اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

خشک شدن دریاچه ارومیه آلودگی هوا را دامن می‌زند

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه و نمک‌های برجای مانده از این دریاچه آثار زیانباری را در سلامت هوا و کیفیت آن دارد.

خشک شدن دریاچه ارومیه آلودگی هوا را دامن می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیرضا حضرتی ظهر امروز در همایش محیط زیست و مدیریت شهری اظهار داشت: متولیان و مسئولان و همچنین نمایندگان استان‌های آذری‌نشین باید پیگیر موضوع احیای دریاچه ارومیه باشند چرا که خشک شدن این دریاچه جدی‌ترین آسیب زیست محیطی را در آینده به دنبال دارد.

وی موضوع ریز‌گردها را به عنوان معضل اساسی کشور و استان اردبیل حاوی کلیه مواد جامد، مایع و حتی گاز معلق در هوا اعلام کرد و گفت:‌ از شش آلاینده رایج در بحث آلودگی هوا ذرات معلق یکی از جدی‌ترین آسیب‌های عصر معاصر است که منبع تولید آن گاه طبیعی و گاهی نیز مصنوعی است.

استاد دانشگاه‌های اردبیل با اشاره به منابع طبیعی تولید ذرات معلق در هوا خاطرنشان کرد: نمک‌های دریایی، ذرات حاصل از فعالیت‌های آتشفشانی، آتش‌سوزی جنگل‌ها، تبدیل آلاینده‌های گازی به ذرات جامد و مهم‌تر از همه فرسایش خاک و ذرات حاصل از وزش باد از مهم‌ترین علل تولید ذرات معلق در هوا از طریق منابع طبیعی است.

حضرتی با اشاره به سرعت ته‌نشینی ذرات در دو قالب 10 و 100 میکرون با سرعت 3 و 30 سانتی‌متر یادآور شد: منبع تولید ریز‌گردها اغلب در آسیا و آفریقا است به طوری که از 10 کشور تولید‌کننده ریز‌گرد هشت کشور در همسایگی ما قرار دارند.

وی بیان داشت: کشورهای آفریقای شمالی، پاکستان، افغانستان، عراق و خود ایران منشا تولید ریز‌گردها و ذرات معلق در هواست که در اندازه 10 تا 200 میکرون برای انسان خطر‌آفرین شده‌اند.

استاد دانشگاه‌های اردبیل منابع مصنوعی آلاینده هوا را احتراق صنعتی و خانگی، ذوب فلزات، آسیاب، شخم زدن زمین،‌ سمپاشی،‌ سوزاندن محصولات کشاورزی و تغییر در اکوسیستم و خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها اعلام کرد و افزود: دو معضل اخیر بیشترین آسیب را به هوای اردبیل وارد کرده است.

حضرتی در پایان سخنان خود اظهار داشت: میزان گرد و غباری که از کل منابع طبیعی در یک سال وارد اتمسفر می‌شود 3 هزار و 100 میلیون تن است در حالی که این رقم در منابع مصنوعی کمتر از 460 میلیون تن است که با غلظت مختلف بیشترین آسیب را به سلامت بدن وارد می‌کند.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول