اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگروه بهداشت و درمان قیروکارزین بررسی شد

پیشگیری از ورود تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

خبرگزاری فارس: در کارگروه بهداشت و درمان فرمانداری قیروکارزین و با حضور ادارات مرتبط، انجام اقدامات پیشگیرانه از ورود تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

پیشگیری از ورود تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

به گزارش خبرگزاری فارس از قیروکارزین، عبدالحسن صمدنژاد فرماندار قیروکارزین بعد از ظهر امروز در این کارگروه که با حضور شهردار، روسای ادارات شبکه بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی و دامپزشکی و همچنین صنف قصابان این شهرستان همراه بود، اظهار داشت: از آنجا که انجام عملیات پیشگیری دقیق و برنامه‌ریزی شده بهترین راه مبارزه با بیشتر بیماری‌هاست و در مناطق وسیعی از کشور ما در محیط‌های دامی کنه ناقل این بیماری مشاهده می‌شود، شهرستان قیروکارزین نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین اقدامات مؤثری برای مقابله با این بیماری در نقاط مختلف و به ویژه روستاها انجام شده و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بیماری تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو به دلیل وقوع آن در منطقه کریمه واقع در اتحاد جماهیر شوروی سابق و سپس کنگو در آفریقا به این نام مشهور شده است، اضافه کرد: کنه‌ها از طریق گزش، حیوانات را از جمله گاو، گوسفند و بز، پرندگان نظیر شترمرغ و جوندگان را مبتلا می‌کند و انسان بر اثر تماس مستقیم با خون و ترشحات یا بافت‌های آلوده دام به ویژه در مورد دامپروران و کارکنان کشتارگاه‌ها و دامپزشکان یا کادر بهداشتی بیمارستان نظیر پرستاران یا پزشکان در اثر تماس با افراد بیمار یا وسایل آلوده به ترشحات آنها مبتلا می‌شوند.

صمدنژاد ضمن توصیه به مردم در رعایت موارد پیشگیری از این بیماری بیان کرد: ویروس عامل بیماری در برابر حرارت و شرایط اسیدی مقاومت کمی دارد و در دمای 56 درجه سانتی‌گراد پس از 30 دقیقه از بین می‌رود، از این رو پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر سبب از بین رفتن ویروس می‌شود، به همین سبب توصیه می‌شود، گوشت به خوبی پخته و شیر به صورت پاستوریزه مصرف شود.

فرماندار قیروکارزین دامداران و صنف قصابان این شهرستان را به همکاری کامل با گروه‌های دامپزشکی برای انجام اقدامات پیشگیرانه فراخواند و تصریح کرد: دام‌های پرواری در دوره پرواربندی چند نوبت با سم‌پاشی یا حمام ضدکنه زیر نظر دکتر دامپزشک قرار گیرند و از خریداری گوشت و فرآورده‌های گوشتی دام‌هایی که در خارج از سامانه کشتارگاهی ذبح می‌شوند، پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری به انسان از راه تنفس در مجاورت دام یا ترشحات آلوده به آن نیز وجود دارد، ادامه داد: افراد شاغل در صنعت دامپروری، سلاخانه، ذابحان و کادر بهداشتی نظیر دامپزشکان باید با پوشیدن دستکش و سایر لباس‌های محافظت کننده و ماسک، خود را محافظت کنند.

صمدنژاد در پایان با اشاره به احتمال 50 درصدی مرگ و میر در مبتلایان به این بیماری افزود: امیدواریم با انجام اقدامات پیشگیرانه و همکاری تمام اقشار مردم، شاهد ابتلای حتی یک نفر در این شهرستان به این بیماری نباشیم.

به گزارش فارس، در این جلسه مقرر شد از آنجایی که ویروس در محیط اسیدی و با انجام تغییرات طبیعی پس از کشتار از بین می‌رود، با ایجاد سردخانه در کشتارگاه شهرداری قیر، گوشت و احشای دام ذبح شده حداقل 24 ساعت در سردخانه یا یخچال در دمای چهار تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری و پس از آن به بازار عرضه یا مصرف شود.

همچنین در این جلسه اقدامات و هماهنگی‌های لازم با ادارات مربوطه برای تسریع و گسترش امر پیشگیری از این بیماری توسط فرمانداری قیروکارزین صورت گرفت.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول