اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه بهداشت ورامین:

روزه سبب جلوگیری از سکته می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه بهداشت شهرستان ورامین با تشریح فواید روزه در تندرستی انسان گفت: روزه سبب حذف کلسترول خون و جلوگیری از سکته می‌شود.

روزه سبب جلوگیری از سکته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، عبدالعظیم کارخانه‌یوسفی بعد از ظهر امروز در جمع مردم شهرستان ورامین با توضیح مختصر در مورد آناتومی روزه و فیزیولوژی دستگاه گوارش گفت: عمل اصلی در تغذیه که جذب است توسط روده کوچک انجام می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان ورامین اظهار داشت: روده بزرگ در واقع یک منبع تخلیه است، مانند معده اما با کارکردی متفاوت، اگر انسان روده بزرگ نداشته باشد دائما در حال دفع مواد غذایی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تمام قسمت‌های بدن به اندازه مناسب، نه کم و نه زیاد کار کنند انسان سالیان سال به سلامت کار خود را انجام می‌دهد و فوت معنا ندارد اما خلقت انسان طوری است که سلول‌ها به مرور پیر می‌شوند و یک قسمت در بدن است که سلول جدید جایگزین می‌کند اما همین قسمت هم به تدریج پیر می‌شود و قسمتی از بدن کم و یا زیاد کار می‌کند و همین موضوع بیماری را ایجاد می‌کند.

کارخانه‌یوسفی بیان داشت: سیستم تغذیه طوری است که زمانی که انسان بیش از حد نیاز تغذیه می‌کند مقدار اضافی برای مواقعی که تغذیه نمی‌کند در جایی ذخیره می‌شوند، این مقدار اضافی به صورت کلسترول درآمده و در رگ‌های خون ذخیره می‌شود، ذخیره زیاد آن باعث می‌شود رگ تنگ‌تر شود.

این پزشک ادامه داد: بدن در این حالت مجبور است برای جبران تنگی رگ‌های خونی با فشار بیشتری خون پمپ کند و همین خود سبب بیماری فشار خون می‌شود که منشاء بسیاری از بیماری‌های دیگر است، به عنوان مثال ممکن است یک رگ خونی در اثر فشار زیاد خون پاره شده و سکته را سبب شود.

وی تصریح کرد: یکی از فلسفه‌های پزشکی روزه که همه دانشمندان به آن اذعان دارند بر اثر نخوردن مقدار کلسترول خون مصرف و کم شده و از سکته و دیگر بیماری‌ها جلوگیری شود.

تغذیه در ماه رمضان چطور باشد

رئیس شبکه بهداشت شهرستان ورامین سپس با اشاره به ماه مبارک رمضان گفت: امسال حدفاصل زمانی بین افطار و سحر حدود هشت ساعت است، باید سه وعده غذا در این هشت ساعت مصرف شود، در این تغذیه‌ها دو اصل مهم است، نخست تنوع در تغذیه و دیگری تعادل در رژیم غذایی است.

وی سپس به ریز تغذیه هر فرد پرداخت و افزود: غذاها پنج دسته هستند، دسته نخست گروه نان و غلات مانند نان، برنج، گندم و ... که انسان در روز بسته به وزن، قد، میزان فعالیت، جنسیت و ... باید شش تا 11 واحد غذایی از این دسته مصرف کند و هر واحد نیز به اندازه کف دست هر فرد است.

کارخانه‌یوسفی ادامه داد: دسته دوم سبزیجات هستند که در روز بین سه تا پنج واحد باید مصرف شود که هر واحد یک لیوان است، اگر سبزی خرد شده باشد هر واحد نیم لیوان است، دسته سوم میوه‌ها هستند که در روز سه تا چهار عدد باید مصرف شود، دسته چهارم نیز لبنیات می‌باشند که روزانه دو تا سه لیوان مورد احتیاج بدن هر فرد است، دسته آخر نیز گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ است که هر روز 60 گرم گوشت و دو عدد تخم‌مرغ و نصف لیوان حبوبات نپخته مورد نیاز بدن انسان است.

وی خوردن چای به‌ویژه پررنگ در وعده‌های افطار و سحر مخصوصا سحر را منع کرد و گفت: چای از جذب آهن جلوگیری می‌کند، چای پررنگ نیز ادرار آور است و مصرف آن به‌ویژه در سحر موجب تشنگی شدید می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان ورامین در ادامه گفت: اگر بخواهید شام نخورید و تنها افطار و سحر میل کنید موردی نیست اما اگر قرار شد شام مصرف شود باید فاصله زمانی حداقل یک تا دو ساعت با افطار داشته باشد، برای شام هم سوپ ساده و کم چرب، آش، حلیم بدون روغن، خوراک لوبیا، عدس، نان سبوس‌دار همراه با سالاد و کاهو و سبزی توصیه شده است.

وی استفاده از پسته، گردو، میوه و ... را مناسب دانست و گفت: آب در بین غذا در حد نصف لیوان ایرادی ندارد اما روزه خود را با صرف سه تا چهار لیوان آب باز نکنید.

کارخانه‌یوسفی سحری را وعده اصلی غذای ماه مبارک رمضان خواند و افزود: مصرف انواع چلوخورش و پلوهای مخلوط مانند عدس پلو، لوبیا پلو به همراه اندکی گوشت ماهی، مرغ و یا گوسفند مناسب است، در مصرف گوشت زیاده‌روی نکنید چرا که سبب تشنگی مفرط می‌شود، سعی کنید سبزی‌های تازه مانند سبزی خوردن در سفره حاضر کنند.

انتهای پیام/ر20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول