اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه روز ملی کارآفرینی

کارآفرینی؛ گذر از سد استخدام

خبرگزاری فارس: از کارآفرینی در دنیای امروز به عنوان سوخت موتور اقتصاد کشور‌ها یاد می‌شود، این مسئله، نشان دهنده اهمیت کارآفرینی در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی است.

کارآفرینی؛ گذر از سد استخدام

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، کارآفرینی فرآیند یا مفهومی است که در طی آن فرد کارآفرین با ایده‌های نو و خلاق و شناسایی فرصت‌های جدید، با بسیج منابع به ایجاد کسب و شرکت‌های نو، سازمان‌های جدید و نوآور رشد یابنده مبادرت می‌ورزد. این امر توأم با پذیرش خطرات است ولی اغلب منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمت به جامعه می‌شود. بنابراین «کارآفرینان» عوامل تغییر هستند که گاهی موجب پیشرفت‌های حیرت‌انگیز نیز شده‌اند.

انگیزه‌های مختلفی در کارآفرین شدن مؤثرند که از جمله آنها نیاز به موفقیت، نیاز به کسب درآمد و ثروت، نیاز به داشتن شهرت، و مهمتر از همه نیازمندی به احساس مفید بودن و استقلال طلبی را می‌توان نام برد.

 کارآفرینی ابعاد مختلفی از جمله اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد و یکی از جنبه‌های آن بعد اقتصادی و ایجاد اشتغال است. به این معنی که افراد بتوانند از سدی که به عنوان استخدام در کشور رواج یافته بگذرند و بدانند چیز دیگری به نام کارآفرینی وجود دارد. متأسفانه در حال حاضر حتی ممکن است یک راننده تاکسی یا یک مغازه دار خود را بیکار بدانند چرا که اشتغال را فقط در استخدام دولتی می‌بینند.

به منظور رسیدن به رفاه و توسعه زیرساخت‌ها توجه به کارآفرینان ضروری است اما با توجه به اینکه خوزستان هنوز یک استان دولتی است، کارآفرینی در آن سخت‌تر از مناطق دیگر صورت می‌گیرد.

* یک پنجم کارآفرینان در خوزستان

به گفته مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خوزستان یکی از استان‌های مهم در صنعت و تجارت کشور به شمار می‌رود به گونه‌ای که حدود یک پنجم کارآفرینان کشور در این استان حضور دارند.

مسعود کاظم‌زاده اظهار می‌کند: در سامانه کشوری ثبت‌نام از کارآفرینان بر‌تر، 25 هزار کارآفرین با ایجاد 44 هزار شغل شرکت کردند که خوزستان با 4هزار و 500 نفر یک پنجم آمار را به خود اختصاص داده است.

نکته جالب توجه در آمار سامانه کارآفرینان این است که سن 42 درصد از ثبت نام کنندگان زیر 35 سال است.

* کاهش تصدی‌گری

غلام‌علی قاسمی، دبیر خانه کارآفرینی خوزستان با اشاره به اینکه کارآفرین باید فردی مستقل باشد، می‌گوید: بهتر است دولت در فعالیت‌های کارآفرینی فقط نقش تسهیل‌گر را ایفا کند.

او در تعریف کارآفرینی می‌گوید: کارآفرینی فرآیندی است که طی آن یک نوآور و یک فکر خلاق به واقعیت تبدیل می‌شود و همراه سودآوری و البته ریسک و خطر است. کارآفرین نباید به چیزی وابسته باشد تا بتواند به دنبال ایجاد کسب و کار جدید برود. این مسئله نیاز به یک بازنگری درباره تکلیف دولت در برابر ایجاد کنندگان کسب و کار دارد تا زمینه‌های لازم توسعه کارآفرینی فراهم شود.

قاسمی با بیان اینکه ریشه کار آفرینی خلاقیت است، اضافه می‌کند: در کشور افراد نخبه‌ای وجود دارد که توان ایجاد یک کسب و کار جدید را ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دولتی که بیشترین سهم را در اقتصاد دارد، بیشترین نرخ بیکاری را هم خواهد داشت و این مسئله به علت ایجاد نشدن فضای لازم برای پرورش توانایی‌هایی کارآفرینی است.

او با تاکید بر اینکه صنایع بزرگ تنها پنج درصد اشتغال زایی را در کشور ایجاد کرده‌اند و بیشتر ایجاد اشتغال در واحدهای کوچک صورت می‌گیرد، ‌بیان می‌کند: بهترین اقدامی که دولت در تسهیل و ترویج روحیه کارآفرینی می‌تواند انجام دهد کاهش تصدی‌گری خود، شایسته سالاری، جلوگیری از ایجاد رانت‌های اقتصادی و فضای مناسب برای رقابت سالم است که این مسئله با هماهنگی بین مجموعه دولت و هیئت وزیران امکان پذیر است.

* همه می‌توانند کارآفرین باشند

دبیر خانه کارآفرینی خوزستان با اشاره به اینکه انجام فعالیت‌های کارآفرینی متولی ندارد و فرآیندی است که تدریجی صورت می‌گیرد، می‌گوید: همه می‌توانند یک کارآفرین باشند البته به شرط آنکه بسترهای لازم برای آن فراهم شود. بهبود فضای اقتصادی مهم‌ترین بستر گسترش فعالیت‌های کارآفرینی است و وظیفه آن برعهده دولت است که با تدوین سیاست‌های کلان خود در ایجاد این فضا مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

قاسمی با اشاره به بیکاری جمعیت جوان در خوزستان اضافه می‌کند: نمی‌توان به جوان گفت تا 30 سال آینده شغل ایجاد می‌شود در نتیجه باید برای اشتغال، نسخه‌ای زودبازده ارائه کرد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که یک شبه نمی‌توان فردی را کارآفرین کرد. در بحث فرهنگ‌سازی کارآفرینی باید به کارآفرین ارزش داد و از او تجلیل کرد.

او ادامه می‌دهد: کارآفرینی، فعالیتی منعطف و همراه با ریسک است در حالی که در بروکراسی، دولت انعطاف معنی ندارد. دخالت دولت در آموزش و ورود به بخش تحقیق و توسعه آن منجر به بیشتر شدن مشکلات کارآفرین می‌شود.

قاسمی بیان می‌کند: برای گسترش کارآفرین باید اهمیت بیشتری به شایسته‌ سالاری در اقتصاد داد به گونه‌ای که رانت‌های موجود در این بخش را حذف کرد. اینکه 50 درصد کسب و کار جدید از بین می‌رود نشان دهنده سلامت یک اقتصاد است. در کشورهای توسعه یافته اگر کار موفق نباشد فعالیت دیگری آغاز می‌شود.

دبیر خانه کارآفرینی خوزستان می‌گوید: برای ترویج فرهنگ باید ابتدا مخاطب مشخص و بعد از آن زمینه‌های ترویج فراهم شود؛ بحث کارآفرینی باید به صورت یک روند و فرآیند دنباله‌دار هدایت شود.

* صیانت از اشتغال

دبیر خانه کارآفرینی خوزستان می‌گوید: کارآفرینی در ماهیت خود، اشتغال ایجاد نمی‌کند به این معنی که یک فعالیت کارآفرینانه ممکن است در کوتاه مدت مانعی برای اشتغال باشد و اصلا شکل نگیرد اما در بلندمدت اشتغال‌زا باشد به همین دلیل وظیفه اصلی کارآفرینی، صیانت از اشتغال است.

قاسمی ادامه می‌دهد: سالانه فارغ‌التحصیلان بسیاری از دانشگاه‌ها خارج می‌شوند در حالی که توانایی ایجاد یک کسب و کار جدید را ندارند و این نشان از ضعف رابطه بین مراکز علمی و کارآفرینی و فقدان تکنولوژی روز در کشور می‌دهد.

* گذر از دولتی...

با توجه به اصل 44 و تغییر ماهیت اقتصاد کشور از دولتی به خصوصی در این راستا استان خوزستان نیز باید گام‌های بلندتری را بردارد، در این راستا تغییر نگرش بانک‌ها، ادارات و بخش‌هایی که باید کار را تسهیل کنند نسبت به بخش خصوصی ضروری است، اگر چه این کار زمان بر است اما توسعه کارآفرینی با توجه به برگشت ناپذیر بودن اصل 44 برای استان بسیار مهم است.

از سوی دیگر، وابستگی 75 درصد اقتصاد استان به نفت و در عین حال جهش صادرات غیر نفتی که عمده آن مرهون کارآفرینی بوده، تقویت جایگاه تولید کنندگان و صادرکنندگان بخش‌های مختلف را که می‌توانند به عرصه تولید کمک کنند انکار ناپذیر و ضروری کرده است.

وجود زیرساخت‌های فراوان و منابع مالی موجود با توجه به بیشترین گردش مالی بانک‌های خوزستان در کشور پس از استان تهران، ضرورت تقویت نقش کارآفرینان را بیشتر می‌کند، اما این توان نباید مستهلک شود و به بیراهه سوق داده شود.

...................................

گزارش: ایناس عبدالخانی

...................................

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول