اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی:

طرح شبنم یک شبکه بازرسی و نظارت مردمی است

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: طرح شبنم مخفف " شبکه بازرسی و نظارت مردمی " است که ضریب نفوذ بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق و غیرمجاز را گسترش می‌دهد.

طرح شبنم یک شبکه بازرسی و نظارت مردمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی، الیاس جویبان اظهار داشت: این طرح امکان سیاست‌گذاری و کنترل دولت در بخش کالا و خدمات را نیز تقویت می‌کند.

وی تسهیل اجرایی شدن سیاست‌های ویژه دولت در کنترل بازار را دیگر مزایای این طرح عنوان کرد و گفت: همچنین در این طرح مردم از نقش موثرتر دولت در حوزه کالا و خدمات اطمینان حاصل می‌کنند.

سرپرست معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: امنیت و جلوگیری از توزیع کالای قاچاق در این طرح افزایش یافته و همچنین جلوگیری از تولید و توزیع کالای جعلی از جمله اهداف کلی این طرح به شمار می‌آید.

جویبان ادامه داد: در همه جای دنیا کالای قاچاق و جعلی را به‌عنوان یک کالای غیرقابل اطمینان و نامطمئن می‌شناسند چرا که مشخص نبودن کانال توزیع و واسطه‌ها و نیز تولید کننده واقعی، مشتری را نگران می‌کند که آیا این کالا از اصالت لازم برخوردار بوده و به تبع آن کیفیت مورد نظر را ارائه خواهد کرد یا خیر؟ علاوه بر آن کالای قاچاق کاهش تولید داخل و فروش وبه تبع آن درآمد تولید کننده داخل را کاهش داده و تولید داخلی را تهدید می‌کند و افزایش ثروت نامشروع و رانت خواری نیز از دیگر آثار زیان‌بار کالای قاچاق و جعلی است که در جامعه رواج پیدا می‌کند.

وی افزود: متولی اصلی این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان است که به عنوان بخش تجارت و شبکه توزیع کالا، برای مبارزه توزیع کالای قاچاق و جعلی اقدام به ایجاد سامانه شبکه نظارت مردمی کرده است.

سرپرست معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی در مورد معرفی این طرح خاطرنشان کرد: طرح شبکه بازرسی نظارت مردمی شبنم در حقیقت ایجاد سامانه‌ای را دنبال می‌کند که در آن همه مردم می‌توانند تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه دارای دوربین و با استفاده از نرم‌افزاری که در اختیارشان قرار گرفته است علاوه بر اطمینان از اصالت کالای خریداری شده و یاری دولت در شناسایی عوامل توزیع کالای قاچاق و جعلی، از مشوق‌های اعتباری نیز برخوردار شوند.

جویبان گفت: در واقع این طرح ضریب نفوذ بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق و غیرمجاز را گسترش می‌دهد.

وی مزایای این طرح را برای مردم کاهش احتمال خرید کالای تقلبی، اطمینان نسبت به برخورداری کالا از کیفیت اعلام شده، امکان راستی آزمایی اصلی بودن کالا در هنگام خرید، امکان دریافت اطلاعات مربوط به تولید این کالا برای کمک به تصمیم خرید و دریافت اعتبار کالا در قبال گزارش دریافتی عنوان کرد.

سرپرست معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی مزایای این طرح را برای دولت حمایت از تولید داخلی و وارد کنندگان قانونی، جلوگیری از تولید و توزیع کالای جعلی، شناسایی فروشندگان و عوامل توزیع کالای قاچاق، ایجاد امکان نظارت بیشتر و مدیریت کامل‌تر بر عرضه و تقاضای کالاها، ایجاد امکان نظارت بیشتر و مدیریت کامل‌تر بر عرضه و تقاضای کالاها، امکان برخورد دقیق‌تر و بیشتر با متخلفان، شناسایی کالاهای غیرمجاز تولید شده یا وارد شده، متمرکز شدن ورود کالا از کانال رسمی و ایجاد امکان کنترل کامل‌تر بر آن، تقویت امکان سیاست‌گذاری و کنترل دولت در بخش کالا و خدمات، تسهیل در اجرایی شدن سیاست‌های ویژه دولت در کنترل و تنظیم بازار و اطمینان مردم از نقش موثرتر دولت در توزیع کالاها بیان داشت.

جویبان یکی از اساسی‌ترین اهداف مورد نظر این طرح را افزایش تعداد بازرسین کالاها دانست و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی بازرس رسمی و افتخاری با مراجعه و بررسی کالاهای غیرمجاز و قاچاق، تخلفات مشاهده شده را ثبت کرده و در اختیار مراجع نظارتی و قضایی قرار می‌دهند، اما واضح است که با بودجه محدود و گستردگی بازار کالا امکان نظارت بر تمامی ابعاد و زوایای بازار از این طریق وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن طرح «شبنم» امکان استفاده از شبکه گسترده بازرسان مردمی به خوبی فراهم می‌شود چرا که هر فرد تنها با در اختیار داشتن یک گوشی تلفن همراه و استفاده از نرم‌افزار شبنم، می‌تواند به‌عنوان بازرس عمل کرده و تخلفاتی که در زمینه کالاهای غیر اصل مشاهده می‌کند را به سهولت و در کمترین زمان به مراجع ذی‌ربط اطلاع دهد، ضمن اینکه اجرای طرح شبنم در اعتماد سازی و اطمینان مشتریان در هنگام خرید کالا بسیار موثر خواهد بود.

سرپرست معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی در مورد عملکرد سامانه شبنم افزود: تولیدکنندگان و واردکنندگان با مراجعه به سامانه شبنم، برای هر محصول خود بارکد دو بعدی دریافت می‌کنند.

جویبان گفت: این بار کد برای هر قلم کالا شخصی سازی شده و می‌توانند آن را بر روی کالا نصب کنند و به این ترتیب با استفاده از این بارکد می‌توان به اطلاعاتی دقیق و مناسب در باره هر قلم کالا دست یافت.

انتهای پیام/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول