اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

تب کریمه کنگو بیماری بومی زنجان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان زنجان بیماری تب کریمه کنگو را بیماری بومی استان، کشور و منطقه اعلام کرد.

تب کریمه کنگو بیماری بومی زنجان است

محمدرشید کرمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو بیماری بومی کشورهای قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپای شرقی کشورهای همجوار و ایران محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره درصد آلودگی دام‌های استان زنجان به ویروس بیماری تب کریمه کنگو گفت: اعلام درصد آلودگی نیازمند بررسی‌های خاصی است، که تا کنون انجام نشده بنابراین نمی‌توان درصد درستی در این زمینه اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه کنه‌ها مخزن بیماری تب کریمه کنگو است، اضافه کرد: گزش کنه‌های آلوده موجب انتقال این بیماری به دام‌ها و انسان‌ها می‌شود.

وی تب را از علائم بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها عنوان کرد و افزود: این بیماری خونریزی‌دهنده هم هست.

کرمی با اشاره به اینکه دامپزشکی استان زنجان اقداماتی را برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو انجام داده است، اضافه کرد: آموزش قصابان، کارکنان کشتارگاه‌ها، دامداران و مردم، سمپاشی جایگاه‌های دام و روی بدن دام‌ها درمناطق پرخطر و دامداری‌های سنتی، کنترل میادین دام معاینه و نظارت بر دام‌ها به هنگام کشتار در کشتارگاه‌ها‌ی دام توسط بازرسان دامپزشکی نظارت و کنترل می‌شود.

وی کنترل دام‌ها ازنظرکنه‌ها و دقت لازم به هنگام خرید دام توسط دامداران و خرید دام سالم از مراکز مجاز را یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع بیماری عنوان کرد و ادامه داد: دامداران به هنگام خرید دام زنده از کارشناسان دامپزشکی مشاوره و کمک بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان کنترل مرتب دام‌ها از نظر انگل‌های خارجی و کنه‌ها و همچنین بهداشت محیط دامداری را از دیگر راه‌های جلوگیری از شیوع و انتقال بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرد.

وی کنترل‌کردن انگل‌های خارجی دام‌ها و کنه‌های روی بدن دام و محل نگهداری دام، با سم‌پاشی روی بدن دام و محیط نگهداری دام‌ها را از مهم‌ترین راه‌‌های پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها برشمرد.

کرمی تصریح کرد: شهروندان باید گوشت مورد نیاز خود را از مکان‌های مجاز خرید کنند و همچنین گوشت را قبل از مصرف به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند تا امکان آلودگی گوشت به عوامل بیماری‌زا کاهش یابد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره کشتار دام در برخی روستاها و انتقال گوشت برای فروش به شهرها با قیمتی کم‌تر از بازار گفت: در صورت مشاهده چنین مواردی به طور یقین با متخلفان برخورد خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان ارائه خدمات دامپزشکی از جمله واکسیناسیون دام‌ها به صورت رایگان را از جمله برنامه‌های اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان در هفته جهاد کشاورزی اعلام کرد.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول