اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد:

اجرای عملیات مبارزه با آفت ملخ در مراتع پارس‌آباد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد گفت: عملیات مبارزه و کنترل آفت ملخ در بیش از 15هزار هکتار از مراتع و مزارع شهرستان پارس‌آباد اجرا می‌شود.

اجرای عملیات مبارزه با آفت ملخ در مراتع پارس‌آباد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان اردبیل، حسن روحی اظهار داشت: به دنبال هجوم ملخ‌ها در برخی از قشلاقات و مراتع این شهرستان، با تشکیل گروه‌های کانون‌یابی و کانون‌کوبی و نیز تجهیز شبکه مراقبت اقدام به مبارزه و کنترل جدی این آفت کردیم.

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد گفت: از 10 خرداد تاکنون با استفاده از یک دستگاه سمپاش ULV بیش از سه هزار هکتار از مراتع آلوده به این آفت خطرناک سمپاشی شده است.

این مسئول با اشاره به وسعت مراتع پارس‌آباد و وجود کانون‌های تجمع و تخم‌ریزی انواع ملخ به ویژه ملخ‌های شاخک کوتاه از جمله ملخ آسیایی و مراکشی، ابراز داشت: به دلیل پراکندگی مناطق تخم‌ریزی، فعالیت آفت در سطح مراتع و از طرفی بالا بودن جمعیت این آفت در سال گذشته و نیز جلوگیری از ازدیاد جمعیت ملخ‌ها، عملیات دیده‌بانی و کانون‌یابی از اواخر فروردین امسال آغاز شد.

روحی ادامه داد: با استقرار عشایر در منطقه و تعلیف و چرای دام در مراتع و نیز با هدف پیشگیری از هرگونه مسمومیت احتمالی و تلفات احشام عملیات مبارزه به بعد از کوچ عشایر و تخلیه دام منطقه موکول شده و به علت گستردگی مراتع آلوده، عملیات مبارزه با این آفت حدود دو ماه ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد افزود: با توجه به شناسایی به موقع و سرعت عمل در آغاز سمپاشی، طغیان ملخ در این شهرستان مرزی به طور مناسبی کنترل و از ورود آن به داخل شهر جلوگیری شده است.

وی در زمینه تبعات زیان‌بار هجوم دسته جمعی ملخ‌ها به مراتع و مزارع اظهار داشت: در صورتی که این آفت به موقع کنترل نشود، خسارت سنگینی به مزارع، محصولات و مراتع وارد می‌‌شود.

روحی خاطرنشان کرد: ملخ‌ها از محصولاتی مانند گندم، جو، پنبه، برخی سبزیجات، گیاهان مرتعی، یونجه یکساله یولاف و برخی دیگر از علوفه‌ها به طور دسته جمعی و حریصانه تغذیه می‌کنند.

این مسئول در ادامه بر لزوم رعایت مسایل بهداشتی و زیست محیطی در مناطق آلوده به ملخ تاکید کرد و از کشاورزان و دامداران خواست از تردد و تعلیف دام در محل‌های تحت سمپاشی و مبارزه، بدون هماهنگی با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خودداری کنند.

بر اساس این گزارش به طور متوسط هر ملخ مراکشی پنج کپسول تخم می‌گذارد که در داخل هر کپسول به طور متوسط 30 تا 50 عدد تخم وجود دارد که در سال آینده از هر ملخ ماده 200 عدد پوره ملخ مراکشی تولید خواهد شد.

انتهای پیام/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول