اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

بارش‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 16.9 درصد کاهش یافت

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از کاهش 16.9 درصدی میزان بارش‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه در طی سال آبی خبر داد و گفت: این میزان بارش‌ها نسبت به مدت درازمدت 23.2 درصد کاهش داشته است.

بارش‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 16.9 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ارسلان هاشمی بعد از ظهر در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به موقعیت حوضه‌های آبریز در محدوده عملکرد شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: 47 درصد مساحت استان آذربایجان‌شرقی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: 28 درصد استان در حوضه آبریز رودخانه ارس و 25 درصد در حوضه آبریز قزل‌اوزن قرار دارد.

هاشمی ادامه داد: مقدار بارش تجمعی استان 304.6 میلی‌متر است که این میزان نسبت به مشابه سال قبل حدود 11.8 درصد و نسبت به مشابه درازمدت حدود 7.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: طی سال آبی جاری با توجه به مقادیر بارش اتفاق افتاده در سطح استان، بارش 9 ایستگاه نسبت به میانگین دراز مدت منفی و 12 ایستگاه در حد نرمال و بیشتر است.

هاشمی گفت: بیشترین کاهش بارش تجمعی نسبت به میانگین درازمدت در ایستگاه‌های ملکان 43.8 – درصد، بناب 43.6- درصد، شبستر 33.8- درصد، مراغه 23.8- درصد و ورزقان 21.2 درصد دیده می‌شود. 

وی افزود: در این مدت بیشترین افزایش بارش تجمعی نسبت به میانگین درازمدت نیز به ترتیب در ایستگاه‌های میانه 37.9 درصد و کلیبر 36.9، خدا آفرین 31.7 ، هریس 29.4 و اهر 23.9 درصد ثبت شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در عین حال گفت: بارش‌ها و تغییرات آن نسبت به سال آبی در حوزه دریاچه ارومیه 16.9 درصد و نسبت به مدت درازمدت 23.2 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: اما بارش‌ها در حوزه آبریز ارس 11.2 درصد و در حوزه آبریز قزل‌اوزن 24 درصد افزایش نشان می‌دهد.

*دلایل کاهش آب و جریان دریاچه ارومیه

هاشمی، تغییر اقلیم و به تبع آن افزایش دما، تبخیر و کاهش نزولات جوی، توسعه فعالیت‌های کشاورزی و اختصاص آب بیشتر بدون توجه به مدیریت بهینه مصرف آب و مدیریت الگوی کشت مناسب، احداث بزرگراه شهید کلانتری و قطع قسمت اعظم روند هیدرودینامیک طبیعی دریاچه و افزایش جمعیت و مصرف بیشتر و فزآینده منابع آب را دلایل کاهش آب و جریان دریاچه ارومیه اعلام کرد.

اقدامات انجام شده برای پیشگیری از پسروی دریاچه ارومیه

وی، بارورسازی ابرها، لایروبی رودخانه‌ها، انسداد چاه‌های غیرمجاز و تحویل حجمی آب کشاورزی را از اقدامات انجام یافته شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی برای پیشگیری از پسروی آب دریاچه ارومیه اعلام کرد.

رهاسازی 123 میلیون مترمکعب آب آجی‌چای به دریاچه ارومیه

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از رهاسازی 123 میلیون مترمکعب از آب "آجی‌چای" به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت:‌ با این اقدام سد شهید مدنی امسال آبگیری نمی‌شود.

وی گفت: با توجه به رهاسازی آب از رودخانه "آجی چای" به دریاچه ارومیه، سد شهید مدنی که بر روی این رودخانه احداث شده و از سال گذشته آماده آبگیری بوده، امسال نیز آبگیری نخواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: 120 میلیون مترمکعب از آب "آجی‌چای" به‌ سوی دریاچه ارومیه رهاسازی شده که نباید از کنار آن در پیشگیری از خشکی این دریاچه به ‌راحتی گذشت.

هاشمی، در مورد وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: در حال حاضر وضعیت آبی دریاچه ارومیه 13 میلیارد و 970 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با 10 سال گذشته 288 سانتی‌متر کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: این میزان حجم آبی در مقایسه با سال گذشته 36 سانتی‌متر کاهش و در مقایسه با مهرماه گذشته 30 سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد. 

انتهای پیام/س10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول