اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

برنامه‌های نجات دریاچه ارومیه خوب پیش نمی‌رود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به نجات دریاچه ارومیه خوب پیش نرفته و برنامه‌ریزی‌ها خوب انجام نمی‌شود.

برنامه‌های نجات دریاچه ارومیه خوب پیش نمی‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کشور، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست «بررسی وضعیت دریاچه ارومیه» با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه و نگرانی بخش‌های مختلف نظام از بحران خشک شدن آن گفت: امروزه بحث زیست‌محیطی در دنیا حائز اهمیت ویژه است.

وی افزود: این مقوله از نظر توسعه‌ای، بین‌المللی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی نیز قابل توجه است.

پورمحمدی با بیان اینکه این مسئله مناقشه‌های جدی را در دنیا به‌وجود آورده است، ادامه داد: ما نیز از طرف‌های مختلف تحت‌ تاثیر منابع طبیعی هستیم به‌ویژه آنکه آب، دریا، جنگل و.... موضوعات جدی زیست‌محیطی در کشور ما هستند.

وی در ادامه به عوامل بحران زیست‌محیطی در کشور اشاره کرد و گفت: طبیعت در مناطقی از کشور دچار خشکسالی است و از طرف دیگر نیز افزایش جمعیت، تغییر پدیده‌های جوی در کشور و بیرون از کشور، صنعتی شدن از عواملی است که بر محیط‌زیست تأثیر دارد.

پورمحمدی ادامه داد: طبق آخرین آمار میزان تولید کربن امسال به 700 تن رسیده است و این در حالی است که میزان تولید کربن در 10 سال گذشته 300 تن بود؛ در مورد این آمار مقداری تردید داشتم ولی همکاران محقق بر آن صحه گذاشتند.

وی گفت: نکته مهم این است که حجم تولید کربن در کشور بسیار بالا رفته و ما جزو چند کشور اول دنیا از نظر تولید کربن هستیم. هر چند ما با کشورهای صنعتی فاصله زیاد داریم ولی در حجم خود این آمار تولید کربن در کشور زیاد است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی طی سال‌های اخیر به‌شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: خوشبختانه امسال نزولات آسمانی خوب بود ولی همچنان میانگین نزولات آسمانی به نسبت گذشته چهار درصد کمتر است؛ البته در استان‌های جنوبی نزولات ما کاهش داشته است.

وی همچنین به ریزگردها اشاره کرد و گفت: ریزگردها پدیده جدیدی است که به‌شدت همه را دچار مشکل کرده است به‌طوری که 11 شهر ما در مرز آلودگی هوا بوده و دچار آلاینده‌های صنعتی هستند.

وی افزود: محیط‌زیست اهمیت زیادی دارد و اگر به فکر شهروندان و نسل آینده خود هستیم باید آن را به اصلی‌ترین موضوع کشور تبدیل کنیم و اگر نیاز است باید سیاست‌های خود در حوزه‌های مختلف را تجدید و اصلاح کنیم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: متأسفانه در بخش‌هایی توجه به محیط‌زیست رها شده و مناسبات زیست‌محیطی در نظر گرفته نشده است در حالی‌ که این یک نکته اساسی است و اهتمام همه به‌ویژه اهل تحقیق و دانشگاهیان را می‌طلبد.

پورمحمدی افزود: البته من این مسئله را در محافل مذهبی نیز مطرح می‌کنم؛ چراکه در روایات مختلف برای حفظ محیط‌زیست تاکید شده است.

وی همچنین با بیان اینکه دریاچه ارومیه از جهات مختلف اهمیت دارد، تصریح کرد: پیام تشکیل این جلسه اهتمام و توجه به مقوله مهم و تعیین‌کننده بحران زیست‌محیطی این دریاچه است و ان‌شاءالله در این نشست بتوانیم در جهت تنویر و ارتقای اطلاعات افکار محاسباتی کرد و اگر هم کاری از سازمان بازرسی برآید انجام دهیم.

در ادامه اساتید و برخی مسئولان آب و منابع طبیعی استان راهکارهای خود برای رفع مشکل خشک شدن دریاچه ارومیه را مطرح کردند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سازمان بازرسی مسئولیت اجرایی ندارد، گفت: سازمان بازرسی کل کشور سعی می‌کند امور را تعقیب کرده تا درست پیش برود و بر حسن جریان امور نظارت دارد. وی افزود: درباره دریاچه ارومیه حداقل از این جلسه فهمیدیم که اجرا خوب پیش نرفته و برنامه‌ریزی‌ها خوب انجام نمی‌شود البته این به معنای آن نیست که برای دریاچه ارومیه کار نمی‌شود بلکه کار‌های خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست.

وی افزود: درباره ارتباط مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی با مراکز دانشگاهی تذکرهایی داده شده که بجا است، برای مثال یکی از اساتید تعبیر «لوکس» را برای امور پژوهش به‌کار برد که به نظر واقعیت دارد و باید رویکرد و نگاه ما به پژوهش تغییر کند؛ متأسفانه بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها متکی به عقبه کارشناسی نیست.

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول