اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

غفور در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

ولاسکو برای آینده تیم ملی والیبال جوانگرایی کرد

خبرگزاری فارس: بازیکن جوان تیم ملی والیبال آینده‌نگری ولاسکو را دلیل جوانگرایی وی در مسابقات انتخابی المپیک قلمداد کرد.

ولاسکو برای آینده تیم ملی والیبال جوانگرایی کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عملکرد تیم ملی والیبال ایران در مسابقات انتخابی المپیک لندن که به عدم راهیابی تیم ملی کشورمان به بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان انجامید با واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناسان و علاقه‌مندان رشته والیبال همراه بود.

برخی باخت غیرمنتظره به استرالیا را به هیچ وجه بر نمی‌تابند و بعضی دیگر آن را در مقابل بازی‌های خوب و قابل قبول تیم ملی در برابر حریف‌های نامدار خود مانند کره، چین، صربستان و ژاپن قابل اغماض می‌دانند.

امیر غفور بازیکن جوان و کاشانی تیم ملی والیبال ایران که از جمله نفرات مؤثر تیم ملی والیبال کشورمان در این دوره از مسابقات بود و حتی در مقابل تیم صربستان نیز توانست عنوان امتیاز‌آورترین بازیکن را نیز کسب کند در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار فارس در کاشان به تشریح دلایل ناکامی والیبال ایران در صعود به المپیک و همچنین به بیان نظراتی در مورد خولیو ولاسکو و آینده فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه والیبال پرداخته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

فارس: از مسابقات انتخابی المپیک شروع کنیم، عملکرد تیم ملی والیبال ایران را در قیاس با رقابت‌های قهرمانی آسیا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

غفور: تیمی که روانه مسابقات آسیایی شد در رویارویی با تیم‌های آسیایی قهرمان شد، ولی این تیم در مسابقات انتخابی المپیک مقابل کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی هم قرار گرفت و عملکرد قابل قبولی نیز از خود بجای گذاشت و به عقیده من تیم ملی در این مسابقات بازی‌های با کلاس‌ بالاتری نسبت به مسابقات گذشته به نمایش گذاشت.

دومین ویژگی تیم ملی در مسابقات مقدماتی المپیک نیز جوان‌‌تر شدن تیم بود و به عبارت دیگر میانگین سنی بازیکنان از مسابقات آسیایی پایین‌تر بود که می‌توان دلیل آن را آینده‌نگری ولاسکو برای تیم ملی دانست.

فارس: خودتان چه میزان در مورد راهیابی به المپیک لندن امیدوار بودید؟

غفور: ما به‌طور کامل مطمئن به صعود بودیم و یک درصد هم شک به هدفمان نداشتیم و خیلی باانگیزه بودیم، اما با این اوصاف از صعود باز ماندیم.

فارس: در مورد شکست غیرمنتظره مقابل استرالیا چه نظری دارید؟

غفور: در بازی با استرالیا همه تیم ضعیف ظاهر شدند و تنها در گیم اول، بازی قابل قبولی را به نمایش گذاشتیم و در گیم‌های بعد با درخشش استرالیایی‌ها و البته بازی ضعیف ما متحمل شکستی شدیم که سرنوشت صعودمان را از اختیار خودمان خارج ساخت و کار راهیابی ایران را به اما و اگرهایی کشید که محقق نشد.

فارس: پس از این شکست غیرمنتظره، عملکرد تیم و به‌خصوص شما در دو بازی صربستان و ژاپن مطلوب بود، نظر خودتان چیست؟

غفور: همین طور است، در مقابل تیم قدرتمند صربستان بازی خوبی به نمایش گذاشتیم و در دو گیم حتی تا آستانه پیروزی نیز پیش رفتیم.

اما داستان بازی با ژاپن با سایر بازی‌ها کمی متفاوت بود و بیشتر جنبه حیثیتی داشت. در روز پایانی زمانی که متوجه ناممکن بودن صعودمان شدیم ولاسکو از نظر روانی روی بازیکنان کار کرد و از ما خواست تا به این بازی به‌عنوان یک بازی آسیایی نگاه کنیم و ثابت کنیم که صعود به المپیک حق ما بوده است.

فارس: در خصوص انتقاداتی که به لیست دعوت‌شدگان به تیم ملی والیبال برای مسابقات انتخابی المپیک و غیبت نفراتی چون بازارگرد، حسینی و نظری‌افشار مطرح شد، چه نظری دارید؟

غفور: البته در مورد لیست بازیکنان باید کادر فنی نظر دهند، اما باید این را هم بگویم افرادی که نام بردید همگی بازیکنان توانمند و برجسته‌ای هستند؛ ولی هر مربی مطابق با اندیشه و تفکر خود بازیکنان مورد نظرش را انتخاب می‌کند.

توجه به این نکته هم ضروری است نفراتی که در پست این بازیکنان قرار گرفتند توانستند عملکرد خوبی از خود بجای بگذارند به‌عنوان مثال در تیم ملی من بجای مهدی بازارگرد قطر پاسور بودم و توانستم در زمینه اسپک نفر دوم، در زدن سرویس نفر پنجم و در رده سوم امتیاز‌آورترین بازیکنان مسابقات شوم و در کنار من هم قائمی جزو بهترین سرویس‌زن‌های مسابقات قرار گرفت و سعید معروف هم بازیکن نمونه مسابقات شد و به علاوه باید این را هم مدنظر قرار بدهیم که ولاسکو در حال ایجاد تغییر نسل در تیم ملی بزرگسالان است.

فارس: اگر بخواهیم در یک جمله دلیل ناکامی ایران را در مسابقات انتخابی المپیک ذکر کنیم، چه باید بگوییم؟

غفور: به نظر من کمبود مسابقات تدارکاتی و لغو دیدارهای پیش‌بینی‌ شده با توجه به جوان بودن تیم و ضرورت در فشار قرار گرفتن بازیکنان در قالب مسابقه با تیم‌های برجسته از مهم‌ترین دلایل این ناکامی محسوب می‌شود.

فارس: با توجه به انتقاداتی که این روزها از ولاسکو می‌شود حضور وی را در والیبال ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

غفور: ولاسکو یکی از شناخته‌‌‌شده‌ترین مربیان در سطح والیبال دنیا است و موفقیت‌های او در تیم ملی والیبال ایتالیا هنوز در خاطره والیبال‌ دوستان قرار دارد.

از زمان حضور ولاسکو دانش و علم روز دنیای والیبال به تیم ملی و حتی تیم‌های باشگاهی تزریق شده و باید بپذیریم پیروزی‌های پیاپی مقابل تیم‌های آسیایی از نتایج غیرقابل انکار عملکرد و حضور ولاسکو در ایران است.

من شخصاً در سومین حضورم در تیم ملی بزرگسالان با هدایت ولاسکو تجربیاتم بیشتر شد و در مسابقات انتخابی المپیک نیز بیشتر ولاسکو در مورد وظایف تیمی‌ام با من صحبت می‌کرد تا در مورد مسائل روانی و در مقابل فرهاد قائمی که نخستین تجربه حضورش بود بیشتر از نظر روانی با او صحبت می‌شد به عبارت دیگر رفتار ولاسکو با بازیکنان مطابق با شرایط آنان بود.

فارس: چه نتیجه‌ای را در مسابقات کاپ آسیا برای والیبال ایران متصور هستید؟

غفور: باید تمام کسانی که در این مسابقات حضور دارند تمام تلاش خود را بکار گیرند تا بدشانسی مسابقات المپیک جبران شده و بار دیگر برتری و اقتدار تیم ملی والیبال ایران در قاره پهناور به اثبات برسد.

فارس: می‌توانید شیرین‌ترین خاطره‌ خود را در دوران فعالیت حرفه‌ای‌تان بیان کنید؟

غفور: می‌توانم در عرصه باشگاهی به نخستین تجربه حضورم در لیگ برتر والیبال با تیم باریج اسانس کاشان اشاره کنم که توانستیم با ارائه یک بازی خوب تیم داماش مدعی قهرمانی لیگ را مغلوب کنیم و در عرصه ملی نیز می‌توانم از تصاحب مقام قهرمانی آسیا در تهران به‌عنوان یکی از به یادماندنی‌ترین خاطراتم در این زمینه نام ببرم.

فارس: برنامه شما برای فصل آینده لیگ برتر والیبال چیست؟

غفور: بازی در کاشان را با مبلغ کم به بازی در تیم‌های متمول ترجیح می‌دهم.

فارس: یعنی در باریج اسانس می‌مانید؟

غفور: از سال 85 تاکنون برای این تیم بازی کرده‌ام، ولی امسال مشمول قانون خدمت سربازی می‌شوم و به‌دلیل شرایط سربازی‌ام طبق قانون، قراردادم فسخ می‌شود و باید به‌طور مجدد برای تمدید آن مذاکره صورت گیرد.

تا زمانی که در داخل ایران بازی کنم در باریج اسانس می‌مانم به شرطی که مدیران تیم هم در بستن تیم خوب عمل کنند چون برای اعتبار ورزشی‌ام ارزش قائلم.

فارس: آیا علاوه بر پیشنهادهای داخلی، پیشنهادی از خارج کشور نیز دارید؟

غفور: از کشورهایی نظیر ایتالیا، لهستان و صربستان پیشنهادهای خوبی دارم.

انتهای پیام/ن10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول