اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

مصرف 93 درصدی آب تولیدی اردبیل در بخش کشاورزی

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل و کارشناس ارشد حوزه آب گفت: بیش از 93 درصد آب مصرفی استان اردبیل در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف 93 درصدی آب تولیدی اردبیل در بخش کشاورزی

رحیم رئوف امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به اهمیت موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب، اظهار داشت: رسانه‌ها باید در این زمینه اقدام اساسی و زیر‌بنایی را در اطلاع‌رسانی به مردم انجام دهند.

وی شناخت منابع آبی و استفاده بهینه از آب بارندگی‌ها را خاطرنشان کرد و گفت: ما به یکسری امکانات و زیر‌ساخت‌ها نیاز داریم تا از آب بارش‌های مستمر بهینه و مفید استفاده کنیم تا از تلف شدن و هدر رفت آن جلوگیری شود.

این مدرس دانشگاه ایجاد پوشش گیاهی در جلوگیری از فرسایش خاک و بهره‌برداری اصولی از منابع آب را یادآور شد و بیان داشت: ما باید مقدار آب نفوذ یافته به منابع زیر‌زمینی را گسترش دهیم و از مخزن ذخیره مناسب استفاده بهینه داشته باشیم.

رئوف اصلاح در سیستم آبیاری و افزایش راندمان شبکه آبیاری در بخش کشاورزی را خاطرنشان کرد و افزود: از 100 درصد منابع آبی 93 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و کمتر از 7 درصد در شرب و حوزه صنعت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی در مورد راندمان آبیاری و توجه به افزایش شرایط فعلی تاکید کرد: اگر تنها 10 درصد در این امر صرفه‌جویی شود برابر کل آب شرب و صنعتی استان صرفه‌جویی شده است.

این کارشناس ارشد حوزه آب موضوع آلودگی‌های آبی را نیز بیان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه یک متر‌‌مکعب آب آلوده 100 متر‌مکعب آب دیگر را نیز دچار آلودگی می‌کند ضرورت دارد از آلودگی‌ آب‌های سطحی و رودخانه‌ها به شدت جلوگیری شود.

 

جوشاندن آب برای مصرف شرب توصیه نمی‌شود

این محقق و مدرس دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس یادآور شد:‌ مصرف آب با استفاده از دستگاه‌های تصفیه‌کن و همچنین استفاده از آب‌های بسته‌بندی شده در بین خانواده‌ها رواج یافته است که به نظر می‌رسد بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها مشکلی را به وجود نیاورد اما باید به این حقیقت اذعان کرد که برخی از املاح مورد نیاز در این فرایند از بین می‌رود.

رئوف در پایان با اشاره به رفتار برخی از خانواده‌ها در مصرف آب شرب جوشانده شده اظهار داشت:‌ مصرف این نوع آب که برخی از املاح آن از بین رفته و برخی باقی می‌ماند مضر به نظر می‌رسد و برای مصرف شرب توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول