اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به محدودیت‌های موجود در زمینه آب

هر چه از کشاورزی گفتیم باز به در بسته خوردیم/ آب‌رسانی عادلانه تنها خواسته کشاورزان است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: ما دیگر نمی‌دانیم مشکلات بخش کشاورزی را برای چه کسانی بازگو کنیم هر چه گفته‌ایم به در بسته برخورد کرده‌ است.

هر چه از کشاورزی گفتیم باز به در بسته خوردیم/ آب‌رسانی عادلانه تنها خواسته کشاورزان است

اسفندیار امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وضعیت آب در اصفهان اظهار کرد: برای قسمت شرق استان از همان اواخر سال گذشته و اوایل فروردین‌ماه سال جاری که دوباره آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شد و حجم آب برای این قسمت کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در فروردین‌ماه بخشی از محصول کشت شده در همان ابتدا رها شد که البته با توجه به بارندگی‌هایی که در ماه‌های گذشته اتفاق افتاد و رطوبتی که ایجاد کرد موجب بهبود وضعیت کشاورزان شد.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه که آب و هوا گرم شده و بارندگی‌ها نیز کاهش پیدا کرده و نیاز آبی به کشت گندم هم بیشتر شد به صورت مجدد نیز بخش دیگری از محصولات کشاورزی رها شد.

وی از تلاش چندین ماهه کشاورزان در زمینه کشت گندم سخن گفت و افزود: برای کشاورزان این موضوع بسیار سخت است که با توجه به اینکه تنها چند روز به برداشت کشت گندم باقی مانده و احتیاج به آب‌رسانی مجدد است آب کافی برای این منظور وجود ندارد.

امینی گفت: هر ساله تا 15 خردادماه در شرق استان آب کفایت کشت محصول گندم را می‌کند، اما اگر تا 15 اردیبهشت ماه آب به این محصول نرسد آب‌رسانی بعد از آن مدت زمان نیز فایده نداشته و این محصول خشک می‌شود.

وی گفت: ما بر این اندیشه بودیم که میزان گندمی که در فصل پاییز در استان کشت شده 60 درصد آن به ثمر می‌رسد اما با نهایت تأسف پیش‌بینی شده با توجه به وضعیت آب موجود میزان گندم کشت شده توسط کشاورزان از این مقدار هم کم‌تر می‌شود.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان از اقدامات انجام شده در زمینه آب زاینده‌رود سخن گفت و ادامه داد: طی جلسات برگزار شده در سازمان آب منطقه‌ای اصفهان درخواست کردیم که تا جایی که امکان دارد تا 15 خردادماه به صورت توأمان به هر دو طرف رودخانه برای کشاورزان آب‌رسانی انجام شود.

وی به ارائه پاسخ مسئولان مبنی بر کمبود آب در استان اشاره و اضافه کرد: اگر دیگر بخش‌های استان اصفهان در زمینه مصرف آب صرفه‌جویی کنند می‌توانند برای کشاورزان نیز موقعیت استفاده از آب را فراهم کنند.

امینی با اشاره به مشکلات کشاورزان منطقه غرب استان گفت: ما در سال‌های گذشته در منطقه لنجانات 18 هزار و 500 هکتار برنج کاری داشتیم که این میزان به دلیل عدم آب‌رسانی به 3 هزار هکتار رسیده است.

وی تصریح کرد: دلیل کاشت و آبیاری 18 هزار درخت غیر محصل در بخش‌های صنعتی استان چیست که به خاطر آن آب مورد نیاز یک کشاورز از وی گرفته می‌شود.

مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان از تبعیض ایجاد شده میان کشاورزان و بخش صنایع در زمینه آب سخن گفت و ادامه داد: هم‌اکنون شرکت فولاد صبا یک ایستگاه پمپاژ ایجاد کرده که 800 لیتر در ثانیه آب برداشت ‌کند.

وی با ابراز تأسف از وضعیت موجود تاکید کرد: ما دیگر نمی‌دانیم مشکلات بخش کشاورزی را برای چه کسانی بازگو کنیم هر چه گفته‌ایم به در بسته برخورد کرده‌ است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول