اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

قندهای رژیمی مانع چاقی نیست

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر پایه تحقیقات 20 ساله دانشمندان به این نتیجه رسیدیم که مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی یا همان قندهای رژیمی از چاقی جلوگیری نمی‌کند.

قندهای رژیمی مانع چاقی نیست

سوسن فدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در 20 سال گذشته، مردم در جوامع پیشرفته و نیز در حال توسعه، مقادیر بالایی از شیرین کننده‌های مصنوعی را مصرف می‌کردند اما هم‌چنان با افزایش متوسط وزن کلی جامعه رو به رو بودیم.

وی گفت: براساس این یافته‌ها، این طور نتیجه‌گیری می‌شود که مصرف فراوان این گونه مواد، تغییری را در تعادل انرژی بدن ایجاد کرده که منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بنابراین به نظر نمی‌رسد که مصرف این شیرین کننده‌ها از چاقی جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه راه حل نهایی برای یک فرد چاق که سال‌ها است از غذاهای شیرین استفاده می‌کنند، تغییر ذائقه و استفاده نکردن از قندهای ساده است، افزود: استفاده از میوه‌های خام و خشک به عنوان میان وعده غذایی سبب می‌شود به تدریج ذائقه شیرین افراد به حالت طبیعی برگردد و در نتیجه از اشتهای کاذب این دسته از افراد در طول روز جلوگیری کند.

فدایی خاطرنشان کرد: برای بسیاری از این افراد نگرانی وجود دارد که اگر مواد غذایی شیرین را کنار بگذارند و از قندهای مصنوعی هم استفاده نکنند، دچار ضعف و بی‌حالی شوند.

وی ادامه داد: کسانی که ذائقه شیرین دارند، براساس یک برنامه غذایی مشخص و زیر نظر متخصص، به تدریج میوه و سبزیجات را جایگزین غذاهای شیرین کنید تا دچار عوارض جانبی نشوند.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: شاید استفاده از مواد قندی، ضعف این افراد را برای مدتی برطرف کند اما بدن آنها را در یک سیکل معیوب قرار می‌دهد که یک تا دو ساعت بعد مجبور به استفاده مجدد از مواد قندی می‌شوند و این سیکل معیوب در طول روز نیز ادامه می‌یابد.

وی تأکید کرد: در طی مراحل تغییر از یک رژیم پر قند به سوی استفاده منظم از میوه و سبزی‌ها، استفاده از قندهای مصنوعی استاندارد کمک کننده است، اما اینکه این افراد فکر کنند با استفاده از قندهای مصنوعی دیگر مشکل چاقی و بیماری‌های متابولیک را ندارند، تصور غلطی است.

فدایی اضافه کرد: در تئوری، محصولاتی مانند نوشیدنی‌های رژیمی و بسیاری از محصولات شیرین رژیمی که در حقیقت حاوی انرژی نباشند، به افراد با ذائقه شیرین در کاهش کالری دریافتی کمک می‌کند.

وی گفت: اگر چه تجربیات کلینیکی پزشکان و بسیاری از متخصصان نشان می‌دهد این فرضیه برای مدتی طولانی قابل استفاده نیست، طوری که جایگزین کردن یک شیرین کننده به جای دیگری، هیچ کاری در اصلاح ذائقه شیرین این افراد و یا کمتر لذت بردن از طعم شیرینی انجام نمی‌دهد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به نتایج یک مطالعه انگلیسی اشاره کرد و افزود: افرادی که به مقدار زیاد از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، در کل نسبت به سایر افراد کالری بیشتری دریافت که در نهایت چاقی را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شیرین کننده‌ها ممکن است مکانیسم‌های طبیعی اشتها را دگرگون کنند، گفت: یعنی احساس سیری کافی در افراد ایجاد نمی‌شود و فرد از غذاهای دیگر زیاد می‌خورد.

فدایی از طرف دیگر به تحقیقات انجام شده در ایالت متحده آمریکا اشاره کرد که طبق آن شیرین کننده مصنوعی آسپارتام مانع تولید هورمون سروتونین (هورمون حس شادی) در مغز می‌شود و ادامه داد: از آنجا که این هورمون می‌تواند اشتها را متوقف کند، بنابراین کاهش این هورمون می‌تواند منجر به افسردگی و افزایش میل به غذا خوردن شود.

وی اظهار کرد: آسپارتام یکی از قندهای مصنوعی است که نباید توسط کودکان مبتلا به فنیل‌کتونوری مصرف شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول