اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از برگزاری مراسم سنتی غرب مازندران

جشن شیردوشان احیای فرهنگ گذشتگان/ حفاظت از مراتع

خبرگزاری فارس: جشن شیردوشان با هدف احیای فرهنگ کهن گذشتگان دامدار و حفاظت از مراتع و جنگل‌ها هر ساله در نیمه دوم خرداد در روستاها و مناطق ییلاقی غرب مازندران برگزار می‌شود.

جشن شیردوشان احیای فرهنگ گذشتگان/ حفاظت از مراتع

به گزارش خبرگزاری فارس از مرزن‌آباد،عصر امروز با حضور مسئولان، دامداران و جمع کثیری از مردم جشن شیردوشان در روستای میچکار مرزن آباد شهرستان چالوس برگزار شد، این مراسم با قدمتی بیش از دو قرن هرساله در اواسط خردادماه در غرب مازندران برگزار می‌شود.

نامگذاری شیردوشان به دلیل این بوده که در این روز تمامی دامداران دام‌های خود را حداقل 2 بار می‌دوشند تا تمامی شیر حاصل از دام‌ها به دست بیاید و پس از به دست آوردن شیر نسبت به توزیع آن اقدام می‌کنند.

در این حین برابر وزن شیری که به سرگالش می‌دهند به آن اندازه و توافق به عمل آمده در پایان فصل چرا، سرگالش موظف است مقداری کره حیوانی، کشک، دوغ و ماست تحویل دامدار اصلی بدهد و دام‌ها را به دامدار اصلی تحویل بدهند.

هدف سازمان جنگل‌ها و به تبع آن اداره کل منابع طبیعی استان مازندران ـ نوشهر استفاده صحیح از مرتع بوده که در یک مقطع زمانی مشخص با رعایت نحوه استفاده صحیح از مراتع و ظرفیت مراتع و میزان استفاده از علوفه محاسبه و تعداد دامی که می‌توانند در این مقطع زمانی مشخص از مراتع استفاده کنند لحاظ می‌شود.

این مراسم به این دلیل هر ساله در اوایل خرداد برگزار می‌شود که 30 تا 40 درصد گونه‌های علفی موجود در مراتع به گل می‌نشیند و اگر قبل از موقع دام وارد مرتع شود، شیره گیاهی خام موجود در علوفه موجب بیماری دام‌ها می‌شود.

در مراسم شیردوشان امسال که در یکی از مراتع حاشیه روستای میچکار برگزار شد زنان روستایی اقدام به پخت آش دوغ کردند و پس از آماده شدن در بین حاضران توزیع شد.

*حضور فرماندار

همچنین به رسم پیشینیان مراسم سنتی " تلم زنی " ( گرفتن کره از دوغ)  برای فرآوری محصولات لبنی محلی در محل برگزاری این جشن نیز اجرا شد که برای لحظاتی فرماندار چالوس نیز اقدام به انجام دادن آن کرد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

در ادامه جشن شیردوشان در روستای میچکار مرزن آباد ، فرماندار چالوس به همراه معاون فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیر جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان شهرستان چالوس و بخش مرزن آباد از فضای مراسم و نحوه برگزاری این جشن نیز بازدید کرد.

دامداران روستای میچکار که دام‌های خود را برای شیردوشی به محل برگزاری جشن آورده بودند اقدام به دوشیدن شیر دام‌های خود کردند و سپس آن را به صورت یکجا جمع آوری کردند تا برای فروش به بازار عرضه شود.

*جشن شیردوشان نماد وحدت

فرماندار شهرستان چالوس در مراسم جشن شیردوشان اظهار داشت: عزت ما در وحدت ما است و امروز جشن شیردوشان در روستای میچکار نمونه‌ای از همدلی و وحدت و وفاق بین اهالی این روستای بسیار زیبا را نشان می‌دهد.

سید قدیر رضایی ادامه داد: مردم روستای میچکار همواره سخت کوش و مهربان هستند و نسبت به یکدیگر مهر می‌ورزند و این خود بر فضای همدلی و اتحاد در این روستا می‌افزاید.

وی با بیان اینکه مردم روستای میچکار حتی یک پرونده دادگاهی هم ندارند، افزود: زیبایی‌های این روستا و مهربانی مردمانش آنقدر زیاد است که هر کسی هر چقدر به این روستا مسافرت کند هرگز خسته نمی‌شود.

وی به تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز دشمن از استقامت و توانمندی ملت ایران به ستوه در آمده است چرا که ما تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردیم و امروز احتیاجات و نیازمندیهای کشور را خودمان تولید می‌کنیم.

فرماندار چالوس ادامه داد: دامداران نیز بخشی از تولیدات جامعه را برعهده دارند و این نشان از جایگاه دامداران در تولید داخلی در بخش محصولات لبنی است.

وی تصریح کرد: 10هزار راس واحد دامی در چالوس داریم و 5 هزار نفر نیز مرتبط با صنعت دامداری مشغول فعالیت هستند که رقم قابل توجهی است.

وی در پایان از رئیس اداره منابع طبیعی چالوس خواست تا نسبت به پیگیری و رفع مشکلات دامداران روستای میچکار اقدام کند تا دامداران با آسودگی خاطر بیشتری به کار خود ادامه دهند.

*سیلاب نتیجه بهره‌برداری نادرست

در ادامه رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چالوس نیز طی سخنانی اظهار داشت: سیلاب‌ها نتیجه بهره‌برداری نادرست از منابع طبیعی است چرا که وجود منابع طبیعی نقش ارزنده‌ای در پیشگیری از سیل دارد.

مهرداد خزایی افزود: همه ساله اعتبارات ویژه‌ای برای اصلاح منابع آبی و مدیریت مرتع در نظر گرفته می‌شود و در این راه دامداران نیز از فرهنگ بومی خود در راستای صیانت از منابع طبیعی فعالیت چشمگیری دارند.

وی به جشن شیردوشی در روستای میچکار اشاره کرد و گفت: جشن شیردوشان یکی از مراسم‌های سنتی دامداران است که نشان از همدلی و اتحاد و همفکری آنها دارد.

خزایی بیان داشت: از آنجایی که مراتع ییلاقی محدود است بنابراین اگر هر دامدار بخواهد برای خودش مرتع جداگانه داشته باشد در نتیجه شاهد تخریب مراتع خواهیم بود اما اتحاد دامداران این مشکل را برطرف کرده است.

وی خاطر نشان کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع با ارج نهادن به این مراسم در حقیقت به فرهنگ مرتع‌داری در کشور کمک می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چالوس گفت: حدود 5 هزار نفر از مراتع بهره‌برداری می‌کنند که نیازمند خدمات هستند و اگر به آنها خدمات ندهیم در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

*90 میلیون هکتار از مراتع کشور در مدیریت چراگاهی

سیروس قربان‌نژاد معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر نیز در این مراسم گفت: جشن شیردوشان ریشه بسیار محکمی در فرهنگ سنتی ما دارد که از آداب و رسوم ما سرچشمه می‌گیرد و منابع طبیعی نیز حدود 12 سال در حال احیای این فرهنگ است.

وی افزود: نخستین هدف از برگزاری این جشن، مشارکت و احیای مرتع و همدلی بین دامداران است که در اینگونه مراسم‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

وی بیان داشت: در بحث افق سال 1404 چهار وظیفه داریم که حفظ و احیا، اصلاح ژنتیک، مشارکت مردمی و اصلاح بهره‌برداری است که همه این موارد در مراتع ما وجود دارند اما اکنون بحث اصلاح ژنتیک در پوشش گیاهی است.

قربان‌نژاد با اشاره به اینکه دام‌های سنتی دارای تخریب بیشتری در منابع طبیعی هستند، افزود: باید بهره‌برداری دامداران از دام افزایش یابد که این امر موجب افزایش بهره‌وری دامدار می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود 90 میلیون هکتار با ظرفیت چرای 37 میلیون واحد دامی از مراتع کشور در حال مدیریت چراگاهی است و با این کار از فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌شود.

به گزارش فارس، موسیقی محلی مازندرانی همراه با امیری‌خوانی و سرایش اشعار محلی از سوی تنی چند از اهالی روستای میچکار از دیگر برنامه های جشن شیردوشان در روستای میچکار مرزن آباد چالوس بود.

=================================

گزارش: محمدحسین ملائی کندلوسی، لاله انگورج تقوی

==============================

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول