اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان:

قرق مراتع ییلاقی گلپایگان آزاد شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان گفت: به دلیل بارندگی به نسبت مناسب فصل بهار قرق مراتع ییلاقی گلپایگان آزاد شد.

قرق مراتع ییلاقی گلپایگان آزاد شد

علیرضا حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گلپایگان گفت: مساحت کل مراتع شهرستان گلپایگان 170 هزار هکتار بوده و تیپ غالب آن گیاه درمنه و گون است.

وی افزود: از نظر تعلیف دام، شهرستان به دو قسمت ییلاقی و قشلاقی تقسیم شده و ظرفیت دام تمام مراتع شهرستان در دو فصل ییلاق و قشلاق حدود 50 هزار واحد دامی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان ادامه داد: از نظر وضعیت پوشش گیاهی مراتع شهرستان به سه دسته خوب، متوسط و ضعیف تقسیم‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه مراتع یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین منابع ملی کشور بوده که بهره‌برداری صحیح و توأم با عملیات اصلاح و احیای آن می‌تواند نقش اساسی در راستای حفظ آب و خاک و تأمین نیازمندی‌های کشور در زمینه فرآورده‌های پروتئینی شود، تاکید کرد: لازمه حفظ این منابع طبیعی آشنا شدن اقشار جامعه و به ویژه روستاییان و عشایر دامدار به عنوان بهره‌برداران مستقیم این منابع ارزشمند است.

حیدری بیان داشت: یکی از طرح‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور اعمال مدیریت چرای دام و تعادل دام و مرتع است که همه ساله به منظور رعایت فصل چرا و جلوگیری از تخریب مرتع و استقرار گیاهان بومی و خوش خوراک قرق می‌شود.

وی افزود: در سال جاری به دلیل بارندگی به نسبت مطلوب و ریزش نزولات آسمانی و پراکنش مناسب آن در فصل بهار ورود دام مجاز به مراتع ییلاقی شهرستان آزاد شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان یادآور شد: شرایط مساعد آب و هوایی موجب شده است که استقرار گیاهان خوش خوراک و گیاهان مرتعی در فصل بهار از رویش مناسبی برخوردار بوده و سبب افزایش پوشش گیاهی و بالا بودن توان تولیدی مراتع و بروز توانمندی‌های مراتع در زمینه حفظ آب و خاک شود.

وی ادامه داد: ورود دام مجاز به مراتع ییلاقی شهرستان گلپایگان از 31 اردیبهشت‌ماه آزاد شده است.

حیدری گفت: پیش‌بینی می‌شود غالب مراتع تا 30 کیلوگرم در هکتار افزایش تولید علوفه مرتعی داشته باشند.

وی افزود: تولید علوفه مرتعی از نظر اقتصادی به طور میانگین 3 میلیون و 309 هزار و 462 کیلوگرم علوفه خشک مراتع ییلاقی شهرستان به ارزش 7 میلیارد و 876 میلیون و 298 هزار و 100 ریال برآورد می‌شود.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول