اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی گنبدکاووس:

ثبت جهانی برج ‎قابوس فرصت خوبی برای صدور فرهنگ ایران است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت: ثبت جهانی برج‎ قابوس در فهرست آثار تاریخی جهان فرصت خوبی است تا فرهنگ و آداب و رسوم خودمان را به جهان صادر کنیم.

ثبت جهانی برج ‎قابوس فرصت خوبی برای صدور فرهنگ ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قدرت شاکری عصر چهارشنبه در جمع مردم شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: این یک فرصت طلایی و بسیار خوب است تا با ثبت جهانی برج‎ قابوس گنبدکاووس شاهد حضور گردشگران و جهانگردان بیشتری در استان گلستان و این شهرستان باشیم لذا باید این فرصت را مغتنم بشماریم و با ایجاد زیرساخت‎های لازم در بخش گردشگری میزبان خوبی باشیم.

وی تصریح کرد: با عنایت به سفارش‎های دین مبین اسلام و پیشینه تاریخی ایرانیان در بحث مهمان‎نوازی باید تلاش کنیم جای هیچگونه گلایه‎مندی را برای گردشگران باقی نگذاریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس خاطر نشان کرد: ثبت جهانی این برج تاریخی و بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این مکان تاریخی در کنار شهر تاریخی جرجان و تالاب‎های بین‎المللی منطقه اینچه‎برون در کنار آداب و رسوم خاصی که مختص مردم این منطقه که از 18 قومیت مختلف تشکیل شده‎اند، می‎تواند به اقتصاد منطقه و بحث اشتغالزایی هم کمک زیادی کند و صنایع دستی بی‎نظیر این شهرستان و حتی کل استان گلستان را به جهانیان معرفی کند.

شاکری با اشاره به بازدید تعداد زیادی از گردشگران خارجی طی چند روز گذشته تصریح کرد: مکان‎های اقامتی موجود در سطح شهرستان باید تقویت شوند تا از کیفیت بیشتری برخوردار باشند و اماکن عمومی از قبیل پارک‎ها، رستوران‎ها و بازارها باید شکیل‎تر باشند و شهروندان هم در برخورد با گردشگران مثل همیشه رعایت ادب و احترام را داشته باشند تا گنبدکاووس به عنوان یکی از نمایندگان ایران در بخش گردشگری سربلند باشد.

شاکری خاطر نشان کرد: شایسته است همه نهادها و دستگاه‎های دولتی به سهم خود در این بخش وارد شوند و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برای رسیدن به آن چیزی که برنامه‌ریزی کرده کمک تا در آینده نتایج خوب و درخشانی را به همراه داشته باشد و موجب افتخار شهرستان، استان و کشور باشد.

وی با اشاره به جاذبه‎های گردشگری استان گلستان و شهرستان‎های همجوار گنبد از قبیل خالد نبی کلاله، زیتون‎تپه و آبشار لاشو در آزادشهر، منطقه گردشگری النگ، گل، پاقلعه و باغ تاشته در رامیان، آبشار و غار زیبای شیرآباد در خان به‎بین، کبودوال در علی‎آبادکتول، تنگه چهل‎چای در مینودشت، آبشار لوه و جنگل گلستان در گالیکش و بسیاری از نقاط دیدنی استان گلستان اذعان کرد: گردشگرانی که برای بازدید از برج گنبدکاووس می‎آیند اگر درست هدایت شوند با مدیریت تورهای مسافرتی می‎توانند در شهرستان‎های دیگر هم حضور و از جاهای دیدنی آنجا و صنایع دستی که وجود دارد بازدید و از لحاظ اقتصادی هم در زندگی مردم تاثیرگذار باشند.

برج قابوس از قدیمی‌ترین آثار دوره معماری اسلامی و از لحاظ شیوه معماری یکی از نخستین بناهای مربوط به دوره رازی و به بیانی دقیق‌تر مرز میان شیوه‌های معماری خراسانی و رازی به شمار می‌رود و از ویژگی‌های مهم شیوه معماری رازی بکارگیری مصالح محکم‌تر و مرغوب‌تر، رعایت اصول نیارش رگ چین کردن نما، گره‌بندی بناها با آجر و مقرنس‌کاری است.

مهم‌ترین خصوصیت این شیوه معماری استفاده از آجر با کیفیت است.

درباره اهمیت این ویژگی شیوه رازی همین قدر بس که بدانیم که برج قابوس با ارتفاع 70 متر بلندی بلندترین بنای آجری جهان شناخته شده است. تاریخ ساخت طبق تصریح نوشته‌های کتیبه جرج قابوس، امیر شمس‌المعالی به سال 397 هجری قمری اقدام به ساخت برج کرد و ساخت آن 5 سال به طول انجامید.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط 37 متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا رأس آن 18 متر که روی هم رفته ارتفاع برج را به 55 متر می‌رساند همچنین می‌باید 15 متر ارتفاع تپه مصنوعی را که گنبد بر روی آن بنا شده به برج بیفزاییم که در این صورت برج از سطح تا رأس 70 متر ارتفاع دارد.

این برج قابوس از جمله آثار معماری قرن چهارم هجری است که در نزدیکی شهر جرجان روی تپه‌ای بنا شده است.

هدف از ساخت بنا که بر طبق کتیبه آن در زمان حیات بانی بنا ساخته شده است، استفاده از آن به عنوان مقبره وی بوده است.

منشأ ساخت برج‌ قابوس مشخص نیست ولی اتینگ هاوزن معتقد است با توجه به اینکه قابوس یک زرتشتی تازه مسلمان شده بود و هنوز با سنت‌های پیش از اسلا‌م پیوند داشت‌، می‌توان منشأ ساخت آن را در برخی آثار یادبود مزدایی و دگرسانی خیمه و چادر به یک بنای معماری جست‌وجو کرد. این بنا از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می‌شود.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول