اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین خبر داد

بهره‌برداری از تالار شهر قزوین تا 3 سال آینده

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: پروژه تالار شهر قزوین تا ۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از تالار شهر قزوین تا 3 سال آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، به بهانه برگزاری دومین دوسالانه خوشنویسی و دیگر طرح‌های تابستانی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به گفت‌و‌گو نشستیم که شرح آن در ذیل می‌آید.

_چند سال پیش مقرر شد تا طرحی با عنوان تالار شهر در قزوین اجرا شود، پیرامون این طرح و در مورد پیشرفت این پروژه و زمان بهره‌برداری از آن توضیح دهید.

عملیات اجرایی پروژه تالار شهر از سال 89 رسما آغاز شد و قرار است در 4 سال به بهره‌برداری برسد، ولی این موضوع به تأمین مالی پروژه بستگی دارد.

تالار شهر از جمله پروژه‌های مهم استانی است و در حوزه کارهای فرهنگی بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که در سطح استان قزوین در حال اجراست.

برای اجرای این پروژه، توقف‌هایی به وجود آمد، سال اول اعتبار چندانی نداشت و از سال دوم به بعد اعتبار تعریف و پیمانکار انتخاب شده است، ولی مشکلی که ارشاد با آن مواجه است، مجوز شهرداریست.

این مشکل در رابطه با پارکینگ آن است و البته در کمیسیون ماده 5 درصدد رفع آن هستند تا این جواز صادر شود ولی یک اشکال بزرگ‌تر در تأمین اعتبارات است.

در سال 90 برای این پروژه رقم نسبتا مناسبی در نظر گرفته شد ولی این رقم به طور کامل تخصیص پیدا نکرد و موجب شد تا عملیات ساخت پروژه عقب بیفتد.

در سال 91 با رایزنی‌هایی که با وزارتخانه و نمایندگان محترم صورت گرفته است، تلاش می‌کنیم تا ردیف اعتباری این پروژه را بالا ببرند و در این زمینه با استاندار قزوین نیز صحبت‌هایی شده است تا از بودجه مهر ماندگار که دولت برای اتمام پروژه‌های مهم در نظر گرفته است، به این پروژه اختصاص دهند.

تا زمان بهره‌برداری از این پروژه زمان زیادی در پیش داریم ولی خوشبختانه پیمانکار پروژه توانایی اینکه رقم‌های بالا را در طول سال بتواند جذب کند، دارد و امیدواریم برای سه سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

_بودجه پیش‌بینی شده برای این طرح چقدر است؟

آنچه که در قرارداد ذکر شده، رقمی نزدیک به 12 میلیارد است ولی این پروژه تا بهر‌ه‌برداری کامل و تجهیز حدود 17 میلیارد اعتبار نیاز دارد.

_ آیا این مبلغ با توجه به افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی شده است؟

افزایش قیمت‌ها ممکن است این رقم را بالا ببرد و  یکی از نگرانی‌ها در پروژه‌های بزرگ دولتی این است که کار به قدری تعویق نیفتد که خسارت تورم موجب آسیب بیشتر به پروژه شود.

_این طرح چه ویژگی شاخصی نسبت به طرح‌های مشابه دارد؟

عمده‌ترین ویژگی‌اش این است که سالن‌ها و ساختمان بر مبنای استاندارد جهانی ساخته می‌شود، این طرح دارای دو سالن مجزا ویژه اجرای نمایش و موسیقی است و با توجه به کاربردی که اینها در جامعه امروز می‌توانند داشته باشند، نمی‌توانیم از سالن‌های غیر استاندارد استفاده کنیم زیرا آسیب‌ها و عوارضی را دارد.

اگر سالن‌های استانداردی داشته باشیم که برنامه‌های وزین و فاخر در آنها اجرا شود طبیعی است به فرهنگ و هنر استان هم کمک شایانی خواهد شد و زمینه اینکه ما بتوانیم گروه‌های نمایشی معتبر را به قزوین دعوت کنیم و نمایش‌های ارزشمند به نمایش گذاشته شود، ایجاد می‌شود، همچنین انگیزه گروه‌های داخلی نیز برای تولید آثار مهم‌تر و جدی‌تر افزایش می‌یابد.

همچنین در حال حاضر سالن مناسب برای اجرای موسیقی نداریم و در عین حال علاقه‌مندان و مشتاقان این بخش زیادند و اگر سالن اختصاصی موسیقی هم شکل بگیرد می‌توانیم زمینه اجرای کارهای بزرگ موسیقی که با ارزش بوده و باعث افتخار ماست و معمولا در تهران و شهرهای بزرگ اجرا می‌شود در قزوین نیز فراهم کنیم و البته در کنار این سالن‌ها مجموعه‌های دیگری مانند بخش اداری، آموزشی و غیره پیش‌بینی شده است که لازمه چنین پروژه‌های عظیمی است.

_سرانه فضای فرهنگی استان قزوین در حال حاضر نسبت به سایر شهرهای  کشور چه وضعیتی دارد و بعد از ساخت تالار شهر به چه میزان ارتقا می‌یابد؟

رقم دقیق آن را نداریم ولی سرانه فضاهای فرهنگی استان قزوین نسبت به استان‌های دیگر وضعیت مطلوبی ندارد هر چند ما طی هفت سال گذشته ارتقای خوبی نسبت به قبل پیدا کردیم و تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است.

آبیک و تاکستان صاحب فضای فرهنگی هنری شدند، بخش‌های قزوین در این دوره توانستند صاحب خانه فرهنگ و هنر شوند و امروز پروژه‌های متعددی را در دست اجرا داریم که در تمام بخش‌های استان بتوانیم یک مرکز فرهنگی و هنری را تاسیس کنیم.

در حال حاضر چند پروژه خانه فرهنگ و هنر در حال احداث است و سال 91 نیز در نظر داریم چند پروژه جدید را با کمک مجموعه ادارات استان کلید بزنیم ولی در هر صورت سرانه به ویژه در خود شهر قزوین مطلوب نیست.

این برای مردم جالب توجه خواهد بود که بدانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در قزوین برخلاف اینکه بیشترین کاربری سالنی را باید داشته باشد اما امروز از یک سالن قابل قبول نیز برخوردار نیست، در صورتیکه تالار شهر ساخته شود می‌توانیم بگوییم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دارای فضای اختصاصی است.

تکمیل این پروژه و پروژه‌های دیگر که در بخش‌ها اجرا خواهد شد سرانه فرهنگی استان را به شکل موثری ارتقا می‌دهد و امیدواریم تا سه سال آینده با تکمیل این پروژه‌ها، سرانه فرهنگی استان قزوین ارتقای قابل قبول داشته باشد.

_مهم‌ترین موانع برای اجرای برنامه‌های فرهنگی چیست و چه راهکاری برای رفع آنها پیشنهاد می‌کنید؟

یکی از موانع این است که بودجه‌های فرهنگی در قالب بودجه‌های جاری تخصیص داده می‌شود، بودجه‌های جاری هم طبیعت انقباضی دارند که در بحث پرسنلی و اداری ممکن است درست هم باشد تا بودجه دولت گسترده و فربه نشود و گرایش به حقوق بگیری کاهش پیدا کند.

اما تخصیص بودجه با این دیدگاه به فعالیت‌های فرهنگی و هنری ایجاد مشکل می‌کند، این فعالیت‌ها نیاز جامعه است زیرا فعالیت‌های فرهنگی و هنری مانند اکسیژن برای مردم است که اگر صورت نگیرد تنفس جامعه دچار اختلال می شود.

اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برای همه صنوف و همه اقشار جامعه ضروری و الزامی است، از این رو لازم است که بودجه‌های مشخصی با نظارت‌های دقیق صرفا برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری اختصاص پیدا کند تا انتظارات برآورده شود.

وقتی ما با فشار بودجه‌های انقباضی مواجه می‌شویم، آثار نامطلوب از خود به جا می‌گذارد.

ضمنا چون بودجه در نظر گرفته شده معمولا به صورت ناقص تخصیص می‌یابد، اجرای برنامه‌ها نیز به شکل کامل و مطلوب عملیاتی نمی‌شود.

قزوین ظرفیت و استعدادهای فراوانی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارد که اگر بستر فعالیت آنها فراهم شود ظهور و بروز پیدا کرده و این استعدادها به تهران منتقل نمی‌شوند، به دلیل اینکه همچنان منابع بسیار زیادی در مرکز متمرکز است و این از نکات بسیار حساسی است که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.

برخلاف اینکه در این دولت تلاش‌های بسیار زیادی برای توزیع اعتبارات در سطح کشور شده است و همچنین نگاه مجلس محترم هم بر توزیع عادلانه اعتبار در سطح کشور معطوف است ولی اعتقاد و باور ما این است که هنوز رقم قابل توجه فاصله‌داری از بودجه کشور در مرکز کشور توزیع و هزینه می‌شود.

این مهم موجب می‌شود که همچنان امتیاز ویژه‌ای برای تهران باشد، به خصوص قزوین که فاصله آن به تهران نزدیک است و توانایی تأمین نیروهای شاخص خود را ندارد که نمونه‌های بسیاری از اینگونه افراد را می‌توان مشاهده کرد که در تهران مشغول فعالیت هستند.

گر چه این امر هم ارزشمند و افتخاری برای استان است، اما شایسته است که بتوانیم نیروهای خود را در استان حفظ کنیم و از مهارت آنها برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری استفاده کنیم.

_چه مقدار از  اهدافی که در آغاز پذیرفتن مسئولیت مدیرکلی در نظر داشتید، تحقق پیدا کرده است؟

آنچه که تصور اولیه من بود با آنچه که بعدا با آن مواجه شدم قدری متفاوت بود ولی در عین حال برداشت خود من این است که تلاش‌های صورت گرفته در طول این هفت سال، تلاش‌های قابل قبولی بوده که الزاما وابسته به خود من نیست و مجموعه تلاش‌های همه همکاران، اصحاب فرهنگ و هنرمندان استان بوده است که منجر به گسترش فعالیت‌ها از لحاظ کیفی و محتوایی و انجام فعالیت‌های جدید شده است.

البته ضعف‌هایی هم وجود دارد که امیدواریم آنها را کاهش دهیم و در مجموع تلاش‌های آتی موفق‌تر باشند.

_سال گذشته برخی رسانه‌ها با قطعیت اعلام کردند که شما به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اید و در این خصوص نیز موضع‌گیری رسمی از سوی شما صورت نگرفت، در این خصوص و آینده مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین توضیح دهید.

شما بعد از یک سال در سمت مدیرکلی با من مصاحبه می‌کنید، بنابراین پاسخ سئوال همین مصاحبه است.

این از بدی‌ها و کارهای غیر اخلاقی جامعه ماست که باید اصلاح شود و آسیب زیادی به جامعه در سطوح مختلف میزند. 

نباید مبنای برخی رسانه‌های ما بر مبنای ساختن و پخش شایعات باشد، بدون اینکه درنگ شود و مصالح در نظر گرفته شود.

یقینا حفظ  مجموعه مهم‌تر از فرد است و اگر روش ما به گونه‌ای شود که این تخریب‌ها موجب سستی فعالیت‌ها در مجموعه شود، این کار ناپسندی است.

این اتفاق هم در سال گذشته صورت گرفت، دوره 30 ساله خدمت من به پایان رسید اما نگاه وزارتخانه این بود که من همچنان همکاری را ادامه بدهم تا زمانیکه دوستان صلاح بدانند و فعلا هم در خدمت همه عزیزان هستم.

_آیا در انتخاب مدیران زیرمجموعه خود نظر هنرمندان لحاظ می‌شوند؟

الزامی در این معنا وجود ندارد که با مجموعه هنرمندان مشورت شود و براساس مکانیزمی این انتخاب صورت بگیرد تا هنرمندان به طور مستقیم در این امر شرکت کنند، اما طبعا برای یک مدیر فرهنگی و هنری باید این ملاحظات باشد که مدیر در بین هنرمندان نفوذ داشته و مقبول باشد و بتواند در مجموعه فرهنگی و هنری تاثیرگذار باشد.

این مورد را معمولا رعایت می‌کنیم ولی اصحاب فرهنگ و هنر مستقیما در این مورد نظر نمی‌دهند و در ساختار اداری نیز امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول