اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس اول شورای اصناف کشور:

تولید کنندگان و واردکنندگان متولی طرح شبنم می‌شوند

خبرگزاری فارس: نایب رئیس اول شورای اصناف کشور گفت: به‌زودی واحدهای صنفی تکلیفی برای نصب بارکد نخواهند داشت و تولیدکنندگان و واردکنندگان متولیان اصلی طرح «شبنم» می‌شوند و بازرسان صنوف بر این امر نظارت می‌کنند.

تولید کنندگان و واردکنندگان متولی طرح شبنم می‌شوند

جلال‌الدین محمدشکریه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت به اجرایی شدن طرح شبنم «شبکه بازرسی و نظارت اصناف» اشاره کرد و اظهار داشت: محدودیت‌ کالای قاچاق با طرح شبنم اجرایی می‌شود.

وی، با بیان اینکه طرح شبنم در راستای شناسایی کالای قاچاق و عدم ورود این کالا به کشور در حال اجرا است، افزود: با اجرای طرح «شبنم» در گام نخست می‌توان از تولید داخل در سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» که توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است حمایت لازم را به عمل آورد.

این مسئول ادامه داد: همواره اتحادیه‌هایی مانند تولیدکنندگان پوشاک، تولیدکنندگان کفش و کیف، خرازی و تریکو و لوازم‌التحریر و ... در بخش صنوف و تولیدکنندگان لوازم خانگی و صوتی تصویری در بخش صنعت بارها  نگرانی خود را به دلیل ورود اینگونه کالای وارداتی به کشور ابراز می‌کردند.

*نصب نرم‌افزار شناسایی کالای قاچاق روی گوشی تلفن همراه مصرف کننده

به گفته وی، در این طرح نرم‌افزاری روی گوشی‌های همراه نصب می‌شود و مصرف‌کننده می‌تواند با قرار دادن گوشی در حالت فیلم‌برداری بارکد پشت کالا را رصد کند و در این صورت کالای قانونی و قاچاق به راحتی از یکدیگر قابل شناسایی می‌شود.

محمدشکریه، در ادامه با تاکید بر اینکه تجربه طرح شبنم در کشورهایی نظیر آلمان و کره از سال‌های گذشته اجرایی و عملیاتی شده است، تصریح کرد: دقیقا این طرح در اجرای حمایت از تولید داخلی و ملی و عدم ورود کالای قاچاق ساماندهی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح  که در مرحله اجرا است پنج گروه کالایی مانند لوازم خانگی، برخی از تجهیزات پزشکی، لوازم الکترونیک از جمله گوشی تلفن همراه و رایانه و لوازم آرایشی و بهداشتی را در دستور کار دارد.

رئیس مجمع امور صنفی شهرستان رشت، طرح شبنم را برگرفته از مخفف نام «شبکه بازرسی و نظارت اصناف» عنوان کرد و گفت: هدف مجریان از این طرح ورود مردم و مصرف کننده و کمک آنان در عرصه بازرسی و نظارت صنوف است.

وی، یادآور شد: مطمئنا ما در اجرای این طرح با آزمون و خطاهایی مواجه می‌شویم و به طور یقین همکاری خریداران و عرضه‌کنندگان شامل وارد کننده، عمده فروش و خرده فروش با مجریان طرح شبنم از واجبات اجرای این طرح ملی است.

محمدشکریه افزود: با توجه به اینکه در واحدهای صنفی کالا بدون انجام تشریفات  گمرکی و وجود برگ سبز موجود است، برای حمایت از اینگونه واحدها مقرر شده که از طریق اتحادیه فرمتی به واحد صنفی عرضه‌ کننده خرده فروش داده ‌شود تا متصدی واحد کالای موجود خود که مشمول طرح شبنم می‌شود را اعلام کند و اتحادیه پس از بررسی مراتب را مورد تایید قرار می‌دهد و سپس سریعا فرمت‌ها تحویل شرکت مجری ثبت سامانه شده و پس از آن بارکد لازم برای الصاق روی کالا و یا به باکس‌ها و کارتن‌های مربوطه قرار می‌گیرند.

به گفته وی، به لحاظ عدم وارد آمدن ضرر و زیان مالی به فروشنده‌ و خریدار برای کالایی که به صورت یک‌جین و یا فله‌ای هستند بارکد صرفا روی کارتن اصلی نصب می‌شود و قیمت هر بارکد 90 تومان است.

این مسئول، متذکر شد: برای مبادی عرضه کالا و مجتمع‌های تجاری که روی نوارهای مرزی قرار دارند برنامه‌ریزی خاصی در دست اجرا است و امیدواریم به‌زودی با عملیاتی شدن برنامه‌‌های ذی‌ربط در این بخش شاهد کاهش نگرانی برای فعالان اقتصادی مربوطه باشیم.

*کالای فاقد بارکد قاچاق محسوب می‌شود

وی، با اشاره به اینکه برای جلوگیری از عرضه کالای قاچاق در بازارهای هفتگی و دست‌فروشان نیاز است وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور تمهیدات لازم داشته باشند، یادآور شد: واحدهای بازرسی و نظارت مجامع امور صنفی کشور با مدیریت هماهنگ شورای اصناف کشور و مدیریت، بازرسی و نظارت خود در حال اجرای موارد یاد شده هستند و در آینده بسیار نزدیک ممیزی لازم با عنایت به دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوطه سرلوحه امور و در دستور کار قرار می‌گیرد.

محمدشکریه، درباره برخوردهای دستگاه‌های نظارتی متخلفان کالای قاچاق پس از اجرای طرح شبنم، افزود: در صورت اصرار فروشنده به عرضه کالای قاچاق طبق قوانین تعزیرات حکومتی برخورد قانونی با اینگونه واحدها صورت می‌گیرد.

وی، ابراز کرد: اگر در زمان ورود کالا و یا تولید کالای داخلی توسط متولیان امر بارکد اخذ و نصب شود مشکل کالای قاچاق برطرف می‌شود بنابراین واحدهای صنفی ملزم هستند با دریافت بارکد نسبت به نصب آن برای شناسایی کالای فاقد بارکد اقدام کنند که در صورت مشاهده کالای فاقد بارکد، آن کالا قاچاق محسوب می‌شود.

*تولید کنندگان و واردکنندگان متولی اصلی طرح شبنم می‌شوند

نایب رئیس اول شورای اصناف کشور خاطرنشان کرد: به‌زودی واحدهای صنفی تکلیفی برای نصب بارکد نخواهند داشت و تولیدکنندگان و واردکنندگان متولیان اصلی طرح «شبنم» می‌شوند بنابراین نظارت و بازرسی همواره به عهده بازرسان صنوف باقی می‌ماند و انتظار می‌رود واحدهای صنفی زیرمجموعه مجامع امور صنفی کشور در صورت بروز هر گونه مشکل و یا پرسش در این زمینه مراتب را با اتحادیه‌های صنفی خود هماهنگ کنند و مطمئن باشند بلافاصله در راستای برطرف شدن نقیصه پیش آمده اندیشه لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی، تصریح کرد: در اجرای طرح «شبنم» باید تنظیم بازار و نیاز کشور در سطح عرضه و تقاضا به صورت دائم رصد شوند.

ا‌نتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول