اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر گیلان خبر داد

تاسیس کمپ ویژه درمان معتادان شیشه در گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان از تاسیس کمپ ویژه معتادان شیشه در استان خبر داد و گفت: «ماتریکس» یکی از روش‌های نوین در درمان شیشه است.

تاسیس کمپ ویژه درمان معتادان شیشه در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید سادات‌منصوری عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و اهداف ویژه سازمان بهزیستی در پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در استان اظهار کرد: بحث مبارزه با مواد مخدر یکی از بزرگ‌ترین معضلات و آسیب‌های جدی در کشور و جهان است.

وی با بیان اینکه در ایران توزیع و مصرف مواد مخدر به دلیل موقعیت راهبردی و قرار گرفتن در کنار همسایگان تولید کننده مواد بسیار بالا است، افزود: در این راستا یکی از اهداف بهزیستی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان، به تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور به ریاست رئیس جمهور و در استان‌ها با نام شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با چهار کمیته فرهنگی و پیشگیری، درمان، مقابله و کمیته قضایی اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی ریاست پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر را برعهده دارد.

وی، با اشاره به طرح جامع پیشگیری از اعتیاد با نام سند پیشگیری و با هدف کاهش مصرف مواد مخدر در کشور، اذعان کرد: این سند برای مدت زمان پنج‌ساله یعنی از سال 89 تا 93 تدوین شده و هدف اجرایی آن پوشش حداقل 40 درصد جمعیت کل کشور است.

سادات‌منصوری، درباره تعامل 12 ارگان دولتی گیلان با این طرح اشاره کرد و گفت: اداره کل آموزش و پرورش، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه گیلان، تربیت بدنی، اداره کل فرهنگ و ارشاد، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، صدا و سیما و سازمان بهزیستی در این طرح جامعه مشارکت دارند.

وی، آموزش مهارت‌ها و ارتباطات موثر در سطح محلات شهری و روستایی، محیط‌های کار، مهدهای کودک و غیره در قالب تیم‌های اجتماع محور را از جمله وظایف بهزیستی طبق این سند خواند و ابراز کرد: تشکیل تمام تیم‌ها از داخل مردم صورت می‌گیرد و با کمک تسهیل‌گران آموزش دیده بهزیستی مشکلات بررسی و افراد هدایت می‌شوند.

به گفته این مسئول، تاکنون آموزش 429 هزار نفر از 15 محله شهری، 74 هزار و 321 نفر از محله‌های روستایی، پنج هزار و 190 نفر از 24 محیط کار و 4 هزار نفر از 41 مهد کودک زیرپوشش برنامه‌های آموزشی این طرح در گیلان قرار گرفته‌اند.

وی، برگزاری دیگر کلاس‌های آموزشی در قالب کارگاه و نمایشگاه، ساخت تیزرهای تلویزیونی، تکثیر سی‌دی و بروشور را از جمله فعالیت‌های کمیته فرهنگی و پیشگیری عنوان کرد و افزود: حوزه درمان بحث اعتیاد پیچیده‌تر از حوزه پیشگیری است زیرا در جامعه کنونی گرایش سوء مصرف مواد به طرف مصرف مواد شیمیایی بیشتر شده و درمان فرد معتاد را به دلیل نبود امکان درمان دارویی بسیار سخت کرده است.

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان، آمار مصرف شیشه در گیلان را رو به افزایش خواند و یادآور شد: مصرف راحت، دسترسی آسان و تبلیغات گسترده موجب گرایش بالای جوان به این ماده شده است.

وی از تاسیس یک کمپ ویژه درمان شیشه در سال جاری در گیلان خبر داد و گفت: بیشتر جوانان تحت تاثیر تبلیغات مصرف شیشه مبنی بر اینکه اعتیاد‌آور نیست، به مصرف این ماده شیمیایی خطرناک گرایش پیدا کرده‌اند که در این راستا برخوردهای قهری موثر نیست.

سادات‌منصوری با تاکید بر اینکه نوجوانان در معرض آسیب، فریب افراد نااهل را نخورند، تصریح کرد: اغلب جوانانی که در خانواده‌های نابهنجار و نامنظم زندگی می‌کنند به دام اعتیاد به ویژه مصرف شیشه گرفتار می‌شوند.

وی درمان شیشه با متادون را غیر ممکن دانست و افزود: فرد معتاد به شیشه باید با روش‌های روان‌شناختی درمان شود.

این مسئول، با بیان اینکه روش «ماتریکس» یکی از نوین‌ترین روش‌های درمان شیشه است، خاطرنشان کرد: استفاده از همتاهای معتادان در کمپ‌ها و مراکز درمانی میان مدت با عنوان معتادان گمنام نیز در درمان این افراد تاثیرگذار است.

وی نقش خانواده‌ها را در این راستا بسیار مهم دانست و متذکر شد: خانواده‌ها می‌توانند با هر گونه پوشش‌های حمایتی نادرست مانند نصیحت‌های نابجا و بی‌موقع، سرپوش‌گذاری روی اعمال مشکوک فرد معتاد و یا انجام دادن رفتارهای قهری فرد مبتلا به سوء مصرف مواد را به جای کمک و مساعدت به ورطه نابودی بکشانند.

سادات منصوری، اذعان کرد: اگر خانواده‌ای میزان تقصیر خود را در ابتلای فرزندش به اعتیاد قبول کند بهتر می‌تواند در ترک آن تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول