اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در برخورد با کالاهای قاچاق

فاز نخست طرح شبنم از اول خرداد در سراب اجرایی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب با اشاره به اینکه محور اصلی طرح شبنم برخورد با کالاهای قاچاق و غیرقانونی است، گفت: فاز اول طرح شبنم از اول خرداد در شهرستان سراب اجرایی می‌شود.

فاز نخست طرح شبنم از اول خرداد در سراب اجرایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مهربان، ظهر امروز جلسه کمیته پیشگیری و ساماندهی اقتصادی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان سراب با حضور اعضا به ریاست داود رفیقی مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب در سالن اجتماعات این اداره برگزار شد.

داود رفیقی مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب در سخنانی با اشاره به نامگذاری سال 91 به نام سال تولید ملی، حمایت از سرمایه و کار ایرانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری خیلی خلاصه اما کامل فرمودند که یکی از بخش‌های کلیدی جهاداقتصادی، تولید ملی است و برای حل مشکل بیکاری و دستیابی به اشتغال پایدار، همچنین برای اینکه در حوزه تولید به خارج از کشور وابسته نباشیم و قدرت‌های سلطه نتوانند از طریق برخی بداخلاقی‌ها و تحریم‌ها کشور را در تنگنا قرار دهند، باید موضوع تولید داخل و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی، به وظیفه دولت و مردم برای رونق تولید داخلی اظهار کرد: نخستین وظیفه دولت همچون گذشته تلاش بیشتر در زمینه بهبود فضای کسب و کار همچنین برداشتن موانع پیش پای تولید مثل کمبود سرمایه در گردش است.

برخی واحدهای تولیدی نیازمند تسهیلات ارزان قیمت

رفیقی گفت: هم‌اکنون برخی واحدهای تولیدی در این زمینه در رنج بوده و نیازمند تسهیلات ارزان قیمت هستند.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب تصریح کرد: در یک جمع‌بندی باید گفت که بسیاری از راهکارها وجود دارد که هم به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند و هم به تولیدکننده که بر مشکلاتش فایق آید.

رفیقی در ادامه به بحث قاچاق کالا اشاره کرده و افزود: قاچاق کالا پدیده شومی است که تولید و اقتصاد ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در بحث اشتغال و اشتغالزایی معضل ایجاد می‌کند.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب با اشاره به ارزانی کالاهای قاچاق اظهار کرد: کالاهایی که از طریق قاچاق وارد می‌شوند ارزان‌تر از کالاهایی است که از طریق مبادی قانونی وارد می‌شود و گارانتی مسئله‌ای است که مردم نظر مثبتی نسبت به آن ندارند.

رفیقی با اشاره به اینکه مسئله قاچاق کالا امروز بر اقتصاد کشور سایه افکنده است، افزود: تاکنون آن گونه که انتظار می‌رفت در جلوگیری از قاچاق کالا موفق نبوده‌ایم، هر چند که در این راه شهدای زیادی تقدیم شده است و این مهم بیانگر آن است که مبارزه با قاچاق کالا در کشور جدی است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که گستردگی مرزهای کشور و شرایط و موقعیت داخلی کشورهای همسایه در مسئله قاچاق کالا به کشور ما بسیار تاثیرگذار است ولی در مجموع تلاش‌ها بر این است که در جلوگیری از عرضه کالای قاچاق تاثیرگذار باشیم.

تعطیلی واحدهای تولیدی در اثر قاچاق

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب با اشاره به اینکه امروز معضل قاچاق کالا منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شده است، اظهار کرد: یکی از راهکارهای اساسی در مبارزه با قاچاق کالا، بالا بردن کیفیت کالای تولید داخل است و باید با بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی عرصه را بر کالاهای خارجی مشابه تنگ کنیم.

رفیقی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا کیفیت کالاهای تولید داخل روز به روز افزایش یابد افزود: باید کیفیت کالای تولید داخل را بالا ببریم و در بازار به مرحله‌ای برسیم که خرید کالای داخلی ارزش تلقی شود.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب تاکید کرد: کالاهای قاچاق تا به امروز زیان‌های مختلفی در اقتصاد ایران بر جای گذاشته‌اند ولی پس از اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی استفاده از اجناس بی‌کیفیت و قاچاق خارجی به صرفه نبوده و مصرف‌کنندگان با تغییر نگاه خود بی‌رونقی در بازار این کالاها را موجب شده‌اند.

رفیقی، به تمهیدات دولت در زمینه مبارزه عملی و همه جانبه با قاچاق کالا اشاره کرده و افزود: طرح شبنم که در واقع یک نوع طرح عمومی و فراگیر است امکان نظارت را برای عموم مردم فراهم می‌کند و هر فرد ایرانی در این طرح می‌تواند نقش ایفا کند و با به کارگیری این سامانه می‌توان امیدوار بود که ورود و عرضه کالاهای قاچاق به کشور به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

طرح شبنم ضریب کنترل کالاهای قاچاق و غیرمجاز را گسترش داده است 

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب تاکید کرد: طرح شبنم ضریب نفوذ بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق و غیرمجاز را گسترش داده همچنین امکان سیاستگذاری و کنترل دولت در بخش کالا و خدمات را تقویت می‌کند.

وی گفت: اجرایی شدن سیاست‌های ویژه دولت در کنترل بازار را تسهیل می‌بخشد، مردم از نقش موثرتر دولت در حوزه کالا و خدمات اطمینان حاصل می‌کنند، امنیت و جلوگیری از توزیع کالای قاچاق افزایش یافته و جلوگیری از تولید و توزیع کالای جعلی از جمله اهداف کلی طرح به شمار می‌آیند.

رفیقی با اشاره به اینکه طرح شبنم طرحی است که اصل و اساس آن همکاری مردم است، تاکید کرد: هر چقدر تعداد بازرسان و ناظران را افزایش دهیم امکان پوشش دادن نظارت بر همه واحدهای صنفی میسر نیست و تنها همکاری مردم شرط لازم است و تجربه نشان داده است که هر کجا که مردم همکاری کنند، نتیجه مطلوب بوده است.

وی تاکید کرد: تلاش‌ها زمانی نتیجه خواهد داد که مردم در کنار مسئولان و مسئولان در کنار مردم باشند.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب با اشاره به این که هدف‌گذاری و سیاستگذاری بخش صنعت، معدن و تجارت در کشور در سال‌جاری تحقق عملی فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، افزود: محور اصلی طرح شبنم برخورد با کالاهای قاچاق و غیرقانونی است.

طرح شبنم گامی بزرگ در زمینه تحقق حمایت از تولید ملی است

رفیقی با اشاره به اینکه اجرای درست و صحیح این طرح گامی بزرگ در زمینه تحقق حمایت از تولید ملی است، تصریح کرد: فاز اول طرح شبنم از اول خرداد در شهرستان سراب اجرایی می‌شود.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب افزود: در فاز اول این طرح اقلامی از قبیل قطعات رایانه‌ای، لوازم بهداشتی و آرایشی، گوشی‌های همراه، انواع موتور یخچال و فریزر، انواع تلویزیون، انواع مایکروفر، انواع دوربین عکاسی، کولر گازی، اتو، آبمیوه‌گیر سه کاره و پنج کاره، انواع جارو برقی، انواع چاپگر و انواع لوازم صوتی و تصویری، تجهیزات پزشکی از قبیل دستگاه‌های فشار خون و قند خون بازرسی می‌شوند.

انتهای پیام/ح10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول