اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

احیای دریاچه ارومیه در اولویت برنامه‌های امسال است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: نخستین تاثیر پسروی دریاچه ارومیه نابودی زمین‌های کشاورزی اطراف محسوب می‌شود؛ از این رو احیای این دریاچه در اولویت‌ برنامه‌های امسال است.

احیای دریاچه ارومیه در اولویت برنامه‌های امسال است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش‌از‌ظهر امروز در حاشیه نمایشگاه دام و طیور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف کشاورزی به‌عنوان ظرفیت‌های این بخش به حساب می‌آیند که باید وارد عرصه کار در حوزه کشاورزی شوند.

وی یکی از سیاست‌های سازمان در سال 91 را حل مشکلات متخصصان کشاورزی جویای کار در استان عنوان کرد و با اشاره به اقدامات سال 90 گفت: سال گذشته برای استفاده بهینه از آب، نسبت به تجهیز اراضی زراعی و باغی به سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار اقدام شد.

محمدیان با اشاره به اهمیت حفاظت از امکانات کشاورزی تاکید کرد: حفظ زمین‌های زراعی و باغی و همچنین حفظ آب و خاک از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان است که این امر تنها با کمک و یاری رساندن مردم و کشاورزان امکان‌پذیر است.

وی با عنوان اینکه در سال 90 در خصوص آب با استفاده از روش‌های جدید آبیاری و ارائه روش‌های به‌ زراعی در مناطق مختلف، نتایج مثبتی به‌دست آمد، ادامه داد: اما در رابطه با جلوگیری از تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی باید اقدامات جدی به‌عمل آید تا اینگونه اراضی از چرخه تولید حذف نشوند.

محمدیان در رابطه با اصلاح الگوی کشت نیز گفت: باید توجه داشته باشیم که منابع موجود بهینه مصرف شده و در هر منطقه‌ای محصولی کاشت شود که متناسب و سازگار با شرایط اقلیمی و میزان آب در دسترس آن منطقه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تولید پیاز به‌علت مصرف آب بیشتر در سال 90 از 9 هزار و 500 هکتار به پنج هزار و 500 هکتار کاهش یافت، افزود: این مناطق به کشت گیاهان با مصرف کم آب نظیر کلزا و گلرنگ اختصاص یافته است.

محمدیان با اشاره به مشکلات موجود کشاورزان استان گفت: اولویت اول سازمان برای حمایت از کشاورزان خرید مستقیم و بدون واسطه محصولات از آنها بوده که این امر باعث می‌شود با جلوگیری از دلالی، قیمت‌های کاذب از بین برود و ارزش افزوده محصول تولیدی افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یکی دیگر از مشکلات کشاورزی را حوادث غیرمترقبه مانند تگرگ،سیل، سرما و آتش‌سوزی دانست و ادامه داد: از ناحیه این موارد همه ساله خسارات زیادی به باغات و اراضی زراعی وارد می‌شود که نخستین اقدام برای پیشگیری از این بلایای طبیعی پوشش بیمه محصولات کشاورزی است که در سال زراعی گذشته 53.3 درصد باغ‌ها و 60 درصد زمین‌ها کشاورزی بیمه شده‌اند.

وی استفاده از تجهیزات ضد تگرگ و سرمازدگی را از اقدام دیگر برای مبارزه با بلایای طبیعی و پیشگیری از آنها عنوان کرد و گفت: نخستین دستگاه پیشگیری از سرمازدگی در شند‌آباد شهرستان شبستر اخیراً نصب شده و هم‌اکنون از آن استفاده می‌شود و در سال‌جاری از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه استان نیز دستگاه‌های ضدتگرگ مناطق پرخطر استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، یکی از عوامل اثربخش در کشاورزی را بسته‌بندی دانست و اظهار کرد: بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین راهکارها در پیشرفت کشاورزی است و در استان آذربایجان‌شرقی حدود 300 مرکز بسته‌بندی و فرآوری داریم ولی این بسته‌بندی‌ها در حد رضایت مصرف‌کنندگان و رقابت برای صادرات نیست.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای رونق این صنعت نخستین همایش بسته‌بندی برگزار شد، ادامه داد: هدف از برگزاری این همایش بالا رفتن کیفیت محصول بود و باید بگویم بسته‌بندی مناسب باید دارای سه اصل اساسی باشد که این سه اصل شامل بالا بردن ماندگاری محصول، حفظ کیفیت محصول و شناسنامه‌دار بودن محصول است.

محمدیان، به برنامه‌های سازمان در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های اساسی سازمان دریاچه ارومیه است زیرا نخستین عامل در پسروی دریاچه نابودی زمین‌های کشاورزی اطراف محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: سازمان در سال جدید با همکاری شورای اسلامی استان برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات لازم را در حیطه وظایف سازمانی خود انجام می‌دهد.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول