اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی دانشگاه گیلان:

مباحث فرهنگی موجب بالندگی جامعه می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی دانشگاه گیلان مباحث فرهنگی را موجب بالندگی جامعه به‌ ویژه دانشگاه‌ها دانست و گفت: دانشگاه محل کسب علم، پیشرفت و تحقیق است.

مباحث فرهنگی موجب بالندگی جامعه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ایرج شاکرنیا صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی فرهیختگان، نخبگان و روسای سازمان‌های مردم‌نهاد گیلان دانشگاه را یکی از مولفه‌های فرهنگی در نظام اسلامی خواند و اظهار کرد: انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی است و می‌خواهد فرهنگی که در گذشته حاکم بوده، تغییر دهد و نظام فرهنگی جدیدی را مستقر کند.

وی نگاه امام (ره) به جامعه حتی در دوران دفاع مقدس را فرهنگی عنوان کرد و افزود: اکنون 4 میلیون و 700 هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کنند.

شاکرنیا خواستار توجه ویژه به دانشگاه‌ها شد و تصریح کرد: انقلاب فرهنگی در ابتدای انقلاب در دانشگاه به وقوع پیوست و بسیاری از دیدگاه‌های تئوری و نظری در دانشگاه تغییر پیدا کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه گیلان با اشاره به اقدام‌های ارزشمند دولت نهم و دهم در امر فرهنگی دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها با هدف توجه بیشتر به مسائل فرهنگی در این دوره جداسازی شد.

وی مباحث فرهنگی را موجب بالندگی جامعه به‌ویژه دانشگاه‌ها دانست و ابراز کرد: دانشگاه محل کسب علم، پیشرفت و تحقیق است.

شاکرنیا به تشکیل هسته اصلی دانشگاه‌ها پس از رنسانس اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها در حوزه‌های علمی و معرفتی در جهان گسترش یافتند.

معاون فرهنگی دانشگاه گیلان با تاکید براینکه تجربه تنها روش تحقیق نیست، بیان کرد: علم تجربی در دانشگاه‌ها ترویج شده و علوم دیگر کنار گذاشته شده‌اند.

وی قرآن را یکی از منابع تحقیق در اسلام عنوان کرد و یادآور شد: قرآن در بسیاری از موضوع‌های شخصی، خانوادگی و اجتماعی ورود کرده است.

شاکرنیا قرآن را قانون اساسی جامعه خواند و اذعان کرد: نمی‌توانیم نسبت به قرآن بی‌تفاوت باشیم و دانشگاه‌ها موظف هستند در قرآن کنکاش کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه گیلان به تدوین قانون اساسی در ابتدای انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی از معارف قرآن به نحو شایسته کمک گرفت.

وی قانون اساسی را متنوع و متراکم از مفاهیم قرآنی نامید و اظهار کرد: قرآن باید در جامعه، دانشگاه‌ها و گروه‌های علمی نقش داشته باشد.

شاکرنیا بر نقش فلسفه اسلامی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: فلاسفه بسیار خلاق و اندیشمند داشته‌ایم و برهان‌ها و استدلال‌های متعددی از طریق آنها بیان شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه گیلان ارزشگذاری برای مفاهیم که توسط فلاسفه بیان شده است را حائز اهمیت برشمرد و تصریح کرد: مباحث فلسفی و تجربی باهم آمیخته است.

وی با اشاره به نگاه عرفانی در رویکرد علمی نظام مذهبی، بیان کرد: علوم تجربی در بسیاری از موارد محدودیت‌هایی دارد و در انقلاب فرهنگی ورود به منابع قرآن، فلسفه و عرفان می‌تواند پاسخ‌های قانع کننده‌ای درباره انسان ارائه دهد.

انتهای پیام/س20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول