اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد:

48 درصد مردم کهگیلویه و بویراحمد روستانشین هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 48 درصد مردم این استان روستانشین هستند که این موضوع، ضرورت توجه ویژه به روستاها را دوچندان می‌کند.

48 درصد مردم کهگیلویه و بویراحمد روستانشین هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، همایش بزرگ یک‌روزه دهیاران کهگیلویه و بویراحمد امروز و با حضور مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر کشور، استاندار، نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، برخی مدیران کل، فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان در سالن جهاد کشاورزی یاسوج برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این همایش اظهار کرد: دهیاری و حضور دهیاران در روستاها فرصت مغتنم و ارزشمندی برای توسعه روستاها و کشور است.

ابراهیم جعفری بیان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سایه حمایت‌های همه‌جانبه مردم و رهبری‌های امام راحل(ره) و با تشکیل جهاد سازندگی آهنگ توسعه روستاها آغاز شد.

وی افزود: امروزه و با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای از سوی دولت عدالت‌محور نهم و دهم و به دنبال سفرهای متعدد استانی، چهره روستاها دگرگون شده است.

60 درصد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش نهاد دهیاری‌ است

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد دهیاری را به عنوان نهاد عمومی غیردولتی دانست که نقش مهمی در توسعه همه‌جانبه روستاها و در نتیجه استان دارد.

جعفری ابراز داشت: در کشور افزون بر 63 هزار نقطه روستایی وجود دارد که از این تعداد 25 هزار و 700 روستا دارای دهیاری است.

وی تعداد روستاهای دارای سکنه کهگیلویه و بویراحمد را یک‌هزار و 792 روستا عنوان کرد و یادآور شد: 290 دهیاری در استان وجود دارد.

جعفری با بیان اینکه در کشور 83 درصد روستاها زیرپوشش نهاد دهیاری است، آمار روستاهای زیرپوشش دهیاری در کهگیلویه و بویراحمد را 60 درصد اعلام کرد.

وی اذعان داشت: میانگین روستانشینان در کشور 29 درصد بوده که این میزان در کهگیلویه و بویراحمد 48 درصد است.

جعفری خاطرنشان کرد: آمار بالای روستانشینان در این استان نشان‌دهنده این است که باید نگاه ویژه و همه‌جانبه‌ای به روستاها داشته باشیم.

وی افزود: دهیاری‌‌ در کنار شوراهای اسلامی روستا مدل جدیدی از برنامه‌ریزی و توسعه روستاها را در پی دارند.

57 روستا برای تأسیس دهیاری معرفی شده است

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: این دفتر با بکارگیری نظرات کارشناسی و ارزشمند استاندار و معاونت عمرانی ایشان برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه هر چه بیشتر روستاها به ویژه روستاهای دارای دهیاری در نظر دارد.

جعفری یادآور شد: امسال 57 روستا در استان برای تأسیس دهیاری به سازمان دهیاری‌های کشور معرفی شده‌اند که با تأسیس دهیاری در این روستاها، تعداد دهیاری‌های استان به 347 روستا و جمعیت روستاهای زیرپوشش دهیاری به بالای 68 درصد می‌رسد.

وی ابراز داشت: حسابرسی دهیاری‌ها که طی چند سال گذشته صورت نمی‌گرفت امسال در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر آغاز شده است.

جعفری تهیه نرم‌افزار جامع امور مالی دهیاری‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد برای دهیاران، برگزاری آزمون‌های مکاتبه‌ای و سفرهای دوره‌ای به بخش‌های مختلف و برگزاری نشست‌های متعدد با دهیاران سراسر استان، فعال‌سازی تعاونی دهیاران در بخش‌های مختلف، احداث ساختمان برای دهیاری‌ها را از جمله فعالیت‌های دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

وی گفت: در سال گذشته به نسبت سال 89 اعتبارات دهیاری‌ها افزایش 180 درصدی داشت که سبب توانمندی دهیاری‌ها در زمینه‌های مختلف شد.

جعفری یادآور شد: دفتر امور روستایی استانداری نظارت خود را بر عملکرد دهیاری‌ها در حوزه‌های مختلف بیشتر می‌کند و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی که در حوزه روستاها خدمات‌رسانی می‌کنند نیز افزایش می‌یابد.

دهیاران برای ایجاد روستایی پاک، سبز، مقاوم، مولد و همدل تلاش کنند

این مسئول در استانداری کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ماشین‌‌آلات آتش‌نشانی به تعاونی‌ دهیاری‌های کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و از دهیاران خواست به منظور بهره‌گیری از امکانات بیشتر و درآمدزایی برای روستاهای خود، ضمن عضویت در تعاونی دهیاران نسبت به فعال‌سازی این تعاونی‌ها اقدام کنند.

جعفری صداقت، صمیمیت و پشتکار را از خصوصیات بارز روستائیان عنوان کرد و از دهیاران خواست تا در راستای ایجاد روستایی پاک، سبز، مقاوم، مولد و همدل تلاش ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول