اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران:

برای افزایش بهای آب در فاز دوم هدفمندی ابلاغیه‌ای نداشتیم/ قیمت فعلی آب واقعی نیست

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران قیمت تمام شده آب شرب را 300 تومان به ازای هر متر مکعب خواند و گفت: برای افزایش بها در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هنوز ابلاغیه‌ای نداشتیم.

برای افزایش بهای آب در فاز دوم هدفمندی ابلاغیه‌ای نداشتیم/ قیمت فعلی آب واقعی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران، محمدحسین برزگر عنوان کرد: امروز شاخص بهره‌مندی آب شرب روستایی در مازندران با میانگین کشوری برابری می‌کند.

وی با اشاره به تعداد مجتمع‌های آبرسانی نیمه کاره در زمان پذیرش مسئولیتش افزود: هم‌اکنون بسیاری از این پروژه‌ها تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این نشان‌دهنده فعالیت جهادی و جهشی شرکت در چند سال اخیر است.

برزگر از اجرای طرح مطالعاتی جامع آب روستاها در راستای برنامه‌ریزی شرکت خبر داد و بیان داشت: وزارت نیرو در راستای اختصاص اعتبارات برای روستاها تمهیدات خوبی اندیشیده و با تلاش زیاد توانست از محل اعتبارات ملی برای آبرسانی روستایی اعتبارات مناسبی اختصاص دهد البته در این راستا برای آبرسانی روستایی مازندران نیز اعتبارات خوبی اختصاص یافت.

مدیرعامل آبفار مازندران به کمبود منابع آبی در استان اشاره کرد و گفت: اوایل انقلاب در روستاها منابع آبی خوبی داشتیم، ولی مردم از حیث شبکه آبرسانی در تنگنا بودند تا اینکه با حرکت جهادی طی سال‌های بعد از انقلاب به ویژه چند سال اخیر در بسیاری از روستاها عملیات ایجاد شبکه آبرسانی اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: طی خشکسالی‌های پیاپی درصد زیادی از منابع آب به ویژه چشمه‌ها در مازندران خشک و چاه‌ها با کاهش دبی مواجه شدند، آبرسانی به مناطق کوهستانی نیز مشکل شد و کیفیت آب تغییر یافت، در حاشیه دریا نیز آب شور بر آب شیرین غلبه پیدا کرد و با بالا رفتن کدورت آب کیفیت آن پایین آمد و تمام این مشکلات در حالی صورت گرفت که رتبه مازندران در تجمیع آب پشت سدها زیر 10 درصد است در حالی‌که میانگین کشوری 43 درصد است و ما با استاندارد کشوری فاصله چشمگیری داریم؛ اما تلاش می‌کنیم کمبود آب را از طریق سدهای در دست اجرا جبران کنیم.

برزگر شعار آبفار را در راستای سلامت آب شرب ذکر کرد و گفت: تمام تلاش‌مان بر این است که آب کمتر، اما با اطمینان به سالم بودنش به دست مردم برسد، در این راستا در بیشتر ادارات امور آب و فاضلاب روستایی استان، آزمایشگاه مجهز با کادری مجرب مشغول فعالیت هستند و روزانه از آب شرب تمام روستاهای استان آزمایش‌های متعددی دال بر سلامت آب شرب گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: در کنار آن یک آزمایشگاه سیار هم به صورت رندومی آزمایش‌های متعددی از آب در روستاهای استان انجام می‌دهد همچنین با همکاری مرکز بهداشت استان آزمایش‌های مکرر از آب شرب روستایی گرفته می‌شود.

این مسئول با اشاره به سیاست وزارت نیرو در راستای آبرسانی مجتمعی خاطرنشان کرد: در تشکیلات وزارت نیرو سعی بر آبرسانی مجتمعی به روستاها به دلیل کنترل کیفیت آب، استفاده بهینه از تاسیسات و کاهش هزینه‌ها است.

برزگر با اشاره به 15 هزار کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی در مازندران اذعان داشت: 5 هزار کیلومتر از مجموع شبکه آبرسانی روستایی استان فرسوده است که برای بازسازی و اصلاح شبکه‌های فرسوده 180 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: مازندران دارای 3 هزار و 100 روستا است که 2 هزار و 400 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند و از این تعداد 73 درصد جمعیت زیر پوشش آبفار استان هستند و بقیه روستاها به صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اما با توجه به مشکلات موجود در کیفیت و سلامت آب شرب روستاهای خودگردان و مستقل از آنها خواستیم زیر پوشش شرکت آبفار استان درآیند تا بتوانیم خدمات مطلوب‌تری به آنها ارائه دهیم.

مدیرعامل آبفار مازندران قیمت تمام شده آب شرب را 300 تومان به ازای هر متر مکعب خواند و متذکر شد: این قیمت بهای واقعی آب شرب نیست، اما برای افزایش بها در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هنوز ابلاغیه‌ای نداشتیم.

برزگر در پایان با اشاره به گردشگرپذیر بودن روستاهای استان و گرمای پیش رو از روستاییان و مسافران خواست با توجه به کاهش منابع آبی در مصرف آب شرب صرفه‌جویی و از مصارف غیرشرب خودداری کنند تا دچار مشکلات قطعی آب نشوند.

انتهای پیام/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول