اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار گلستان خبر داد

برگزاری جشن باشکوه ثبت جهانی برج قابوس در گنبدکاووس

خبرگزاری فارس: استاندار گلستان از برگزاری جشن باشکوه ثبت جهانی برج قابوس با حضور مردم فهیم و فرهنگ دوست استان در کنار برج قابوس (میل گنبد) در روز چهارشنبه خبر داد.

برگزاری جشن باشکوه ثبت جهانی برج قابوس در گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، جواد قناعت ثبت جهانی میراث ارزشمند برج قابوس را به عموم ملت فرهنگ دوست ایران به ویژه مردم استان تبریک گفت اظهار داشت: ثبت این اثر بزرگ تاریخی یک فرصت فرهنگی برای رشد و اعتلای فرهنگی استان گلستان خواهد بود.

وی تصریح کرد: به شکرانه این رخداد بزرگ، جشن باشکوهی روز چهارشنبه با حضور مردم فهیم و فرهنگ دوست استان در کنار برج قابوس (میل گنبد) برگزار خواهد شد.

قناعت با اشاره به سابقه ثبت این اثر فرهنگی خاطر نشان کرد: با عنایت به اهمیت چشمگیر گنبد قابوس به عنوان یکی از شاهکارهای کم‎نظیر فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی، سازمان میراث فرهنگی مصمم شد مقدمات ثبت جهانی این اثر مهم را فراهم آورد.

وی ادامه داد: در این راستا در سال 1379 پیشنهاد ثبت جهانی گنبد قابوس ارائه شد و از همان سال اقدامات و فعالیت‌های لازم برای تکمیل پرونده ثبتی آن آغاز شد، تا اینکه در سال 1389 پرونده مذکور تکمیل و به سازمان فرهنگی ـ آموزشی یونسکو تحویل شد که مورد پذیرش این نهاد بین‎المللی قرار گرفت.

استاندار گلستان افزود: در شهریور سال 1390، بنای گنبدقابوس از سوی کارشناسان ایکوموس (شورای بین‎المللی بناها و محوطه‎های تاریخی) بازدید میدانی شد و از فعالیت‎های صورت گرفته برای ثبت بنا بازبینی‎های لازم صورت گرفت.

به گفته وی پس از این بازدید چند معضل شهری از قبیل  تخریب بناهای واقع در حریم گنبد قابوس ـ تهیه پلان مدیریت شهری شامل نقشه‌های طرح تفصیلی شهر گنبد و جانمایی حریم و ضوابط گنبدقابوس در نقشه طرح تفصیلی شهر ـ کوتاه‎سازی و تعدیل دکل‎های مخابراتی در محدوده حریم منظری گنبد قابوس توسط کارشناسان ایکوموس گوشزد شد که به عنوان موانع ثبت بنا باید رفع می‎شد.

رئیس کارگروه گردشگری استان گلستان اذعان داشت: با همکاری و تعامل مسئولان ارشد استان و شهرستان به ویژه فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر گنبدکاووس، ادارات تربیت بدنی، توزیع برق، آموزش و پرورش روند آماده‎سازی، اجرای ضوابط و تعدیل فضای ساخت و سازهای صورت گرفته در گذشته و فضای مطلوب برای ساماندهی شهری پیرامون گنبدقابوس فراهم شد.

قناعت گفت: همچنین از محل اعتبارات ملی و استانی مرکز پایش پایگاه گنبدقابوس و موزه فرش گنبدکاووس در جوار گنبدقابوس راه‎اندازی شد.

استاندار گلستان تصریح کرد: با ثبت جهانی این اثر مهم ایرانی اعتبار مضاعفی در عرصه جهانی برای کشور، استان و شهرستان فراهم می‎آورد و زمینه برای جذب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی ایجاد می‎شود.

وی یادآور شد: همچنین علاوه بر اینکه در توسعه و ارتقای سطح فرهنگی استان و شهر گنبدکاووس تأثیرگذاری جدی خواهد داشت، زمینه معرفی گنبدقابوس به عنوان شاخص برج‎های آرامگاهی و یادمان در جهان فراهم و زمینه معرفی هر چه بیشتر هنر و فرهنگ ایرانی در سطح جهان ایجاد می‎شود.

میل گنبد یا برج‎قابوس بن وشمگیر بلندترین گنبد آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری دوره اسلامی است، این بنای تاریخی هم‌اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه‎ای بزرگ قرار دارد.

این بنای تاریخی در سده چهارم هجری قمری به دستور شمس‎المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل‎زیار و در سال 397 هجری (1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.

ارتفاع برج قابوس 55 متر و با احتساب بلندی تپه 15 متری پای بست آن به 70 متر می‎رسد، این بنا با نقشه ستاره‎ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18 متر است و بر روی بدنه آن 10 ترک وجود دارد که رأس هر ترک 60/1 متر و قاعده آن نیز 4/1 متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز 30 متر می‎باشد.

انتهای پیام/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول