اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاه فارس به اشعار انقلابی حمید سبزواری

تاریخ سروده انقلابی "خمینی ای امام" را به نام حمید سبزواری ثبت کرده است

خبرگزاری فارس: مدیر فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار گفت: تاریخ سروده انقلابی "خمینی ای امام"، "ای مجاهد شهید مطهر" و "هم‌پای جلودار" را به نام حمید سبزواری ثبت کرده است.

تاریخ سروده انقلابی "خمینی ای امام" را به نام حمید سبزواری ثبت کرده است

سیدنورالله رضوی ظهر امروز در آستانه برگزاری نکوداشت حمید سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار ، شعر انقلاب را برخاسته از اندیشه‌های ناب مردم آزاده ایران دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی ثمره مجاهدت‌ها، جان‌فشانی‌ها و پایمردی‌های مردم مظلوم و آزاده ایران اسلامی است که جایگاه و پایگاه اعتراض خود را در شعر متجلی ساختند.

مدیر فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار گفت: این شعر فریادی بر سر ستمکاران است و تنها سلاحی بود که ملت بی‌دفاع ایران در برابر طاغوت و استکبار شرق و غرب از آن استفاده می‌کرد.

وی ادامه داد: بی‌گمان در بین شاعران برجسته انقلاب اسلامی، استاد حمید سبزواری از جایگاه ویژه و رفیعی برخوردار است.

دبیر نکوداشت استاد حمید سبزواری تصریح کرد: این شاعر برجسته مورد توجه حضرت امام (ره) و نیز مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری است، به‌ گونه‌ای که سروده ایشان در رثای استاد شهید علامه مرتضی مطهری فتح بابی برای سرایش سرودها‌ی انقلابی و دینی در عرصه انقلاب اسلامی می‌شود.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) با شنیدن سرود "ای مجاهد شهید مطهر" این سرود را نگاه و ورود جدیدی به شعر و موسیقی انقلاب می‌دانند. 

رضوی یادآور شد: بعد از اجرای شعر و سرود "شهید مطهر" با توجه به تفقد حضرت امام (ره) بر این شعر، موسیقی انقلابی وارد فاز جدیدی می‌شود و فضای بسته حاکم بر اشعار دینی، انقلابی و مذهبی شکسته می‌شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: شعر "هم‌پای جلودار" و دیگر اشعار زیبای استاد حمید سبزواری هیچ گاه از یاد فرزندان انقلاب نمی‌رود.

وی با اشاره به جایگاه والای استاد سبزواری در عرصه شعر انقلاب، از ایشان به ‌عنوان شاعر آرمان‌گرای انقلاب یاد کرد و گفت: تنها مقدمه‌ای که مقام معظم رهبری بر کتاب شعری نگاشته‌اند، بر کتاب "سرود درد" نوشته استاد حمید سبزواری است که این نشان دهنده منزلت ایشان در شعر انقلاب است.

رضوی هم‌چنین با مروری بر تاریخچه انقلاب اسلامی اظهار داشت: بدون تردید نخستین شعر هنگام ورود حضرت امام (ره) به خاک پاک ایران اسلامی به نام "خمینی ای امام" تنها مختص شخصیت والای امام راحل توسط استاد سبزواری سروده شد و در فرودگاه مهرآباد توسط فرزندان انقلاب اجرا شد که این سرود از سرودهای ماندگار انقلاب محسوب می‌شود.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: دومین سرود هم در محضر امام راحل در روز 12 بهمن هم‌زمان با ورود بت‌شکن زمان به مصلای تهران با نام  "برخیزید ای شهیدان راه خدا" توسط حمید سبزواری سروده شده بود.

وی از اشعار حمید سبزواری به‌ عنوان سند هنری انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: سرود "این پیروزی خجسته‌باد " که از دیگر سروده‌های این استاد فرهیخته است که هم‌زمان با فتح و آزادسازی خرمشهر دلاور به اجرا درآمد، دگر بار برگ زرینی در تاریخ انقلاب در حوزه شعر ورق زد.

مدیر فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری اشعار حمید سبزواری را به‌ عنوان اشعاری که با روح، اندیشه و تفکر مخاطب ممزوج شده و ارتباط تنگاتنگ برقرار می‌کند یاد کرد و ادامه داد: این شاعر آرمان‌گرا در دوران انقلاب و دفاع مقدس اشعارش از محدوده کتاب فراتر رفته و نه تنها در تمام رسانه‌های ارتباط جمعی آن زمان انعکاس پیدا می‌کند، بلکه در دل و جان مردم می‌نشیند و نماد غم‌ها، شادمانی‌ها، غصه‌ها و نیز فتح و ظفرهای مردم در کوران و دوران انقلاب می‌شود.

دبیر نکوداشت استاد حمید سبزواری خاطرنشان کرد: همه حماسه‌سرایی‌ها، پایمردی‌ها و خلوص نیت‌های حمید سبزواری ما را بر آن داشته است که مراسم نکوداشتی در شأن و منزلت این استاد عظیم‌الشأن آرمان‌گرای انقلاب اسلامی در 26 تیرماه سال‌ جاری در زادگاهش شهر دارالمومنین سبزوار برگزار کنیم.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول