه‎های آینده و حفظ شرایط فعلی اثر ثبت شده از جمله خواسته‎های این کنوانسیون بوده است.

استاندار گلستان در خصوص برنامه‎های آینده ثبت برج قابوس بیان کرد: تعمیر و مرمت گنبد و حوزه‎های پیرامونی آن، مطالعات رطوبت‌سنجی فضای داخلی، ساماندهی تپه گنبد و دفع آب‎های سطحی و نیز همکاری در راستای ایجاد زیرساخت‎های گردشگری از جمله برنامه‎های ارائه شده از سوی استان بود.

قناعت اضافه کرد: طراحی مناسب فضای سبز با الگوی باغ ایرانی، کنترل حفاظت الکترونیکی ویژه از بنا و محوطه، تهیه راه دسترسی، برگزاری همایش بین‎المللی، برگزاری جشن ثبت جهانی، طراحی تاسیسات بهداشتی، مطالعه و تهیه طرح ترافیک شهری در محدوده پارک گنبد، مطالعه طراحی و منظر مبلمان شهری و تهیه فیلم مستند قابوس‎بن‎ وشمگیر از دیگر برنامه‎های گلستان است.

انتهای پیام/آ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول