اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر اساس یک پژوهشی علمی

شایع‌ترین باکتری در معتادان تزریقی اصفهان مشخص شد

خبرگزاری فارس: عضو مرکز تحقیقات عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در یک پژوهشی علمی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشخص شد که استافیلوکوکوس آرئوس شایع‌ترین باکتری در معتادان تزریقی است.

شایع‌ترین باکتری در معتادان تزریقی اصفهان مشخص شد

فرزین خوروش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان این مطلب اظهار کرد: این باکتری در بیشتر موارد با داروهای قدیمی‌تر و ارزان‌قیمت از جمله سفازولین، جنتامایسین، سفتریاکسون و کلوگزا سیلین که خط نخست درمانی علیه این باکتری است، پاسخ مناسب داده است.

وی با اشاره به اینکه داروی وانکومایسین تنها در موارد محدودی برای این بیماران کاربرد دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه وانکومایسین جزو داروهای درمانی آنتی‌بیوتیک است و عوارض شنوایی و کلیوی، تهوع، کاهش فشار خون، اختلالات خونی، درد محل تزریق و تشنج را به دنبال دارد، کمتر برای این بیماران کاربرد دارد.

عضو مرکز تحقیقات عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در این ارتباط پژوهشی با عنوان باکتری‌های شایع، محل عفونت و درمان مناسب در بیماران معتاد تزریقی بستری انجام شده است، تصریح کرد: مصرف مواد مخدر سبب ضعیف شدن ایمنی و در نتیجه بروز عفونت در افراد معتاد می‌شود، بنابراین شناخت عوامل عفونی شایع و آنتی بیوتیک مناسب در این موارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: این مطالعه مقطعی، بر روی تمامی بیماران معتاد تزریقی بستری طی سال‌های 1381 تا 1384، در بخش عفونی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان انجام شد.

خوروش تاکید کرد: ابتدا بیماران بسته به محل درگیری به چهار گروه پوست، اندام، قلب و ریه تقسیم شدند و سپس از آنها کشت میکروبی تهیه شده، نوع باکتری و داروی مؤثر که منجر به رفع علائم و بهبودی بیمار در زمان ترخیص شده بود مشخص شد.

وی از انجام مطالعه روی 493 نفر با میانگین سنی 27.75 سال و حداقل 15 سال خبر داد و اضافه کرد: تعداد موارد مرگ 59 نفر(11.96 درصد) و بیش از نیمی از موارد آن به دلیل اندوکاردیت عفونی بود.

خوروش عضو مرکز تحقیقات عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شایع‌ترین عارضه مشاهده شده در جمعیت مورد مطالعه   مربوط به عوارض محل تزریق و برابر با 58.6 درصد گزارش شده است.

وی تاکید کرد: به دنبال آن عوارض ریوی با 19 درصد و اندوکاردیت 13.8 درصد ثبت و 60 درصد از وژتاسیون‌های موجود، بر روی دریچه تریکوسپید بوده که شایع‌ترین باکتری جدا شده از محیط کشت استافیلوکوکوس آرئوس بود.

خوروش با اشاره به اینکه بیشترین پاسخ درمانی نسبت به آنتی بیوتیک‌های سفازولین و جنتاماسین به دست آمد، افزود: نیاز به وانکومایسین در 2درصد بیماران که همگی در سال آخر مطالعه بستری شده بودند وجود داشت و در یک مورد نیز از سفپیم استفاده شد.

انتهای پیام/س20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول