اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت خبر داد

فارغ‌التحصیلی 152 دانش‌آموخته مقطع کارشناسی مامایی رشت

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت از فارغ‌التحصیلی 152 دانش‌آموخته مقطع کارشناسی این دانشکده در سال جدید خبر داد.

فارغ‌التحصیلی 152 دانش‌آموخته مقطع کارشناسی مامایی رشت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدتقی مقدم‌نیا در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت در سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا (س) این شهر با اشاره به فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان این دانشکده در چهار رشته پرستاری، مامایی، هوش‌بری و کارشناس اتاق عمل اظهار کرد: امسال 152 نفر از دانش‌آموختگان دختر و پسر این دانشکده فارغ‌التحصیل شدند.

وی با بیان اینکه از 51 نفر فارغ‌التحصیل رشته پرستاری 45 نفر در مقطع کارشناسی و 6 نفر در مقطع کارشناسی ارشد هستند، افزود: تعداد دانش‌آموختگان رشته مامایی 57 نفر دختر، 22 نفر کارشناس هوش‌بری و 22 نفر کارشناس اتاق عمل هستند.

این مسئول، تعداد دانش‌آموختگان پسر رشته پرستاری را 19 نفر اعلام کرد و گفت: 46 نفر بقیه دانش‌آموختگان رشته پرستاری دختر بوده‌اند.

وی با اشاره به جذب بازار کار این دانش‌آموختگان ابراز کرد: برای رشته‌های پرستاری و اتاق عمل و هوش‌بری، بازار کار مناسب فراهم است و این فارغ‌التحصیلان می‌توانند بلافاصله در صورت تمایل کار خود را در بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی آغاز کنند اما درباره جذب ماما در کشور به ویژه در گیلان با مشکل مواجه هستیم.

مقدم‌نیا با بیان اینکه وزارت بهداشت برای جذب ماما در بازار کار اقدام به اجرای یک طرح در کشور کرده است، تصریح کرد: با اجرایی شدن جذب ماما در طرح پزشک خانواده در کشور بالغ بر 10 هزار ماما مشغول به کار می‌شوند.

وی به برخی دیگر از طرح‌های وزارت بهداشت برای جذب ماما در بازار کار اشاره کرد و گفت: طرح مشاوره مامایی در کشور نیز از دیگر طرح‌های وزارت بهداشت است که می‌تواند در صورت اجرایی شدن بسیاری از ماماها را به اشتغال وا دارد.

رئیس دانشکده پرستاری‌مامایی شهید بهشتی رشت با اشاره به طرح افزایش حق زایمان طبیعی برای حمایت از رشته مامایی در کشور یادآور شد: برای اجرایی شدن طرح زایمان فیزیولوژیک (زایمان در آب) نیازمند ورود ماما به این عرصه هستیم.

وی، ترس از زایمان طبیعی و پناه بردن برای زایمان به روش سزارین را یکی از عمده‌ترین معضلات رشته مامایی در جامعه دانست و گفت: آماده‌سازی مادران برای انجام دادن زایمان طبیعی نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق و درست در این زمینه است.

مقدم‌نیا به آمار بالای سزارین در گیلان اشاره کرد و ابراز کرد: برای برطرف کردن این معضل، بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت اقدام به برگزاری یک سری کلاس‌های آماده‌سازی مادران برای زایمان طبیعی و کنترل شده کرده است تا بدون ترس و آسیب رسیدن به نوزاد وضع حمل انجام شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 630 دانشجو در دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت مشغول تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: 258 نفر در رشته پرستاری مقطع کارشناسی، 85 نفر در رشته‌های فوریت‌های پزشکی مقطع کاردانی، 13 نفر رشته فوریت‌های پزشکی مقطع کارشناسی، 78 نفر در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری، 76 نفر در مقطع کارشناسی مامایی و 20 نفر در رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه مشغول تحصیل هستند.

این مسئول، ارتقای مراقبت و سلامت از بیمار در کنار حفظ کرامت انسانی را از جمله رسالت‌های دانشجویان رشته پرستاری خواند و خاطرنشان کرد: در فرایند زایمان طبیعی بدون آسیب به جنین در کنار فرایند زایمان فیزیولوژیک و حفظ کرامت انسانی از رسالت‌های ماما است.

وی عمده‌ترین هدف از تربیت دانشجویان رشته مراقبت‌های ویژه را ارائه بهترین طریق مراقبت از بیمار در اورژانس‌های 115 دانست.

مدیر گروه اتاق عمل و هوش‌بری دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت نیز در مراسم مذکور با اشاره به وجود رشته OR در ایران از سال 66 تاکنون در مقطع کاردانی، اظهار کرد: دانشکده شهید بهشتی همزمان با دیگر دانشگاه‌های سراسر کشور اقدام به راه‌اندازی رشته مذکور در این دانشکده کرد و تا سال 88 موفق به فارغ‌التحصیلی 21 دوره از دانش‌آموختگان در این رشته شده است.

فریده هاساواری، آماده‌سازی دانشجویان با اتاق عمل‌های پیشرفته آینده برای تطابق با رایانه‌ها، لیزرها، فیبرهای نوری، الکترونیک و ربات‌ها به منظور انجام مراقبت‌های روتین از بیماران را هدف از تربیت دانشجویان رشته اتاق عمل و هوش‌بری دانست و یادآور شد: از سال 87 دانشکده پرستاری‌مامایی شهید بهشتی رشت اقدام به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی رشته هوش‌بری اتاق عمل کرده است.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول