اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

مهدویت نقطه ثقل حرکت در جهان اسلام است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: مهدویت نقطه ثقل حرکت در جهان اسلام است و همه جنبش‌های اخیر با تکیه بر این عنصر وحدت‌آفرین و امیدبخش صورت گرفته است.

مهدویت نقطه ثقل حرکت در جهان اسلام است

بهنام صحرانورد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، در خصوص فرهنگ مهدویت اظهار داشت: بحث مهدویت تنها خواست آموزه‌های جهان اسلام نیست بلکه در همه ادیان نمود و نشانه‌هایی از آن را می‌توان مشاهده کرد.

وی با تقسیم‌بندی اسلام به سه بخش عام، خاص و اخص بیان کرد: اسلام اخص مربوط به تشیع است و اسلام خاص نیز بر محوریت حکومت نبی مکرم اسلام بنا شده و منظور از اسلام عام نیز تمام افراد معتقد به ادیان الهی را شامل می‌شود.

این پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه مسئله مهدویت در تمام ادیان، فرق و نهله‌های فکری با عنوان فوتوریسم مطرح است خاطرنشان کرد: هرچند در موضوع علائم ظهور تفاوت دیدگاه وجود دارد اما بحث منجی و فرج بحث مشترکی است در حالی که در مکتب اسلام و تشیع پررنگ‌تر دیده می‌شود.

صحرانورد به دو بال مستحکم انقلاب اسلامی به عنوان جامعه پویا اشاره کرد و افزود: تکیه بر نهضت سرخ و سبز از جمله این ارکان است به طوری که عاشورا نقطه و کانون حرکت و آخرالزمان و بحث ظهور نیز نقطه تکاملی جامعه اسلامی و انسانی است.

وی با اشاره به تحولات کشورهای اسلامی و برخی دیدگاه‌های مطرح شده در مورد این حرکت مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ دینی تصریح کرد: اگر در این حکومت‌ها هویت و شاخصه مهدویت مدنظر قرار گرفته و نسبت به تعمیق این فرهنگ اقدام صورت گیرد به یقین نتیجه‌بخشی میسر است.

این استاد دانشگاه‌های اردبیل ادامه داد: هرچند علائم ظهور و تطبیق شرایط پیش آمده نشان دهنده برخی از زمینه‌سازی‌ها برای فرج مولایمان است اما باید توجه کنیم که سوءاستفاده از این شرایط به بی‌اعتمادی‌ها منجر نشود.

صحرانورد اظهار داشت: بعد از ناکامی حکومت‌های ایسم و فلسفه بی‌هویت حاکمیت غربی امروز تمام نگاه‌ها به انقلاب اسلامی است تا مشاهده کنند این کشور با تکیه بر آموزه‌های اسلامی و فرهنگ غنی عاشورایی و مهدوی چه دستاوردی را سامان می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود گفت: افق و آمال جامعه دینی و اسلامی باید شکل‌گیری حکومت مهدوی و فرج امام عصر (عج) باشد و اگر چنین افقی در سرفصل تحولات منطقه قرار گیرد هیچ ابرقدرتی توان مبارزه با مسلمانان را ندارد.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول