اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پای درد دل یک تولیدکننده/ قطب تولید گوشت به حمایت نیاز دارد

خبرگزاری فارس: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، قطب تولید گوشت مرغ کشور به توجه بیشتری نیاز دارد.

پای درد دل یک تولیدکننده/ قطب تولید گوشت به حمایت نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، در بعضی از نقاط شهر مسئولان اقدام به توزیع مرغ 4 هزار و 800 تومانی کردند که نشان از آن دارد مسئولان با این قیمت کنار آمده‌اند و مردم در ماه مهمانی خدا ساعت‌ها مقابل تعاونی‌ها و مراکز پخش که در نگاه اول طولانی بودن صف جلب توجه می‌کند در گرما برای خرید گوشت دولتی در صف می‌ایستند.

ظاهراً ایستادن در صف‌های طولانی عادت ماندگار مردم شده است، مردم گلایه دارند که این مراکز توزیع مرغ ارزان تعدادشن محدود است و در همه جای شهر نیست.

یک شهروند ساروی که ساعت‌ها در صف مرغ در گرما ایستاده است، می‌گوید: با گران شدن گوشت قرمز غذای اصلی ما گوشت مرغ است البته با گرانی‌های اخیر مصرف مرغ  ما هم کاهش پیدا کرده و حتی صله رحم که از تاکیدات دین است را نمی‌توانیم به جا بیاوریم، الان دغدغه ما این است این قیمت بیشتر هم شود، قیمت‌ها اصلا ثابت نیست و هر روز در هر جایی یک قیمت را می‌بینیم.

حال با این همه انتظار مرغ منجمد را پخش می‌کنند که اصلا کیفیت ندارد و با هر روشی آن را  طبخ می‌کنیم باز هم نمی‌شود میل کرد. 

* اتحادیه مطالبات 60 روز پیش مرغداری را هنوز نداده است

در پی گران شدن قیمت نهاده‌های صنعت مرغداری جوجه‌ریزی کاهش پیدا کرد که این اقدام موجب آن شد که قیمت گوشت مرغ به طور سرسام‌آوری افزایش پیدا کند.

یک تولیدکننده مرغ که در سال بیش از 700 تن مرغ تولید می‌کند در گفت‌وگو با فارس گفت: 45 روز پیش پول پیش‌فروش سویا را از من گرفتند و هنوز یک کیلوگرم سویا ندادند و اتحادیه مطالبات 60 روز پیش مرغداری را هنوز نداده است.

این تولیدکننده یادآور شد: در گذشته سویا را با قیمت دولتی 800 تومان می‌خریدیم اما حالا باید با 2 هزار و 200 تومان به صورت آزاد بخریم و در موقع تخلیه سالن و انتقال مرغ موظف شده‌ام مرغ را کیلویی 3 هزار و 700 تومان به پشتیبانی دام بدهم که این مقدار هزینه مرا نیز تامین نمی‌کند.

* برای دوره بعد جوجه‌ریزی نمی‌کنم

این تولیدکننده ادامه داد: اگر دولت مرا پشتیبانی می‌کرد همه مرغ را می‌دادم ولی وقتی من کنجاله را از دلال و آزاد تامین می‌کنم چرا باید به پشتیبانی مرغ بدهم در حالی که دلال از من کیلویی 4 هزار و 100 تومان می‌خرد. 

وی افزود: مسایل دیگری در کنار گرانی سویا همانند بیماری، گرانی سوخت و دستمزد کارگرها موجب شده هزینه‌ها افزایش پیدا کند و دیگر برای دوره بعد جوجه‌ریزی نمی‌کنم زیرا هزینه هر جوجه یک هزار و 200 تومان است و مواد اولیه را هم ندارم.

* برای تامین علوفه از دلال باید نقد بخرم

وی اضافه کرد: برای تامین علوفه از دلال باید نقد بخرم که اگر اعتباری علوفه را بخرم روی هر علوفه 3 درصد سود می‌گیرند، در حقیقت دلالان با مرغداران شریکند و این در حالی است که برای یک دوره جوجه‌ریزی یک واحد 40 هزار قطعه‌ای با نژاد معمولی به 75 تن کنجاله نیاز دارم و اگر تغییر نژاد دهیم مقدار افزایش می‌یابد و این مقدار را از دلالان تهیه می‌کنم البته هم‌اکنون اتحادیه و شرکت پشتیبانی دام هیچگونه حمایت نمی‌کنند.

* نبود تناسب بین عرضه و تقاضا

وی یادآور شد: تا زمانی که مدیریتی روی علل گرانی و افزایش قیمت محصولات کشاورزی و دامی و از جمله گوشت مرغ انجام نشود و مدیریت بازار ناکارآمد باشد، شاهد نابسامانی شدید در بازار این محصول خواهیم بود و نبود تناسب بین عرضه و تقاضا علت افزایش شده تا مشکلات روز به روز بیشتر شده و اوضاع معیشتی مردم به این وضعیت برسد که باید در این زمینه چاره‌اندیشی کرد.

البته تقاضای کاذب مردم در بازار مرغ این نابسامانی را دامن می‌زند و این امکان وجود دارد که خانواده‌ها دست به احتکار بزنند زیرا دست هر خانواده‌ای که از کنار مراکز پخش می‌گذرد بیش از نیاز می‌رسد بیشتر می‌خرد.

انتهای‌پیام/ی20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول